Fel namn

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
miaug
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 januari 2013, 20:32

Fel namn

Inlägg av miaug » 3 november 2013, 13:29

När jag letar efter en syster till en anfader så hittar jag i födsloboken rätt namn på rätt datum och hon var oä. Men namnet på mamman stämmer inte. I födloboken heter mamman Lena Pehrsdotter men i husförhörslängderna heter hon Helena Håkansdotter. Är det rätt person jag har hittat?
Jag har kollat igenom hela året som hon föddes och hittade bara ett barn vid rättnamn och det stod oxå på det datum som det står i husförhörslängden.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Fel namn

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2014, 08:49

Det förekommer sånt i kyrkoböckerna!
Ett litet tips är att gå bakvänt i undersökningen av henne, alltså från döden till födseln.
Så var det med min farfarsmorfar, han föddes i Blekinge 1841 och flyttade till Västergötland omkring 1860. Hans barndomsnamn var Pehrsson, när han hade flyttat till Västergötland så hette han Rydholm. Han har ingen anknytning till den släkt som har namnet Rydholm utan att tog det bara ändå av en okänd anledning. Dessutom blev han ett år äldre yngre i kyrkoböckerna innan han begav sig till Västergötland.

Stefan

Spaceanimal
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 juni 2007, 12:41
Ort: Uppsala

Re: Fel namn

Inlägg av Spaceanimal » 1 juni 2015, 14:24

När det gäller förnamnet så kan det variera. En Helena kan kallas Lena i vardagslag, precis som en Katarina kallas Kajsa och en Elisabeth kallas Lisa.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Fel namn

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juni 2015, 23:59

Det kan förekomma ett par varianter av namnen kring förra sekelskiftet och det är likadant med dagspressen, det var namn som inte är aktuella idag som kan annorlunda då.

Stefan

Skriv svar