Sök information om "Skotten" & Gunnar Anderssson Leht

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Sök information om "Skotten" & Gunnar Anderssson Leht

Inlägg av vittorioso » 6 juli 2012, 01:18

Hej. Jag söker information angående "Skotten" & Adelsmannen Gunnar Andersson Leht/Leath/Leth. Född omkring 1650 i Marstrand, Göteborg o Bohus län. Enl var jag ha fått fram skall han ha varit Rådman i Uddevalla & senare blivit adlad, men går ej att påträffa i Elgenstierna... Han skall också ha varit bosatt i Marstrand omkring 1671 & varit gift med en viss Kristina Schiller.

Det jag undrar är när han möjligtvis kan ha blivit adlad, samt om det möjligen finns något adelsbrev ifrån honom? Sen var det också hans möjliga skotska koppling. Enl skrönor ifrån min Farfar skall hans far Anders/Andrew Leth varit ifrån en gammal skotsk adelsläkt som skulle & ha inkommit under 1600 till Marstrand ifrån Skottland

Enl min farfar skall Denne Anders Leth/Leath också haft kopplingar till det skotska kungahuset Stewart. Vilket också skall ha berott på hans påstådda flykt till Sverige, då det skall ha skett förföljelser utav ättlingar till den kungliga kronan & ätten Stuart under 1600 talet. Varpå denne Anders/Andrew Leth/Leath skall ha fått fly till Danmark för att sedan inkommit till Marstrand i Sverige.

Om någon möjligen har någon information om denna "Skottska" adelsätt så vore jag mycket tacksam ni kunde dela med er information. /Mvh Vittorioso.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Sök information om "Skotten" & Gunnar Anderssson Leht

Inlägg av Stefan » 22 juli 2012, 12:14

Ställ gärna denna fråga på det stora släktforskningssajten Anbytarforum / Rötter. (googla). Där är de duktiga - och hjälpsamma.

Skriv svar