Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av vittorioso » 8 mars 2012, 18:40

Hej. Under den senaste tiden jag har släktforskat har jag stött på en del ätter som inte låter någorlunda Svenska såsom Guthrie, Masskåhl, Belfrage, Leth mfl. Min fråga är hur vanligt det att skottar invandrade till Sverige & varför fick Danmark aldrig den enorma invandring utav skottar som vi i Sverige fått erfara.

Vidare så undrar jag om det finns det numrerat hur många ätter som inkommit till Sverige från 1500 talets första hälft fram till slutet utav 1800 talet.

/Mvh Vittorioso

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av Ben » 9 mars 2012, 17:02

vittorioso skrev:Hej. Under den senaste tiden jag har släktforskat har jag stött på en del ätter som inte låter någorlunda Svenska såsom Guthrie, Masskåhl, Belfrage, Leth mfl. Min fråga är hur vanligt det att skottar invandrade till Sverige & varför fick Danmark aldrig den enorma invandring utav skottar som vi i Sverige fått erfara.
/Mvh Vittorioso
Stämmer det verkligen att den skotska invandringen till Danmark kontinuerligt över hela perioden var påfallande mindre? Danmark-Norge borde länge ha varit minst lika lockande för en emigrant som ville komma upp sig.

Finns f.ö. den här databasen: http://www.st-andrews.ac.uk/history/ssne/about.php

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av a81 » 9 mars 2012, 17:45

vittorioso skrev:Min fråga är hur vanligt det att skottar invandrade till Sverige & varför fick Danmark aldrig den enorma invandring utav skottar som vi i Sverige fått erfara.
Invandringen av skottar var väl inte "enorm" till Sverige heller. Det kan väl inte ha rört sig om mer än något hundratal personer (kanske ännu färre) under flera sekel?

Till och med den med dåtida mått stora invandringen av valloner var mikroskopisk sett med nutida ögon: Cirka 900 valloner kom att stanna i Sverige.

vittorioso
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 juli 2011, 13:39

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av vittorioso » 9 mars 2012, 22:07

Stämmer det verkligen att den skotska invandringen till Danmark kontinuerligt över hela perioden var påfallande mindre? Danmark-Norge borde länge ha varit minst lika lockande för en emigrant som ville komma upp sig.
Vad jag vet så skulle antalet skottar varit emellan 10-20 stycken under samma period för Danmark. Norge vet jag inte exakt.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av Ben » 9 mars 2012, 22:52

vittorioso skrev: Vad jag vet så skulle antalet skottar varit emellan 10-20 stycken under samma period för Danmark. Norge vet jag inte exakt.
Enligt Steve Murdoch tog 40 skotska "gentlemen" anställning i dansk-norska krigsmakten mellan 1589 och 1625 . Mellan 1625 och 1629 tog Christian IV mer än 300 skotska officerare i sin tjänst. Enligt Murdoch blev 150 skottar borgare i Bergen mellan 1600 och 1660 osv.

Eller ska "invandring" här tolkas som "skottar som permanent bosatte sig i Danmark och adlades"?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 mars 2012, 20:45

Det är skottska familjer som har varit betydelsefulla för svensk näringlivshistoria. Gibson som kom från Arbroath i Skottland bidrog till att Jonsered blev viktig i svensk industri och denna släkt bidrog också till industrialiseringen i Västsverige.

Stefan

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av cats » 11 mars 2012, 06:03

I början av 1600-talet kom en Ross William till Stockholm från Skottland och flyttade vidare till österbotten (Vasa). Släkten var länge en av de rikaste i Österbotten på grund av tjärhandeln

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av Stefan » 9 april 2012, 09:18

Jag kan tänka mig att Danmark sög åt sig tyskar som ville flytta på sig, så då hade de mindre behov av att rekrytera skottar.
För Sveriges del däremot, var rika /kunniga skottar samt judar ett alternativ just till att importera rika / kunniga tyskar ...

Nu uppstår iofs frågan / spekulationen varför försökte Sverige hålla nere invandringen av tyskar, medan det var mera OK för Danmark.
Här hamnar vi dock väldigt OK för denna tråd.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av cats » 9 april 2012, 12:46

Jag har under en tid försökt följa med om det fanns någon trend med inflyttningen av tyskar i vårt område under den svenska tiden.
I början av 1600-talet var inflyttningen ganska livlig. Och under 1500-talet. I städer som grundades i början av 1600 var det också stipulerat hur man skulle förhålla sig till de tyskar som flyttade bort. Men vid mitten av 1600 försvann den paragrafen ur stadgarna (Kristinestad, Brahestad, Jakobstad stadgar). Vilket tyder på att också inflyttningen minskade, eller ändrade karaktär.

Jag tycker jag funnit ett mönster i att det var mest köpmän och köpmäns drängar som flyttade hit till Österbotten under 1500-talet fram till mitten av 1600-talet. Efter det var det mera hantverkare och läkare som kom hit från Tyskland, inte så mycket köpmän. Vet då inte om trenden var likartad i resten av riket under den här tiden. En orsak till att invandringen minskade hit under mitten av 1600 var att tjärkompaniet i Stockholm grundades och handeln av områdets främsta exportvara blev lagd under starka restrektioner. Man fick kvoter för varje stad och all handel måste gå genom kompaniet som reglerade mängd och pris.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Invandrade skotska ätter till Sverige åren 1500-1900

Inlägg av cats » 9 april 2012, 12:46

Jag har under en tid försökt följa med om det fanns någon trend med inflyttningen av tyskar i vårt område under den svenska tiden.
I början av 1600-talet var inflyttningen ganska livlig. Och under 1500-talet. I städer som grundades i början av 1600 var det också stipulerat hur man skulle förhålla sig till de tyskar som flyttade bort. Men vid mitten av 1600 försvann den paragrafen ur stadgarna (Kristinestad, Brahestad, Jakobstad stadgar). Vilket tyder på att också inflyttningen minskade, eller ändrade karaktär.

Jag tycker jag funnit ett mönster i att det var mest köpmän och köpmäns drängar som flyttade hit till Österbotten under 1500-talet fram till mitten av 1600-talet. Efter det var det mera hantverkare och läkare som kom hit från Tyskland, inte så mycket köpmän. Vet då inte om trenden var likartad i resten av riket under den här tiden. En orsak till att invandringen minskade hit under mitten av 1600 var att tjärkompaniet i Stockholm grundades och handeln av områdets främsta exportvara blev lagd under starka restrektioner. Man fick kvoter för varje stad och all handel måste gå genom kompaniet som reglerade mängd och pris.

Skriv svar