Giftermål mellan adel och borgare - hur var det egentligen?

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Giftermål mellan adel och borgare - hur var det egentlig

Inlägg av Valdemar Sappi » 16 februari 2014, 22:54

Ralf, i princip håller jag med dig. Men att gifta sig i sitt stånd tycker jag måste nyanseras till att gifta sig till förmögenhet. Under senmedeltiden tog borgmästarna samma titel som riddarna och det högre prästerskapet. Med start i Visby hade snart alla rådsherrar i städerna herrtiteln.
I senare tid gick det ALLTID att gifta sig förbi normer och lagar, om förmögenheten fanns där. En lågadlig som gifte sig med en dotter till en borglig rådsherre gifte sig uppåt, inte nedåt. Det är min övertygelse att detta var en självklarhet för både de inblandade och omgivningen.
I exemplet med skeppsbroadel ser vi hur borgerskapet blev adlat (Törne) för att visa deras höga status. Men det var knappast något som egentlige behövdes. Det var nog släktskapet med kungagunstlingen greve Carl Piper som gjorde att just den här ätten blev till en drös med adliga ätter.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar