Vad exakt står det här?

Diskussioner kring släktforskning.
vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2011 12:39

Vad exakt står det här?

Inlägg av vittorioso » 18 maj 2012 16:39

Hej igen. Har hamnat åter igen i en liten situation där jag har svårt att tyda vad det exakt står i texten. Av det vad jag har kunnat tyda tycker jag mig det står följande "Bengt Mairiton? i Trolltorp Gammal? Rättare vid Gräfsnäs Över 70 år" Hans efternamn är dock det jag verkligen har svårt att om någon kunde hjälpa mig med det vore jag mycket tacksam.

Länk till bilden
http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... erton.jpg/

Källa: Erska C:1 (1688-1757) Bild 127 / sid 246
/mvh Vittorioso

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jul 2011 02:29

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av trampendal » 18 maj 2012 21:37

vittorioso skrev:Hej igen. Har hamnat åter igen i en liten situation där jag har svårt att tyda vad det exakt står i texten. Av det vad jag har kunnat tyda tycker jag mig det står följande "Bengt Mairiton? i Trolltorp Gammal? Rättare vid Gräfsnäs Över 70 år" Hans efternamn är dock det jag verkligen har svårt att om någon kunde hjälpa mig med det vore jag mycket tacksam.

Länk till bilden
http://imageshack.us/photo/my-images/71 ... erton.jpg/

Källa: Erska C:1 (1688-1757) Bild 127 / sid 246
/mvh Vittorioso
Jag tycker att det står Mauritson.

Torbjörn Jerlerup
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 maj 2009 17:40

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av Torbjörn Jerlerup » 20 maj 2012 06:07

Mauritzon.

Mvh

Torbjörn Jerlerup

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2011 12:39

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av vittorioso » 20 maj 2012 19:56

Tackar för hjälpen, då återstår det för mig & se hans bakgrund lite närmare då Mauritzon/Mauritsson inte var något direkt "vanligt" efternamn bland allmoget på 1600 talet. En följdfråga hur vanligt var namnet Mauritsson/Mauritzon i 1600 talets Västergötland, samt i Älvsborgs län.

Torbjörn Jerlerup
Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 maj 2009 17:40

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av Torbjörn Jerlerup » 20 jun 2012 16:29

Inte vanligt men det fanns en del som hade det namnet.

Frpga vidare här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/7014.html

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 2197
Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
Ort: Uppsala

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av a81 » 20 jun 2012 19:41

Enligt http://www.historiska.se/misc/gemensam/ ... /Post.aspx är äldsta belägget i för namnet Maurits i Sverige från 1575, så helt obekant kan det inte ha varit på 1600-talet.

Kan namnet möjligt ha kommit med vallonerna, att Maurice blivit Maurits i Sverige? Dock bosatte sig väl mycket få/inga valloner i Västergötland?

Ben
Medlem
Inlägg: 9172
Blev medlem: 20 jun 2002 13:58
Ort: Sverige

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av Ben » 20 jun 2012 20:48

a81 skrev:Enligt http://www.historiska.se/misc/gemensam/ ... /Post.aspx är äldsta belägget i för namnet Maurits i Sverige från 1575, så helt obekant kan det inte ha varit på 1600-talet.

Kan namnet möjligt ha kommit med vallonerna, att Maurice blivit Maurits i Sverige? Dock bosatte sig väl mycket få/inga valloner i Västergötland?
Med "äldsta belägg" lär avses just den stavningen. Man behöver nämligen inte gå längre än till adliga ätten Natt och Dag för att hitta "Mauritius Sture", död 1493 eller riksrådet Mauritz Sture (1552-1592). Namnet förekommer också mycket inom grevliga ätten Lewenhaupt, där man även finner den ingifte Mauritz Birgersson Grip (död 1592). Att helgonnamnet "Mauritius" förkortas till Maurits är väl heller inte så underligt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 2197
Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
Ort: Uppsala

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av a81 » 20 jun 2012 23:11

Ben skrev:
a81 skrev:Enligt http://www.historiska.se/misc/gemensam/ ... /Post.aspx är äldsta belägget i för namnet Maurits i Sverige från 1575, så helt obekant kan det inte ha varit på 1600-talet.

Kan namnet möjligt ha kommit med vallonerna, att Maurice blivit Maurits i Sverige? Dock bosatte sig väl mycket få/inga valloner i Västergötland?
Med "äldsta belägg" lär avses just den stavningen. Man behöver nämligen inte gå längre än till adliga ätten Natt och Dag för att hitta "Mauritius Sture", död 1493 eller riksrådet Mauritz Sture (1552-1592). Namnet förekommer också mycket inom grevliga ätten Lewenhaupt, där man även finner den ingifte Mauritz Birgersson Grip (död 1592). Att helgonnamnet "Mauritius" förkortas till Maurits är väl heller inte så underligt.
Misstänkte också att Mauritius funnits längre i Sverige än Maurits och nu är det det bekräftat. Då är kanske inte vallonspåret så aktuellt längre.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2011 12:39

Re: Vad exakt står det här?

Inlägg av vittorioso » 20 jun 2012 23:22

Hej igen. Efter lite samtal med folk i släkten så framkom det att denne Bengt Mauritson/Mauritzon möjligen kan ha varit son utav av en viss Mauritz Macklin som skall ha varit en skotsk leogknekt ifrån Skottland.

Denne Maurtiz skall ha inkommit till Sverige under 30 åriga kriget & gift sig me en adelsdam vem det var framgick inte. Denne Mauritz skall också själv ha härstammat ifrån en skotsk adelsätt. Sonen Bengt Mauritzon skall också haft två sysken till men vilka dessa var framgick inte. Enl släkten så behöll han aldrig namnet Macklin, utan kallade sig bara för Mauritzon.

Om detta är sant eller ej vet jag mig inte men det fanns ju legoknektar som kom in till Sverige under 1600 talet. Jag mig en följdfråga om någon vet var jag kan få information om en eventuell Mauritz Macklin, samt en följdfråga om hur vanligt namnet Mauritz var i skottland under 1500 & 1600 talet.

Mvh/ Vittorioso.