Gamla vykort

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Gamla vykort

Inlägg av Targenor » 25 juli 2012, 22:21

Är det någon som vet hur vanligt det var med vykort förut, studerar man gamla bilder så finns det ofta vykort på personer och platser, kunde man enkelt och lätt få sin bild på ett vykort eller var det okända personer och man köpte vykortet?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Gamla vykort

Inlägg av Stefan » 28 juli 2012, 17:03

Det var säkert både ock.
Så t.ex. det var mycket vanligt att varje bokhandel med några ambitioner, liksom många ambitiösa fotografer, släppte ut egna vykort, på av sig valda motiv. Typiskt intressanta stadsvyer, intressanta statyer, årets kungabesök, ortens original, o.d.

Många fotografer hjälpte likaså att privata personbilder levererades såsom enklare vykort. Min gissning är att dessa var då i några få exemplar.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Gamla vykort

Inlägg av Schwalbe » 28 juli 2012, 17:13

Gamla vykort är ett intressant samlarområde. Man får bilder av hur det såg ut förr, innan det började ex riva gamla trädkåkar, och gjorde om statskärnorna. Jag har en riktigt fin samling från Linköping, men den är helt ointressant här uppe i lapplandet. ;)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Gamla vykort

Inlägg av Johan Matsson » 29 mars 2013, 00:45

Brukar gå att köpa fina vykort på antikförsäljning/antikrundor. Köpte en del fina motiv med hästar som drar timmer i skogen och sådana saker. Saker som var på utdööende i min barndom, kul att minnas från hemtrakterna osv.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Gamla vykort

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2013, 07:41

Lite OT, men är i relation till vykort ändå.
Ett tips som jag har fått från andra håll inom släktforskningen är följande;
Oavsett om det är vykort eller vanliga kort så bör man fråga en äldre släkting om korten.
Ett vykort kan innehålla såväl hänvisning var detta motiv har blivit tagit eller så finns det ingen text på baksidan, vem är det då som har köpt kortet.

Stefan

Skriv svar