Tog man bilder på regementen på 1800 talet?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gustav II Adolf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2013, 20:40

Tog man bilder på regementen på 1800 talet?

Inlägg av Gustav II Adolf » 4 juli 2013, 22:41

Jag håller just nu på och släktforskar. Jag har inte kommit så långt men jag tycker det är enormt spännande och roligt. Jag lyckades hitta en soldat i släkten. Jag har inte alldeles för mycket information på honom ännu, men tänkte sticka till biblioteket imorgon och ta reda på mer. Men om jag lyckas ta reda på hans regemente eller liknande, kan man då få fram en bild på honom? Frågan är egentligen om man tog "sådana där" bilder på varje regemente på 1800 talet i Sverige. Det hade varit riktigt häftigt att få en bild på honom, det är ju inte helt omöjligt kan jag tänka mig. Vad tror ni? :)
All thinking men are atheists - Ernest Hemmingway.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Tog man bilder på regementen på 1800 talet?

Inlägg av TomTop » 4 juli 2013, 23:29

när du vet vilket regemente han tillhörde och när han tjänstgjorde då är ju krigsarkivet till god hjälp

Användarvisningsbild
Gustav II Adolf
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 juli 2013, 20:40

Re: Tog man bilder på regementen på 1800 talet?

Inlägg av Gustav II Adolf » 5 juli 2013, 13:06

TomTop skrev:när du vet vilket regemente han tillhörde och när han tjänstgjorde då är ju krigsarkivet till god hjälp
Ska ta och kika i det då! Tack! :)
All thinking men are atheists - Ernest Hemmingway.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tog man bilder på regementen på 1800 talet?

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2013, 22:27

Och Krigsarkivet hittar du via Riksarkivets hemsida (www.ra.se)

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Tog man bilder på regementen på 1800 talet?

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juli 2013, 16:06

Ett tillägg, det finns gruppfoton på regementen, kompanier eller delar av någonting(manskapet). Men det är snarare under 1800-talets sista kvartal som det blev allt vanligare. Det var fotografer som reste runt och tog kort på människor samt miljöer. Det kunde göra alltifrån arbetare på ett järnbruk(1800-talet) till barn som befinner sig på en skolgård. Du har mer chans att hitta någonting från det sista kvartalet än på mitten av detta sekel. De är enstaka kort har jag för mig.

Jag är medlem på Rötter också, anbytarforumet (www.genealogi), jag kan ställa din fråga där också om du känner för det. Där finns också en porträttdatabas som uppdateras hela tiden.

Stefan

Skriv svar