Hette han Wellington?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Hette han Wellington?

Inlägg av Blixten » 13 januari 2012, 21:49

Det känns som att det rena besserwissrandet är ute i dessa dagar men jag kan inte hålla mig. Idag tyckte jag att domare/programledare i På Spåret lyckades säga ett sådant där obetydligt fel som det är så gött att hugga på:

En ledtråd gick ut på att segraren vid Waterloo hette Wellington. Min fråga är *hette* han inte "Arthur Wellesley" och *var* "Duke of Wellington". Mao är Wellington hans namn eller är det en del av hans titel?

Eller är det typ bådeoch/varkeneller och det är ingen ide att ställa sådana frågor?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Hexmaster » 13 januari 2012, 22:33

Wellington blev hans namn. Liksom Shakespeare kunde använda roller som Gloucester, Cornwall m.fl.

Vi kan inte kalla nån för "Värmland" och tas på allvar. :-) Men det är olika namnskick. Känner inte till detaljerna men förmodar att dessa kommer att klargöras i inlägg längre fram, frågan är förvisso intressant...

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 januari 2012, 00:00

Hexmaster skrev:Wellington blev hans namn. Liksom Shakespeare kunde använda roller som Gloucester, Cornwall m.fl.

Vi kan inte kalla nån för "Värmland" och tas på allvar. :-) Men det är olika namnskick. Känner inte till detaljerna men förmodar att dessa kommer att klargöras i inlägg längre fram, frågan är förvisso intressant...
Jag håller inte med. Fältmarskalken och Storbritanniens premiärminister hette vid namn ARTHUR Garret Cowley Wellesley. Wellington blev aldrig hans namn. Han erhöll titeln och blev The 1st Duke of Wellington den 11 augusti 1814. Han var även ledamot av Strumpebandsorden (KG). Så som fortfarande är kotym tituleras hertigar i Storbritannien efter deras titel. I det här fallet His Grace The Duke of Wellington. I folkmun är han sedan ofta kallad för "Wellington".

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Kreuz » 14 januari 2012, 00:05

*Ser nu att Ralf Palmgren svarat under tiden jag skrivit men orkar inte skriva om så delvis blir det lite repetition.

Britter har aldrig ryggat inför krångligheter och deras titelsystem är sannerligen inget undantag. Arthur Wellesley hette just så från den dag han föddes tills den dag han dog (även om han ändrade stavningen från Wesley). Men när han adlades, och i Storbritannien räknas inte simpla riddarslag som adling, slutade man kalla honom vid namn och övergick till att använda titelurlärnamnet dvs Wellington. Han kunde dock aldrig kallas Arthur Wellington. Skulle man använda förnamnet fick det bli Arthur, Duke of Wellington men jag vet inte riktigt när det skulle användas. Uppslags-ordet i engelska wikipedia är Arthur Wellesley, 1st Duke of Wellington.

I Sverige användes inte geografiska områden tillsammans med titlar på samma sätt som i England eller åtminstone inte lika konsekvent. Man blev alltså greve Hamilton för att ta ett aktuellt exempel, inte greve av Vagnhärad eller Sunne. Hertigar har i Sverige alltid varit kungliga så hertigar av Värmland och Halland är inte riktigt jämförbart då de i första hand har varit prinsar av Sverige och i andra hand hertigar. Detta är också annorlunda mot Storbritannien där även kungliga hertigdömen används för att beteckna innehavarna, något som ingen som läser brittiska tidningar, i synnerhet det senaste året, har missat.

Andra intrikata detaljer i den brittiska tituleringsdjungeln är varför den nygifte prins Williams fru, Catherine (Kate) hertiginnan av Cambridge inte är prinsessan Catherine och varför det finns en stackars prinsessan Michael av Kent som heter Marie Christine i förnamn.
Margaritas ante porcos

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 januari 2012, 20:52

Kreuz skrev:Hertigar har i Sverige alltid varit kungliga så hertigar av Värmland och Halland är inte riktigt jämförbart då de i första hand har varit prinsar av Sverige och i andra hand hertigar.
Jag håller inte med. Alla hertigar i Sverige har inte "alltid" varit kungliga. Det finns ett välkänt undantag till detta. Bengt Algotsson (Bengt Hafridssons ätt) var inte kunglig. Han tillhörde det medeltida svenska högfrälset. Han var hertig av Finland och Halland från 1353 till 1356.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Blixten » 14 januari 2012, 22:18

Tackar för svar! Om jag förstår det rätt så är så hade jag rätt när jag utropade: "Ha! Kristian Luuk sa fel!". Det känns alltid bra i en besserschmitt! :-)

Jag började fundera på om man kan säga "Lord Wellington". Jag kom efter lite eget googlande på att det kan man inte. Däremot så kan hertigens söner tilltalas "Lord Wellesley" om jag fattade rätt.

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Kreuz » 14 januari 2012, 22:56

Nja yngre söner till en duke är lord + förnamn. Den äldsta sonen, som skall ärva titeln får låna en titel från fadern. I fallet Wellington är det marquess Douro som används. Så han kan kallas det eller vanligare lord Douro till han tar över som hertig. Även arvingens äldsta son kan låna en titel från farfadern så han kan vara earl åv något. Dessa sk courtesy titles är dock bara en form av hederstitlar och gav exv inte rätt till plats i Överhuset.
Margaritas ante porcos

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Blixten » 16 januari 2012, 12:18

Aha. Lord Peter är den ende Lord <Förnam> jag kommer på. Finns det fler kändisar?

Ett exempel på det du skrivet om äldste sonens titlar: I romanen Brideshead revisited så kallas storebror i familjen Flyte "Brideshead" fram till pappa Merchmain dör.

Tur att man är vanlig proletär!

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 januari 2012, 13:02

Det är inte bara barnen till hertigarna av Wellington som har rätt att bära titeln Lord (pojkbarn) eller Lady (flickbarn) före deras förnamn. Denna rättighet har även barnen till markiserna av Douro. För ytterligare information om medlemmarna av huset Wellington se här i An Online Gotha: http://www.angelfire.com/realm/gotha/go ... ngton.html

Kreuz
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: 2 januari 2005, 16:31
Ort: Kärralund

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Kreuz » 16 januari 2012, 18:01

Blixten skrev:Aha. Lord Peter är den ende Lord <Förnam> jag kommer på. Finns det fler kändisar?

Ett exempel på det du skrivet om äldste sonens titlar: I romanen Brideshead revisited så kallas storebror i familjen Flyte "Brideshead" fram till pappa Merchmain dör.
Brideshead Revisted är en bra källa till mycket som gäller brittisk överklass under mellankrigstiden. Som den snobb och uppkomling Waugh var, var han väldigt noga med detaljerna. Storebrodern Flyte bär alltså titeln Earl of Brideshead och kallas Lord Brideshead i formella sammanhang och i mer informella Brideshead eller Bridey. Vad han heter i förnamn får man inte ens veta. Hur representativt det är att inte ens familjen använder förnamnet vet jag inte. En tänkbar anledning är att han liksom sin far heter Alexander och man vill undvika förväxling. Sebastian i samma roman bär titeln Lord Sebastian (Flyte) då han är yngre son till en markis. Ett verkligt exempel är Winston Churchills pappa Lord Randolph Churchill yngre son till hertigen av Marlborough.

Finns säkert en del nutida exempel på kändisar också men kommer inte på något just nu. Även om många inte aktivt döljer sina titlar så är det i många fall inget man skyltar med heller. Den nyligen avlidne fotografen Patrick Anson, femte earlen av Lichfield är som exempel nästan uteslutande känd under sitt "artistnamn" Patrick Lichfield.
Tur att man är vanlig proletär!
Ja det har otvivelaktigt sina fördelar :)
Margaritas ante porcos

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av unmo300 » 16 januari 2012, 18:18

Har man farsa som aer Prince of Wales faar man heta Mr Wales vid Sandhurst. :)
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... Wales.html

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Stefan » 26 januari 2012, 08:55

unmo300 skrev:Har man farsa som aer Prince of Wales faar man heta Mr Wales vid Sandhurst. :)
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/ ... Wales.html
Är man prinsen själv kan man kanske få heta mr Prince. :) Skönlitterärt belägg, men jag tror på det.


Förresten, kvinnor som själva bär titeln, alltså inte såsom hustrun eller dottern till pären ifråga utan som blev personligen adlade, tituleras Dame.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Hette han Wellington?

Inlägg av Stefan » 26 januari 2012, 09:04

Hexmaster skrev:Shakespeare kunde använda roller som Gloucester, Cornwall m.fl.

Vi kan inte kalla nån för "Värmland" och tas på allvar. :-) .
Nej, det namnbruket finns inte för svenska adelsmän, annat än möjligen lite skämtsamt.

Men den har används in i vår tid för bönder och ibland godsägare. Två exempel:

"bonde"-ledaren Andersson i Rasjön kallade väldigt ofta just för Rasjön.

"moderatledaren" Fritiof Gustafsson i Domö kallades allmänt för Domö.

Det var visserligen ett sätt för dem att gå ifrån son-namn, men iaf.

Skriv svar