Kohortstudie

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Kohortstudie

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 oktober 2012, 21:18

Jag gjorde en liten sökning i Sveriges döda 1901-2009 över dom som var födda i Haga socken utanför Sigtuna 1899 och fann då tolv poster. Det visar bl a att folk flyttade och sedan kan det vara några stycken som har dött utomlands eller dog i späd ålder. Nu har jag inte de exakta antalet barn som föddes i Haga socken 1899 så jag vet inte exakt hur många det var. Jag gjorde bara en enkel kohortstudie över dom som föddes under detta år i "dödboken".
En flicka som föddes under detta år och som senare under samma år dog, är jag förvånad över att jag hittade denna uppgift i dödboken. Det var inga som bodde i Haga socken som var födda under 1899 förutom den lilla flickan som jag hittade. Dom andra som jag hittade bodde på ett annat håll vid dödsfallet.

Detta var en enkel kohortstudie.
Listan kommer som sagt vad inte att publiceras eftersom det krävs lite redigering med det och jag har inte tid med det just nu. Bland de tolv fanns också två tvillingsbröder med i samlingen och den ene brodern överlevde den andre med tolv år och båda dog i Stockholmsområdet.

Stefan

Skriv svar