Läsproblem

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Läsproblem

Inlägg av trampendal » 29 november 2011, 01:32

Hej!

I husförhörslängd för Börstils församling (Uppsala län) 1806-1812 sid. 129, bild 154
finns kronobåtsman Jacob Glad med familj, men vad står det under omständigheter för Jacob
och vad står det (på tvären) i kolumnen för förflyttning?

Jag har verkligen försökt att tolka detta men ju mer jag förstorar desto suddigare blir det.
Kanske någon med bättre synskärpa kan hjälpa till?

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Läsproblem

Inlägg av Ben » 29 november 2011, 15:53

Under "Omständighet": Föd Svinhufvud

Lodrät: Två noteringar med olika bläck. Den första kan möjligen vara Forsmark 18/2. Nr 2 kan ev. sluta med hafr: kpr. Det första ordet verkar börja med In.

P. S. Jacob med familj finns med bland de inflyttade till Forsmarks församling år 1812 (Forsmark B:1, s. 4.). Den första noteringen ska alltså uppenbarligen läsas: Forsmark 1812.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Läsproblem

Inlägg av Ben » 29 november 2011, 19:58

Detta "Föd Svinhufvud" torde f.ö. bidra till att lösa en oklarhet i avslutningen av stamtavlan för adliga ätten Svinhufvud i Västergötland, där det bland personer utan känt samband med ätten förekommer en "Maria Svinhufvud, född 1801. Gift 1826 med torparen Erik Eriksson under Sneslingeberg i Börstils socken..." Båtsman Glad hade en dotter vid namn Maria, född just 1801.

P.S. För övrigt finns detta med i de av släktforskarförbundet häromåret utgivna supplementen till Elgenstierna. Jakob Glad och hans familj redovisas i del 2 (s. 957). Glad tillhörde alltså adliga ätten Svinhufvud af Qvalstad.

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Läsproblem

Inlägg av trampendal » 29 november 2011, 22:26

Stort tack för hjälpen och intressant information.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Läsproblem

Inlägg av a81 » 6 december 2011, 21:59

Att en adelsman blev kronobåtsman måste ha varit ovanligt. En kronobåtsman var så att säga en indelt soldat till sjöss. Det är konstigt att någon ur eliten i samhället tar en sådan tjänst.

Det är för övrigt i Börstil AI:7 1806-1812 bild 137/bild 129 familjen finns med, bosatta på Älvisjö ägor i Börstils socken. Det skulle vara intressant att följa upp detta närmare.

I inflyttningslängden i Forsmark ser det ut att stå Först:Karl: som yrke på Jakob Glad. Det uppges också att han föddes 26 mars 1775.

I http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 15675.html finns mycket mer information om Jakob Glad och hans familj.

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Läsproblem

Inlägg av trampendal » 7 december 2011, 01:06

a81 skrev:Att en adelsman blev kronobåtsman måste ha varit ovanligt. En kronobåtsman var så att säga en indelt soldat till sjöss. Det är konstigt att någon ur eliten i samhället tar en sådan tjänst.
Som jag förstått det, efter att den senaste veckan läst väldigt mycket om detta, var det inte särskilt ovanligt att lågadeln "sjönk ner" i bondeståndet.
a81 skrev:Det är för övrigt i Börstil AI:7 1806-1812 bild 137/bild 129 familjen finns med, bosatta på Älvisjö ägor i Börstils socken. Det skulle vara intressant att följa upp detta närmare..
Vad är det som skulle vara intressant att följa upp?
a81 skrev:I inflyttningslängden i Forsmark ser det ut att stå Först:Karl: som yrke på Jakob Glad. Det uppges också att han föddes 26 mars 1775.

I http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 15675.html finns mycket mer information om Jakob Glad och hans familj.
Det där födelsedatumet verkar inte stämma, han föddes tydligen 1773-10-15 i Lundby, Faringe.
Jag har redan hittat massa information om honom på anbytarforum, men tack i alla fall för länken.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Läsproblem

Inlägg av a81 » 7 december 2011, 22:19

trampendal skrev:
a81 skrev:Att en adelsman blev kronobåtsman måste ha varit ovanligt. En kronobåtsman var så att säga en indelt soldat till sjöss. Det är konstigt att någon ur eliten i samhället tar en sådan tjänst.
Som jag förstått det, efter att den senaste veckan läst väldigt mycket om detta, var det inte särskilt ovanligt att lågadeln "sjönk ner" i bondeståndet.
Jag har själv adliga anor som sjönk ner i bondeståndet, eller snarare i "soldatståndet". Dock handlade det då om att döttrarna i en familj gifte sig med ofrälse militärer, bland annat en trumpetare och kvartermästare. Det var dock skillnad mellan exempelvis en kvartermästare och en vanlig båtsman. Kvartermästaren var ändå en typ av befäl.

Hade Jakob Svinhufvud/Glad blivit skollärare, sergeant, inspektor, klockare, rättare, eller helt enkelt vanlig bonde, så hade jag inte tyckt att det var så anmärkningsvärt, men att gå från en upphöjd position till att bli båtsman (mycket lägre status än att till exempel vara bonde) känns väldigt ovanligt. Jag har aldrig hört talas om något liknande.

Att hans bror hade samma öde gör det än mer intressant. Vad hände egentligen med familjen Svinhufvud i slutet av 1700-talet?

trampendal
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 juli 2011, 03:29

Re: Läsproblem

Inlägg av trampendal » 7 december 2011, 23:02

Om jag lyckas lista ut vad som hände återkommer jag och om du är tillräckligt nyfiken och hittar nåt får du gärna tala om det. :)

Skriv svar