Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Diskussioner kring släktforskning. Värd: Ralf Palmgren
pandersson2
Medlem

Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inläggav pandersson2 » 17 maj 2017 13:38

Jag söker information om en knekt, Lars Lake, som var på Sveborgs fästning. Är det någon som kan ge tips på var jag skall söka för att få information eller har tillgång till information? Vad innebär viteskommenderas?

(Yrke) Kneckt.
Född 1730-02-18 (16 Ransberg ).
Död 1791-05-07.
Var på Sveaborgs fästning hos Västgöta dragonregemente, Viteskommenderades den 12
augusti 1780.

Med tack på förhand,
Pandersson

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Knekt, Lars Lake, på Sveaborg sökes

Inläggav Göstring » 18 maj 2017 11:42

pandersson2 skrev:Jag söker information om en knekt, Lars Lake, som var på Sveborgs fästning. Är det någon som kan ge tips på var jag skall söka för att få information eller har tillgång till information? Vad innebär viteskommenderas?

(Yrke) Kneckt.
Född 1730-02-18 (16 Ransberg ).
Död 1791-05-07.
Var på Sveaborgs fästning hos Västgöta dragonregemente, Viteskommenderades den 12
augusti 1780.

Med tack på förhand,
Pandersson

Följ honom i källorna, anteckning från anteckning. Det gäller både kyrkoböcker och militära rullor. Både husförhörslängder och militära mönsterrullor har pekare både bakåt till föregående anteckning och framåt till efterföljande samt ofta även pekare till andra ställen som vigsellängder. Använd fantasin för att hitta andra källor och gör källäget så detaljerat som du kan och tills alla tveksamheter försvunnit, om möjligt. Följ även upp släktingar. Tappar man bort en person är chansen ändå ganska stor att man återfinner människan hos anförvanter eller i samma sociala cirklar. Du kan se här hur man kan följa personer genom Livgardets rullor.

Återgå till "Släktforskning"