Uvabo-Karin

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Uvabo-Karin

Inlägg av oilc » 5 april 2011, 11:57

Den legendariska Uvabo-Karin ska ha fötts 1852. Vet någon här när hon dog? Hon förekom i många lokala berättelser och var fortfarande vid livet på 1930-talet, då hon intervjuades av Hans Lidman för hans bok.

Här har vi en länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Uvabo-Karin

Tack på förhand!

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av Ben » 7 april 2011, 18:27

Kan ju möjligen verka aningen egendomligt att en person som enligt Wikipedia-artikeln skulle ha varit så fenomenalt omtalad i sin samtid, överhuvudtaget inte tycks existera i något annat sammanhang än just där och i Lidmans bok... Man verkar t.o.m. få anstränga sig ganska kraftigt för att hitta en "Uvabogård"...

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av Göstring » 7 april 2011, 19:35

Det finns verkligen ett Uvabo i Voxna församling, under Born enligt Ortnamnsarkivet.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av Ben » 7 april 2011, 21:41

Göstring skrev:Det finns verkligen ett Uvabo i Voxna församling, under Born enligt Ortnamnsarkivet.
Jo, jag vet det. Dessvärre förefaller det vara såväl början som slutet på historien för Voxna, eftersom Born i husförhörslängderna från 1800-talets mitt synes vara kliniskt rent från såväl storbönder som från andra nödvändiga ingredienser i historien. En och annan kolare går däremot att uppdriva, tyvärr knappast med korrekt för- eller efternamn.

Det verkar alltså föreligga ett starkt behov av att hitta ett annat Uvabo...

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av Göstring » 7 april 2011, 22:28

Ben skrev: Det verkar alltså föreligga ett starkt behov av att hitta ett annat Uvabo...
Det finns ett i Örebro län.
Kan man hitta sjön Trollsan? Den saknas hos både Smhi Sjöareal och sjöhöjd och hos Lantmäteriet.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av Ben » 7 april 2011, 22:41

Göstring skrev:
Ben skrev: Det verkar alltså föreligga ett starkt behov av att hitta ett annat Uvabo...
Det finns ett i Örebro län.
Kan man hitta sjön Trollsan? Den saknas hos både Smhi Sjöareal och sjöhöjd och hos Lantmäteriet.
Men Uvabo i Örebro län duger ganska dåligt som miljö för fantastiska berättelser från Hälsingland...

Nej, till motsatsen är bevisad betraktar jag historierna om "Uvabo-Karin" som inget annat än just "historier".

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av oilc » 10 april 2011, 21:27

Ben skrev:
Göstring skrev:
Ben skrev: Det verkar alltså föreligga ett starkt behov av att hitta ett annat Uvabo...
Det finns ett i Örebro län.
Kan man hitta sjön Trollsan? Den saknas hos både Smhi Sjöareal och sjöhöjd och hos Lantmäteriet.
Men Uvabo i Örebro län duger ganska dåligt som miljö för fantastiska berättelser från Hälsingland...

Nej, till motsatsen är bevisad betraktar jag historierna om "Uvabo-Karin" som inget annat än just "historier".
Kanske var hon bara känd lokalt? Jag vet inte hur berömd hon i själva verket var, men det verkar som om hon faktiskt fanns på riktigt. Jag har läst Hans Lidmans bok, och där hävdar Lidman att han intervjuade henne på 1930-talet.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av Ben » 11 april 2011, 00:17

oilc skrev:
Kanske var hon bara känd lokalt? Jag vet inte hur berömd hon i själva verket var, men det verkar som om hon faktiskt fanns på riktigt. Jag har läst Hans Lidmans bok, och där hävdar Lidman att han intervjuade henne på 1930-talet.
Jag konstaterar bara att det förefaller mycket svårt att belägga henne någon annanstans än just i hans bok. Det enda Uvabo som verkar gå att finna i Hälsingland uppvisar ett totalt olämpligt persongalleri vid den tid då hon skulle ha bott där, trots att socknen (Voxna) ligger just i de trakter där Lidman verkade. Sjön Trollsan förefaller, som nämnts tidigare, minst loika svår att hitta. Men Lidman kanske talar om var "hans" Uvabo låg eller ger några andra geografiska ledtrådar?

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av oilc » 19 april 2011, 15:18

Ben skrev:
oilc skrev:
Kanske var hon bara känd lokalt? Jag vet inte hur berömd hon i själva verket var, men det verkar som om hon faktiskt fanns på riktigt. Jag har läst Hans Lidmans bok, och där hävdar Lidman att han intervjuade henne på 1930-talet.
Jag konstaterar bara att det förefaller mycket svårt att belägga henne någon annanstans än just i hans bok. Det enda Uvabo som verkar gå att finna i Hälsingland uppvisar ett totalt olämpligt persongalleri vid den tid då hon skulle ha bott där, trots att socknen (Voxna) ligger just i de trakter där Lidman verkade. Sjön Trollsan förefaller, som nämnts tidigare, minst loika svår att hitta. Men Lidman kanske talar om var "hans" Uvabo låg eller ger några andra geografiska ledtrådar?
Jag har nu tittat efter i min bok. Uvabo beskrivs som en "liten anspråkslös skogsby i hjärtat av Hälsingland". Jag tycker ändå att det verkar lite oklart om Lidman syftar på att det var byn eller gården hon bodde på som hade detta namn, eftersom han också nämner "Uvabohemmanet". På sidan 10 står det att sjön Trollsan egentligen hette Trollasen. Berättelserna om Uvabo-Karin publicerades som en del flera krönikor om livet i det gamla Hälsingland som Lidman skrev i slutet av 1930-talet . Enligt Lidman säger Uvabo-Karin själv om historierna att de var "bagateller från ungdomens lyckliga tid".

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Uvabo-Karin

Inlägg av Göstring » 19 april 2011, 20:59

oilc skrev: På sidan 10 står det att sjön Trollsan egentligen hette Trollasen.
Sökning på "trollas_" i Lantmäteriets Kartsök och ortnamn ger följande träffar:
Sökning
- Sökord: trollas
- Sökalternativ: Börjar med
Urval
- Län:
- Kommun:
- Namntyp: Naturobjekt
Sökresultat
- Antal träffar: 8
- Söktid: 0.0030 s
- Träffintervall: 1-8

Namn Län Kommun Namntyp
1 Trollasjö Kronobergs län Ljungby Naturobjekt
2 Trollasjö Skåne län Tomelilla Naturobjekt
3 Trollasjön Hallands län Hylte Naturobjekt
4 Trollasjön Hallands län Varberg Naturobjekt
5 Trollasjön Jönköpings län Gislaved Naturobjekt
6 Trollasjön Kronobergs län Ljungby Naturobjekt
7 Trollastenen Skåne län Hässleholm Naturobjekt
8 Trollaströmmen Västra Götalands län Svenljunga Naturobjekt

Skriv svar