Om Göteborg blivit huvudstad....

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Om Göteborg blivit huvudstad....

Inlägg av Gavrilo Princip » 11 april 2010, 16:12

..., ja, hur hade utvecklingen då blivit?

När Göteborg grundlades tidigt under 1600-talet så fanns, såvitt jag vet, planer på att flytta rikets huvudstad dit. Redan Gustav II Adolf lär ha hyst dessa planer.

Drottning Kristina hade förmodligen inga sådana planer. Jag har i alla fall ingenstans läst om det. Men hennes efterträdare Karl X Gustav återuppväckte dessa planer. I hans fall fanns det dock ett direkt samband med om Danmark-Norge kuvats fullständigt och införlivats med Sverige.

Jag har också läst att Karl X Gustav tänkt förlägga Sveriges huvudstad till Köpenhamn (vilka konsekvenser det nu skull fått. Kanske danskarna haft lättare att acceptera svensk överhöghet då?)

Det fanns också långt gångna planer på att bygga ett kungligt slott i Göteborg.

Om vi nu ponerar huvudstaden flyttats till Göteborg utan att fördenskull Danmark-Norge införlivats med Sverige, utan om stormaktsväldet i alla fall hade fallit så som det gjorde under 1700-talet och förlusten av Finland 1809, unionen med Norge 1814 -1905 - hur hade det då blivit?

Hade Sverige varit än mer västorienterat än vad vi är idag? Hade vi t.ex. varit medlem i NATO? Hur många invånare är det troligt att Göteborg respektive Stockholm hade haft idag? Hade Malmö varit Sveriges tredje största stad idag, eller hade Stockholm varit det (och Malmö Sveriges näst största stad)?

Vad hade det fått för konsekvenser för stadsplaneringen i Stockholm under 1800- och 1900-talen?

Vilken region det hade varit - tre jämnstarka huvudstäder i nästan rät linje från söder till norr - Köpenhamn-Göteborg-Oslo. Vad hade det inneburit för handel, ekonomi, näringsliv, kultur och allt annat?

En huvudstad brukar ju oftast sätta standarden i fråga om språk, uttal m.m. Hur hade "rikssvenskan2 idag låtit om Göteborg varit vår huvudstad sedan 1600-talet?

Och en liten, liten avslutning: är det troligt att någon regent under slutet av 1600-talet eller under 1700- och 1800-talen, kanske tidigt 1900-tal också, hade flyttat tillbaka huvudstaden till Stockholm? Vilken monark skulle i så fall vara mest sannolik att göra något sådant?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13860
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om Göteborg blivit huvudstad....

Inlägg av Markus Holst » 11 april 2010, 20:27

Som uppvuxen i Partille gillar jag scenariot, speciellt ditt näst sista stycke! I så fall hade ju göteborgskan ansetts stöddig och stockholmskan gemytlig. Kanse är det redan där tur att det blev som det blev.

Den konung jag kan tänka flytta tillbaka huvudstaden är Gustav III. Jag kan tänka mig att han gjorde sådant för att värna historien, eller något.

En annan intressant fråga är hur unionen med Norge hade fortlöpt om makten fanns i Göteborg, alltså närme, än i Stockholm.

stenen2
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 18 mars 2010, 02:18

Re: Om Göteborg blivit huvudstad....

Inlägg av stenen2 » 23 april 2010, 10:04

Med de förutsättningar du nämner, främst att Danmark-Norge inte införlivas med Sverige verkar det helt enkelt dumt och väldigt dyrt att bygga en ny huvudstad vid Göta älv. Stockholm låg ju tills 1809 mitt i riket, Göteborg i en västlig utkant mycket sårbart för danska eller flott angrepp.

Hade däremot hela Norden enats vore det en möjlighet. En ny "neutral" huvudstad byggs, på gamla Sveriges lilla remsa vid Västerhavet. Det skulle bli dyrt med ett nordiskt St Petersburg (St Gothburg kanske), men skatter och Öresundstull går ju att höja. Stan vara fylld med paradgator och palats, anlagd av krigsfångar som just St Petersburg. Lite tvångsförflyttningar av folk, som skedde till Karlskrona, nödvändigt. Göteborgskan skulle kanske låta som någon blandning av danska och norska, med västgötska och tyska inslag. (Halland och Bohuslän var ju dansk/norsktalande.)

Hela stormaktstidens strategi om Sverige som Östersjömakt måste givetvis förändras till ett Sverige som sjöfarts- och kolonialmakt med betydande handel på världshaven. Stora tvångsutskrivningar inte bara till armen utan också till flottan. Ärkefienderna inte längre Ryssland och Polen utan istället England, Frankrike och Holland.

Blir väldigt mycket som måste ändras gentemot verkligheten som synes.

Huvudinvändningen är dock att det skulle bli för dyrt för Sverige att anlägga en ny huvudstad. I verkligheten hade landet knappt råd att bygga klart Stockholms slott och bara byta ut fasaderna på de medeltida husen i Gamla Stan.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Om Göteborg blivit huvudstad....

Inlägg av jeger » 1 januari 2011, 23:40

Gentlemen
Om Gøteborg hadde blitt Sveriges hovedstad, så ville Sverige lett kunne ha blitt en Atlanterhavsmakt med de handels-politiske følger dette ville ha ført med seg ,-også militær-politiske og historiske konsekvenser
JEGER

Skriv svar