Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 juli 2005, 12:32

Som äldre historiestuderande på universitetsnivå känner jag självfallet till att dokument kan innehålla bluff och andra felaktigheter i bland annat politiskt syfte. Det är sådana felaktigheter man skall vara verkligen försiktig med. Därför skrev jag "idka källkritik och analysera sanningshalten i dokumenten vi har tillgång till". Således skall en forskare vara ytterst försiktig eller som du själv skriver "Trust nobody". På den punkten är vi således eniga. Det finns inte en enda forskning som är helt felfri och som till 100% är helt pålitlig. Därför är det relevant att själv idka vetenskaplig forskning (vilket övas i historieundervisningen på universitetsnivå). Vad beträffar Sverre så tror jag personligen inte alls på att han var oäkta son till den norska medeltidskungen Sigurd Mund som regerade på 1100-talet. Jag har kollat härstamningslinjen till Karl den Store flera gånger om och jag hittar inte några direkta fel här inte. Det gör jag däremot på flera andra härstamningslinjer till Empereur Romain Saint Charlemagne (800-814).

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 7 november 2005, 14:32

Har turen att ha bönder i släkten :) Detta förenklar ju en del forskning före kyrkoböckena infördes (ca 1690).

Har en Sven Persson, född 1648 i Västra Broby, son till Per Svensson, son till Sven NN.. Så då är man tillbaka på 1500-talet iaf.

Har koncentrerat min forskning på kvalitet och går därför från nutid och bakåt och tar reda på allt. Vill helst ha ett antal A4-sidor med text om varje person och familj.. Så även om jag har namn på släktingarna tillbaka på 1600-talet, så håller jag just nu på med släkten på 1700-talet. Men om något år kanske jag tömt alla källor på information och är tillbaka till de tidigast jag känner till. Så då är det bara att gå på mantalslängderna och förhoppningsvis komma till 1580-talet..

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 november 2005, 16:30

Än så länge är min äldsta ana min ffmffffffffm Bäckar Ingeborg Knusdotter född i Hansjö, Orsa 1636. Hennes far Knut kan ju ha varit född på 1500-talet

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2005, 18:51

Nyligen fick jag veta att min ffff dog redan 1868 när min farfarsfar var sex år.
Jag har många uppgifter kring min morfars sida, nu håller jag på med alla möjliga släkttrådar.

Stefan

Användarvisningsbild
Materialist
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 oktober 2005, 22:56
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Materialist » 29 november 2005, 19:28

Har själv släktforskat ett par ggn. Nyligen i samband med historia c i skolan där man går igenom det, samt en gång när jag sommarjobbade på ett arkiv för några år sen. Första gången utgick jag från en fff något sånt, kommer inte exakt ihåg. På min farfars sida i a f och följde framåt så långt det gick. Halva 1800-talet typ. Den andra gången som var nyligen, försökte jag följa honnom bakåt. Var svårare att gå bakåt än att gå framåt ganska självklart.

Släktforskning verkar intressant i a f. Funderar på att försöka mer seriöst någon gång när jag får mer tid. Först gäller det att ta sig tid att kolla igenom mina morföräldrars forskning, ner från båda. Dom har typ nåt till slutet av 16, början av 1700-talet på morfars sida.

Vad jag vet är att min släkt på min mammas sida främst varit vanliga jordbrukare (torpare, bönder, drängar, indelta soldater, senare vanliga arbetare) som jag förstått framförallt varit lokaliserade i Öster - och Västergötland. På min farfars sida finns en självklar delning mellan min farfars och farmors sida. Då min farmor är från Norge. Alltså har jag ungefär en 1/4 av min släkt där. De verkar ha varit lite allt möjligt, dock inte adliga eller något sånt. Min farfars släkt var i a f på 1800-talet jordbrukare i bosatta i östra Värmland, några emigrerade dessutom. Generellt verkar farfars släkt bestått av lite mer självägande och någorlunda välbärgade bönder än mina morföräldrars som varit mkt jordproletärer och soldater. Ungefär det jag har att utgå ifrån.

När jag börjar släktforska tänker jag nog främst inrikta mig på kvalitet, känns som mer intressant att veta vad ens släktingar i två, tre, fyra generationer tillbaka sysslade med och vilka liv de levde, än att samla så många namn som möjligt. Till det kan man ju dessutom ta mer hjälp av levande äldre släktingar och sådär.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 4 december 2005, 19:58

Materialist skrev:På min farfars sida finns en självklar delning mellan min farfars och farmors sida. Då min farmor är från Norge. Alltså har jag ungefär en 1/4 av min släkt där.
Grattis, alltid skoj med släkt utomlands. Om du inte känner till det så håller ju norrmännen på att lägga ut alla kyrkoböcker gratis på nätet..

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... r&spraak=n

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 6 december 2005, 22:39

Hur långt har jag kommit?

Utan att skriva ned allt, ned till sent 1600 tal på min morfars sida och far-son-far-son osv. Alla i den raden i Dalarna men det grenar förstås ut sig en hel del. Mormor ned till 1700-talet, mest Dalarna. Farfar sent 1700-tal runt mälaren. Farmor Stockholm samt Finland, hur långt tillbaks vet jag ej. Vissa har flyttat till Amerika vilka vi har viss kontakt med. En nära gren finns i Nordamerika vilka vi har ständig kontakt med.

Jag skall fortsätta när tid finnes.

Jacqueline
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 december 2005, 13:38
Ort: Jacqueline

släktforskning på mödernets sida....

Inlägg av Jacqueline » 27 december 2005, 14:08

Min gammel mormor lät sig göra en släktforsknings utredning hos en man i Göteborg som heter/hette Algot Gustavsson, kapplandsgatan 38, 414 78 Göteborg .....Av vad jag har läst på detta forum är att det skall vara mkt svårt att ha en släkttavla som sträcker sig långt tillbaks i tiden...
Vad ska man tro? Jag har tagit denna som given... Finns det nån som har några synpunkter på denna...
Alla svar är mycket välkommna...Jag har själv lagt till min mamma , mig själv och min dotter så klart... efter som denna skall vara en släkt tavla på mödernets sida...


JAMINA , MARIA, MARGARETHA . WAHLBERGS ANTAVLA PÅ MÖDERNET

Mytologi LV111 Yngve Fröj Drott i Svealand, g.m. Gerd Ymersdotter. Grundade G;a Upsala
LV11 Fjälne Drott över Svearike, g.m. Vana
LV1 Vanlande Drott i Svearike, g.m. Driva, d.t. Snö
LV Visbur Drott i Svearike
L1V Domalde Drott i Svearike
L111 Domar Drott i Svearike
L11 Dygve Drott i Svearike, g.m. Drott till kung Damp i Danmark
L1 Dag konung I Svealand
L Agne konung i Svealand
XL1X Alrik konung i Svealand
400-talet XLV111 Yngve Alriksson konung i Svealand
XLV11 Jorund konung i Svealand
XLV1 Audun den gamle konung i Svealand
XLV Egil konung i Svealand
500-talet XL1V Ottar Vendelkråka konung i Svealand
Historia XL111 Adils konung i Svealand
XL11 Östen konung i Svealand
XL1 Yngvar, konung i Svealand. Ynglingsätten
600-talet XL Bröt-Anund konung i Svealand
XXX1X Ingjald Illråde konung i Svealand, g.m. Göthild d.t. kung Algaut i Göteland
XXXV111 Olof Trätälja konung i Värmland, g.m. Solveig d.t. kung Halvdan Guldtand
700-talet XXXV11 Halvdan Hvitben g.m. Åsa d.t. kung Östen Hårdråde på Hedermarken
XXXV1 Östen konung i Romrike, g.m. Hild d.t. kung Erik Agnarsson i Vestfold
XXXV Halvdan konung i Romrike, g.m. Liv d.t. kung Dag i Vestfold
XXX1V Gudröd konung i Romrike, g.m. Alfhild d.t. kung Alfarin i Alfhem
800-talet XXX111 Halvdan Svarte k.i. konung i Romrike, g.m. Ragnhild d.t. Harald Guldskegg
XXX11 Harald Hårfager kung i Norge, g.m. Snöfrid
XXX1 Sigurd Rise kung i Norge
900-talet XXX Halvdan Sigurdsson kung i Norge
XX1X Sigurd Syr konung i Norge, g.m. Asta
1000-talet XXV111 Harald Illråde konung i Norge, g.m. Tora Torbergsdotter Orre
XXV11 Olav Kyrre konung i Norge, g.m. Tora Arnesdotter
XXV1 Magnus Barfot konung i Norge, g.m. Margareta Fridkulla, d.t. kung Inge d.ä. Svergie
1100-talet XXV Tora Magnusdotter, g.m. Loft Sämundsson, Island. Präst, s.t. Sämund Frode
XX1V Lon Loftsson, diakon, Island
XX111 N.N Jonsdotter, g.m. Asbjörn Jonsson_Drotning. Riksråd. Norge
1200-talet XX11 Gunbjörn Asbjörnsson-Drotning. Länderman i Norge
XX1 Jon Drotning 1V, baron, Tjörn. G.m.d.t Jon Dungadsson Ättling av Malcom 1X i Skottland o. Olof Hvite i Irland
XX Saules Jonsson Drotning, Tjörn
X1X Jon Saulesson_Drotning, lagman i Ranrike
1300-talet XV111 Torer Jonsson Drotning, länsfogde, Tjörn. G.m. Eyvindsdotter
XV11 Katharina Torersdotter-Drotning, g.m. Simon Dyresson
1400-talet XV1 Elin Simonsdotter
XV Orm i Kyrkfjäll och Helga
X1V Elline Ormsdotter, g.m. Olof Eskilsson, lagrättsman
1500-talet X111 Olof Olsson, i Kyrkefjäll, g.m. N. Torkelsdotter
X11 Krog Olsson, länsman Tjörn, Kyrkefjäll i Klövedals förs.
X1 Anne Krogsdotter, g.m. Alf Olsson i Stordal på Tjörn.
1600-talet X Hälge Alffsson i Kyrkefjäll, g.m. Rangela Olsdotter
1X Anna Hälgesdotter, g.m. Jon Björnsson i Nedre Bråland
V111 Reer Jonsson i Hällene Bråland, g.m. Ingrid Andersdotter
1700-talet V11 Anna Reersdotter i Klewa, g.m. Berent Pärsson
V1 Inger Berntsdotter, g.m. Knut Hansson i Åkervik
V Helena Knutsdotter g.m Bernt Larsson i Tolleby
1800-talet 1V Regina Berntsdotter, g.m. Rutger Berntsson i Morrik
111 Johannes Rutgersson, g.m. Elsa Rolfsdotter i Morrik
11 Regina Johannisdotter, g.m. Olle Em. Gabrielsson i Aröd
1900-talet 1 Alfrida Josefina Olsson, g.m. Sven Alb. Svensson, Göteborg
1 Svea Alexandra f. Svensson, g.m. Fritz Wilhelm Hansson
1 Sonja Margareta g.m. Tore I. Jonsson
1 Anita Jonsson g.m Ingemar Johansson
1 Jacqueline. I . Margaretha. Johnsson-Schnell, g.m. Lennart Wahlberg
2000-talet 1 Jamina Maria Margaretha Wahlberg 2004-10-16

Användarvisningsbild
Von_Abdank
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 26 maj 2006, 23:09
Ort: Sverge

Inlägg av Von_Abdank » 10 juni 2006, 23:51

Jag härstammar från 4 olika ätter Abdank, Sternberg, Lada, och Bishop, Den ätt som intreserar mig mest är ätten Abdank där man kan spåra anor från 900-1200-talet. Orkar inte ta upp alla personer som har haft detta vapen, men kan säga att många generaler och magnater, och andra viktiga ämbeten som biskopar till och med en som har varit nära vän med nån påve. men kan iallafall säga att dom har varit för stor heder för ätten, om man räknar bort den upproriske adelsmannen Bogdan Chmielnicki, men som tur är så finns det inga konkreta bevis på att han skulle ha varit medlem i denna ätt.

Dom som vill veta mer om denna ätt kan kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Abdank Eller http://www.magnuski.org/abdank-niesiecki.html



Mvh David. Orkar inte skriva mer men när jag har tid så kan jag skriva om min familje historia.

kruuse
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 februari 2006, 09:33
Ort: Anderstorp

Inlägg av kruuse » 28 juni 2006, 10:07

Med hjälp av Gustaf Elgenstiernas bok "Den introducerade svenska adelns ättartavlor" så har jag kommit ner till 1489, sen har jag ett gap till 13 juili 1326. då min släkt kom att äga godset som släkten levde på till 1848.

Master Marx
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 maj 2006, 14:14
Ort: Uppsala

1590

Inlägg av Master Marx » 12 juli 2006, 05:49

Min morfar (salig vore hans själ i himlen) kom ner till 1590. Vilket ju är en bedrift i en släkt komplett befriad från herrefolk, präster och borgare. Soldater och torpare finns det gott om i alla fall.

Mvh, Master Marx i Hednaland

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 17 juli 2006, 01:34

Jag avundas er som har en "outforskad" släkt, själv sitter jag fast en släkt som blev utredd redan för 100 år sedan. Det som dock är det intressanta är att knyta ihop lösa trådar. Släkten heter Kierrulf och skall enligt både Peder Dyrksjöd, Klitgaard och andra härstamma från "Die Wolffe und Pogwische" dvs en klan av släkter (från Holstein och där omkring) som alla bar en vit ulv på blå botten i sin skjöld. Jag har lusläst en faslig massa "Diplomatarium Danicum /Danmarks Riges Breve" och lyckats spåra "Ulvarna" ner till 1216. Kruxet är bara att knyta ihop alla olika "ulvbärare" : Langelowe, Brokow, von der Wisch, Pogwisch, Knoop, Wulff och Kierrulf. Vissa har samma härstammning (Wulff och Knoop) medans vissa gifter sig kors och tvärs med varandra (von der Wisch-Pogwisch). En annan koppling är att de olika "släkterna/grenarna" beseglar varandras köpehandlingar mfl... Jag kämpar vidare i dammiga luntor :lol: För att krångla till det lite extra så finns det ju alltid en oadlig gren av en adlig, eller hur? Och denna får inte lämnas orörd :lol: för den är minst lika intressant. Lite "impad" av han som var släkt med Merovingerhövdingen Karl Martell (hammaren).

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 21 juli 2006, 16:22

kruuse skrev:Med hjälp av Gustaf Elgenstiernas bok "Den introducerade svenska adelns ättartavlor" så har jag kommit ner till 1489, sen har jag ett gap till 13 juili 1326. då min släkt kom att äga godset som släkten levde på till 1848.
Tips: Kolla även i boken Äldre Svenska frälseätter (ÄSF), där kan du komma längre tillbaka i tiden än i Elgenstierna.

/a81

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 juli 2006, 12:24

Tips: Kolla även i boken Äldre Svenska frälseätter (ÄSF), där kan du komma längre tillbaka i tiden än i Elgenstierna.
Det genealogiska standardverket Äldre Svenska frälseätter (ÄSF) är en klassiker i släktforskningssamanhang och rekommenderas varmt även av mig. Själv har jag köpt hela serien. :D

kruuse
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 februari 2006, 09:33
Ort: Anderstorp

Inlägg av kruuse » 28 juli 2006, 03:21

Ralf Palmgren skrev:
Tips: Kolla även i boken Äldre Svenska frälseätter (ÄSF), där kan du komma längre tillbaka i tiden än i Elgenstierna.
Det genealogiska standardverket Äldre Svenska frälseätter (ÄSF) är en klassiker i släktforskningssamanhang och rekommenderas varmt även av mig. Själv har jag köpt hela serien. :D
Tack så mycket för tipset. tyvärr så levde släkten i Tyskland (Mecklenburg) då och förmodligen så går den då ihop med släktern von Holstein (Holstein-Rathlou länsgrevarna Holstein-Holsteinborg och Holstein-Ledreborg) då de i en handlig omnäms som kusiner och hade samma vapensköld (numera hjärtsköld i vårat vapen).
Tyvärr så är det lite svårt att släktforska i Tyskland för mig, dels av okunnighet i både släktforskning och det tyska språket.

Skriv svar