Kalmarunionen överlever

Diskussioner om alternativa vägar historien kunde ha tagit.
Skriv svar
Paxau
Medlem

Kalmarunionen överlever

Inlägg av Paxau » 8 februari 2007, 21:29

Hallå alla människor. :D

Jag är besatt av möjligheten att skapa ett svenskt imperium (Vem är inte det) :wink:
Därför gör jag min debut tidslinje på detta ämne och mer specifikt på ämnet- Vad hade hänt om Kalmarunionen överlevt?

Min POD är rätt lik den som Oddball använder i sin alternativa Kalmar tidslinje på Alternatehistory.com dvs Olov Haakonsson dör inte som ung, men min TL kommer bli rätt olik hans.

Jag kanske kommer vara lite slö med uppdateringar men jag kommer att försöka fortsätta med denna TL tills den når nuvarande tid.
Senast redigerad av 1 Paxau, redigerad totalt 9 gånger.

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 8 februari 2007, 22:08

1387

Olov Haakonsson dör inte i lunginflammation.

1388

Svenska adelsmän under ledning av Bo Jonsson Grip ber Olov om hjälp med att störta Albrekt av Mecklenburg från den svenska tronen.
Albrekt störtas från tronen och blir fångad av de Svensk/Danska soldaterna.
Bo Jonsson Grip blir sveriges Rikskansler eftersom att han är den starkaste svenska adelsmannen.
Albrekt erbjuder den tyska staden Wismar i utbyte mot sin frihet och svenskarnna accepterar.
Albrekt har dock självklart inga tankar på att låta svenskarna behålla staden allt för länge.

1389

1,700 svenskar ledda av Bo Jonsson Grips son Knut Bosson Grip åker till Wismar med ett föredrag/kontrakt signerat av Albrekt som säger "I utbyte mot att jag min son och dom lojala mot vår sak släpps fria så ska härmed staden Wismar överlämnas i svenskt beskydd."
Men självklart visste redan Wismars befolkning om att Albrekt hade planer på att återta staden när han kom tillbaka till Mecklenburg.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Missat något?

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 februari 2007, 23:48

Jag levde i den föreställningen att den aldrig fullbordade Kalmrunionen var aktuell först 1397. Eller?

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 11 februari 2007, 11:37

Ser kul ut detta med Wismar...:) Jag har sett "Oddballs" tidslinje där, den var kul om än lite högtflygande.. :lol:

Paxau
Medlem

Re: Missat något?

Inlägg av Paxau » 16 februari 2007, 16:21

Stellan Bojerud skrev:Jag levde i den föreställningen att den aldrig fullbordade Kalmrunionen var aktuell först 1397. Eller?
Helt rätt den "riktiga Kalmarunionen" blev fullbordad år 1397 i OTL.

Men Kalmarunionens bildande förbreddes många år innan dess egentliga skapelse och detta är inte OTL utan ATL.

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 16 februari 2007, 16:23

Jag glömde att säga det här: jag planerar att ha 2-3 år till klara till på onsdag-torsdag nästa vecka.

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 20 februari 2007, 15:05

En viktig sak som jag inte fattar att jag glömt att nämna är att Bo Jonsson Grip inte dog år 1386 i denna TL utan levde på som om inget hade hänt.

Här kommer lite mer av TL:en

1390
Albrekt kommer hem till Mecklenburg och börjar rekrytera män till en här att ta tillbaka Wismar med. (Han hade ungefär 200 män med sig hem från Sverige som fortfarande ville slåss.)
Olov Haakonsson och hans mor "Drottning" Margrete möter Bo Jonsson Grip och hans son Jon Bosson Grip i Lund för att diskutera Olovs rätt till den svenska tronen.
Under mötet så kommer Sverige och Danmark/Norge överens om att ingå en militär allians för att för att relationerna mellan länderna ska förbättras och "Det kan ju aldrig vara bra att kriga ensam."
Jon och Olov blir goda vänner under mötet och Olov ser upp till den 10 år äldre Jon mycket.
Olov själv är inte lika bestämd som sin mor när det gäller att han ska få den svenska tronen och han blir ännu mindre bestämd efter han har mött Jon Bosson Grip eftersom han tyckte att Sverige skulle vara under ett bra styre om Jon hade blivit krönt.
Bo Jonsson Grips fru Margareta Lambrektsdotter Dume dör.
Sofia av Holstein lovas bort till Olov Haakonsson men hon är bara 15 år så Margrete börjar planeringen för det största bröllopet som någonsin genomförts uppe i norden så att allt ska vara klart lagom tills hon fyller 18.

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 21 februari 2007, 18:03

Får man en kommentar kanske?

Användarvisningsbild
steben
Medlem

Inlägg av steben » 23 februari 2007, 14:00

Nope...:)

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 13 mars 2007, 17:13

1391

Under tiden han satt i fängelse med sin far har Erik av Mecklenburg insett att det är bättre för både Mecklenburg och Sverige om hostliteterna mellan de 2 rikena hade slutat med frisläppandet av honom och hans far.
Under det år som gått sedan han kom hem från Sverige så har han försökt övertyga sin far om att låta svenskarna behålla Wismar eftersom han inte vill ha ett till långdraget krig som hade kostat mycket pengar och många människoliv.
Erik har tänkt att lämna ett ultimatum till sin far när denne påbörjar belägringen av Wismar.
Det ultimatumet deklarerar att han tänker byta sida och slåss med Svenskarna om inte Albrekt bryter belägringen. (Wismars belägring har inte börjat än jag vill bara berätta för er om Eriks ultimatum.)
Erik anordnar ett möte med ett antal riddare som är honom trogna och erbjuder de att "gå med i kampen för Mecklenburgs bästa om vår kung inte inser att våran väg är den rätta".

Bo Jonsson och det svenska riksrådet bestämmer sig för att erbjuda Olov Hakonsson nya villkor i frågan om den svenska tronen.
Ett sänebud skickas till Olov Hakonsson med ett erbjudande om att komma på ett möte i Lödöse under våren 1392 för att diskutera de nya villkoren.(Som jag kommer att dela med er senare)
:wink:

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 13 mars 2007, 17:15

Jag bara undrar om det är nån som vet något om hur mycket kontakt som vi här i Norden hade med Grönland och Island under denna tiden?

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 13 mars 2007, 18:54

Det är just i denna perioden som europa förlorade kontakten med Grönland och vikingabefolkningen på Grönland försvann, så på slutet av 1300-talet var kontakten så gott som helt bruten.

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 14 mars 2007, 07:04

Man tackar, kotik.

Paxau
Medlem

Inlägg av Paxau » 30 mars 2007, 09:59

1392

Albrekt påbörjar belägringen av Wismar i mars och som svar på detta så byter Erik av Mecklenburg sida som han tidigare hade berättat för sin far att han skulle göra.
Två skepp fyllda med lojala män åker till Sverige för att "desertera".
Olov, Margareta, Bo och Jon möter Erik av Mecklenburg och hans närmaste man Henrik av Schwerin I Nyköping.

Mötet
Erik berättade allt det som han berättat för sin far om hur det är för Mecklenburgs bästa han byter sida.Eftersom han inte vill göra anspråk på Mecklenburgs tron själv utan ge den till en "Väktare" så har han och hans närmaste man Henrik utarbetad ett förslag till en överenskommelse med Sverige.
Denna överenskommelse går ut på att han skulle få bestämma vilka som skonades när kriget hade blivit vunnet. Han skulle även få äran att bygga upp Mecklenburgs militära styrka och få en befälsposition i den svenska armén. Bo Jonsson Grip som redan var "väktare" av den svenska tronen skulle också få vara "väktare" åt tronen i Mecklenburg.

I april genomförs mötet med Olov Haakonsson i Lödöse.

Mötet

De nya villkoren som Bo Jonnson och det svenska riksrådet erbjuder är som följer:

1. Ett riksråd ska skapas av den starkaste och rikaste adeln.
2. Detta råd ska ha 5 medlemmar från varje land i Unionen. (Danmark, Norge och Sverige)
3. Styret av Finland ska tillfalla tronarvingen när denne blir myndig och innan han blir det ska Finland ha en viss grad av självstyre genom ett råd med en medlem var från Danmark, Norge och Sverige tillsammans med två finska medlemmar. (De finska medlemmarna ska vara födda i Finland samt ha bott där i minst 20 år)
4. Kungen utser rådet som ska styra Finland och rådet ska finnas kvar även när tronarvingen tar över det officiella styret av Finland.
5. Unionen ska aktivt verka för att förbättra handeln i Östersjön.
6. Kungen och 10 medlemmar av rådet måste godkänna eventuella nya lagar.
7. I Krigstid ska kungen ta över befälet av Armén och utse en Amiral för flottan.
8. En ny Huvudstad ska byggas i Skåneland eller Västergötland för att makten ska vara så centralicerad som möjligt.

Olovs svar på dessa förslag är att han ska anordna ett möte med de Danska adelsmännen så fort han kommer hem till Danmark för att diskutera villkoren.

Jon Bosson och Olov Haakonsson diskuterar under mötet själva att bilda en riddarorden för bevara Unionens intresse i världen.
De skapar ett fördrag som alla som vill bli medlemmar av orden ska skriva på, det innehåller det gamla vanliga. Tex var ridderlig, bevara unionens intresse osv osv.

Riddarordens först mål är att öka kontakten med Island och Grönland och utreda hur styrandet av dessa två provinser skulle se ut.
Det andra målet var att försöka etablera fredlig kontakt med skrälingarna på andra sidan havet. Till detta utsågs en av Leif Erikssons ättlingar Anders Haraldsson.
Och det tredje målet var att etabler bosättningar (Borgar) i hela området runt Östersjön för att kunna öka Unionens inflytande.

jeger
Medlem

Re: Kalmarunionen överlever

Inlägg av jeger » 26 april 2011, 22:00

Veldig bra, interessant tankegods, særlig det med å skape gode relasjoner til skrellingene hinsides havet.Det kunne til og med ha påvirket dagens utvikling. En fakta opplysning; Kalmar unionen er ikke død, så "keep on trucking" Men husk;-Et skip om året var ikke nok til å opprettholde kontakten med Grønland. Vi mistet altså kontakten med Grønland og hvordan skulle vi da ha kunnet opprettholde kontakten med Vinland i vest?
Jeger

Skriv svar