Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 juli 2006, 11:16

kruuse skrev:
Ralf Palmgren skrev:
Tips: Kolla även i boken Äldre Svenska frälseätter (ÄSF), där kan du komma längre tillbaka i tiden än i Elgenstierna.
Det genealogiska standardverket Äldre Svenska frälseätter (ÄSF) är en klassiker i släktforskningssamanhang och rekommenderas varmt även av mig. Själv har jag köpt hela serien. :D
Tack så mycket för tipset. tyvärr så levde släkten i Tyskland (Mecklenburg) då och förmodligen så går den då ihop med släktern von Holstein (Holstein-Rathlou länsgrevarna Holstein-Holsteinborg och Holstein-Ledreborg) då de i en handlig omnäms som kusiner och hade samma vapensköld (numera hjärtsköld i vårat vapen).
Tyvärr så är det lite svårt att släktforska i Tyskland för mig, dels av okunnighet i både släktforskning och det tyska språket.
Har du inte hittat denna länk?

http://home.bawue.de/~hanacek/info/earchive.htm

Kommentaren från Rötters hemsida:
En flitig tysk amatörforskare, Andreas Hanacek i Stuttgart, har samlat en mängd användbara Internet-referenser som rör arkiv i Tyskland och Österrike. På tyska och engelska.
http://www.g-gruppen.net/
En bra hemsida som berör bl a Tyskland och är på svenska.

Stefan

Användarvisningsbild
metalviking
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 augusti 2006, 22:23
Ort: sverige

Inlägg av metalviking » 2 augusti 2006, 15:28

Min farfar kom ner till 1702 jersö lemland Åland innan han dog
ska nån gång ta tag i det å forska vidare.

Rotar nu runt på mammas sida men har då stannat på 1940talet då både min
morfar å hans far var med i avk min morfars far va med i Waffen-ss div Nordland
från början på 43 till dec44 eller jan45 har inga exakta siffror där en
har sent ner sökning till dom tyska arkiven om mer info.

Dom va folktyskar kommer annars i från Rumänien
min morfar va barnsoldat 11år gammal och sköt ryska pansarvagnar med panzerfaust 60
en längre historia i kort.
Bilagor
morfars far2.jpg
Min morfars far Ferdinand lachstädter
morfars far2.jpg (68.86 KiB) Visad 2405 gånger

Användarvisningsbild
saffecool
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 december 2005, 20:03

Inlägg av saffecool » 13 augusti 2006, 22:43

Mattias Loman på http://www.mattiasloman.se har kommit tillbaka 2000 år tillbaka.

AndreasT
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 september 2006, 15:13
Ort: Göteborg

Inlägg av AndreasT » 3 september 2006, 15:15

Har inte kommit värst långt , men så långt jag vet så började släktnamnet efter 30åriga Kriget.
En soldat från trakterna runt skara / skövde slogs på den svenska sidan under kriget och bytte namn till "Tysk" efter kriget då han varit i Tyskland o krigat under ett antal år.
Är inte helt säker på detta och har tänk att börja släktforska men vet inte riktigt vart jag ska vända mej för information.

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Inlägg av Targenor » 26 december 2006, 00:40

Lite svårt å säga hur långt man kommit , forskar man rakt ner så blir de bara namn och datum , själv håller ja på å breddar forskningen med syskon deras familjer osv.
minns inte hur långt bak vi kommit , men vi har iaf hittat tyska stålsmeder i släkten

AndreasT
Det kan stämma , men namnet Tysk fanns tex på Graninge bruk och även i värmlands trakten på 17 18 talet :)

Användarvisningsbild
Samuelsson
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 december 2006, 02:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Samuelsson » 26 december 2006, 02:41

1670-talet är så långt jag kommit på en handfull grenar. Men som någon sa tidigare här i tråden så blir det roligare att skaffa lite "kött på benen" än att bara söka namn och datum.

:)

GL
Medlem
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 mars 2004, 19:13
Ort: Toronto, ON

Inlägg av GL » 29 december 2006, 02:37

Någon släkting har funnit en gren till mitten av 1200-talet via Erik XIVs frillodotter Virginia. Vet ej om det är sant, även om Virginia Eriksdotter lär ha nu levande ättlingar.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 23 januari 2007, 11:25

500-talet står det i mina papper, dvs "någon romersk senatorättling som härstammar från Pippin av Landen, Major Domus av Frankrike. Huruvida uppgifterna stämmer är oerhört svårt att veta, det här gjordes ju på 60-talet av nån annan. Däremot är väl Karl Martell, Pippin den lille och Karl den store relativt "säkra", således kommer jag tillbaka till 600-700-talet. Förklaringen ska vara att de adliga släkterna gifte in sig i varandra och hade rätt bra koll på vilka ätter de gift sig med.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 23 januari 2007, 15:03

En i släkten kom ned till 1690-talet. Mest torpare, bönder och missionärer från östergötland i släkten.

En sak jag grubblar på är definitionen av släkt. Stöter ofta på kommentarer från folk att man är släkt med den eller den personen. När man sedan granskar det hela så kan det handla om väldigt märkliga/långsökta släktskap. Dvs skulle idag kunna liknas med att jag är släkt med min brors frus brors frus lillebrors fru.

Har ett riktigt praktexempel på detta från hembygden. I stort sett alla som bor i byn hävdar att de är släkt med en historisk lokal personlighet från 1600-talet. Finns dock en sak som skjuter detta i sank. Kyrkan brann på 1630-talet och med den eventuella skrifter. Personen i fråga dog ca 1630 och nämns inte någonstans i kvarvarande kyrkoböcker. Brukar påpeka detta för folket i byn varvid man får både onda ögat och bli idiotförklarad. :D

nissedruva
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 7 juni 2006, 11:43
Ort: Valbo

Inlägg av nissedruva » 23 januari 2007, 21:16

1430 och det är hos mina icke adliga anor(!) farfars farmors farmors morfars farfars mormors farfars far är min äldsta dokumenterade anfader. Adliga anorna går tilbaka till början av 1500-talet längst till min farfars mormors farfars farfars farmors morfars morfars far där.

Har bara kartlaggt min fars sida än och samtliga familjer är "Svenska" så långt jag kan spåra. Jag hade fördelen att få tillgång till byalängder vilket gjorde det möjligt att kartlägga "vanligt folk" så pass långt bak.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 4 februari 2007, 07:57

Pappa hade tydligen släktforskat i rakt nedstigande led på hans farfars sida för 25 år sedan. Sedan visade han mig en fram till 1993 komplett släkttavla för får släkt ända sedan farfars fars barn.

När jag bläddrade genom den visade det sig att jag har avlägsna släktingar i Tyskland, Finland och på Åland! Två av mina släktingar gifte sig med personer av tyskt påbrå och minst två gifte sig med personer av finskt påbrå.

Vad gäller pappas släktforskning så hade han hittat min farfars farfars morfars fars föräldrar, födda 1647 resp, 1652. Det visade sig också att min farfars farmors farfars far var soldat och stupade den 28 september 1742 under återtåget i Finland. Vidare vet jag namnet på en galär han kommenderades ombord på samma år, så det finns utan tvekan en hel del att gå vidare på.

Men nu gäller de alltså att lägga upp en strategi: Vill jag forska fram alla, eller enbart koncentrera mig på mina släktingar i rakt nedstigande led? Jag tror det senare känns klokast nu i början, sedan har man ju alltid förgreningar att utforska.

Morgan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 februari 2007, 09:08

Det låter nästan otroligt att det finns vissa skalmaniter som har intenfierade anfädrar så långt ner i 500-talet när det knappast inte fanns arkivmaterial förutom olika inskrifter. Nu skriver jag bara lite allmänt, kyrkomaterialet går tillbaka till 1600-talet, men någon kyrkobok är från 1500-talet. I samband med löserna av Älvborgs fästning under 1570-talet och 1610-talet så upptogs längder över ägande av olika boskapsstockar. Vissa tankeböcker är från 1400-talet och sedan har vi cirka 30 000 medeltida brev bevarade, men att göra en släktforskning på medeltida brev, det går.........Nu tvivlar jag inte på eran resultat, utan kom bara en liten sammanfattning. Ni kanske kommer ihåg att det var en engelsk historielärare som var släkt med en man som levde för tusentals år sedan som låg i en mindre grotta. Hans död var väldigt våldsamt, denna koppling gjordes via en DNA-analys.

Om det blev fel så skyller jag på tröttheten.

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 4 februari 2007, 10:37

Som jag ovan redan har nämnt så har jag härstamningslinjer som går som längst tillbaka till 580-talet. Det är väl ingenting underligt med det då den äldsta släkten i Europa går på svärdssidan tillbaka till början av 600-talet. Maison de Capet med alla dess linjer går på svärdssidan som längst tillbaka till Charibert i Neustrien som omnämns år 636. Om ni sedan inte tror på att det är möjligt att härstamma härifrån så är det en sak men det finns dokumenterade linjer till 580-talet men inte längre.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 februari 2007, 13:56

Ralf Palmgren skrev:Som jag ovan redan har nämnt så har jag härstamningslinjer som går som längst tillbaka till 580-talet. Det är väl ingenting underligt med det då den äldsta släkten i Europa går på svärdssidan tillbaka till början av 600-talet. Maison de Capet med alla dess linjer går på svärdssidan som längst tillbaka till Charibert i Neustrien som omnämns år 636. Om ni sedan inte tror på att det är möjligt att härstamma härifrån så är det en sak men det finns dokumenterade linjer till 580-talet men inte längre.
Det är DNA-tekniken som gör att det går att forska så långt tillbaka i tiden som 600-talet, eller hur!!! Eftersom de skriftliga källorna inte går så långt tillbaka i tiden, eftersom bönderna inte förekom i de medeltida källor vi har som det är med adeln, så har jag svårt att tänka mig att det inte går att forska i skriftliga källor bakåt till 500-talet eller har jag fel i det, kanske? :)

Själv har jag bara kommit till 1600-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Orm
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 24 juni 2003, 14:00
Ort: Huvudstaden

Inlägg av Orm » 8 februari 2007, 15:30

Här är några av de historiska ”kändisar” som jag är släkt med i rakt nedstigande led:

Lennart Torstensson (härförare under 30-åriga kriget)
Gustav Vasas far och syster
Karl Knutsson Bonde
Birger Jarl
Karl den store
Pippin den lille
Ludvig den fromme
Sethi (far till faraon Ramses II) (det finns källor som antyder släktskap, om än det är långt ifrån vetenskapligt belagt)

Min släkt blir inte adlig (bakvänt talat) förrän 1762, då en anfader, tillika dräng, vid namn Sven gifter sig med en ”herrgårdsfröken”.

Vi håller för övrigt på att framställa en släktkrönika. Om det är någon som har några ”sista-minuten-tips” angående hur man bör gå tillväga eller vad man bör tänka på, så tas de tacksamt emot.

Mvh, Orm

Skriv svar