Emigrerade svenskar till Baltikum

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Emigrerade svenskar till Baltikum

Inlägg av pandersson2 » 16 december 2009, 12:12

Jag var hos en lettisk vän som hade tittat på sin härstamning och konstaterat att hans förfader tydligen hade svenskt namn och hade gift sig i mitten på 1800-talet i Lettland där han senare tjänade på olika gårdar. Är det någon som kan ge tips om hur man kan hitta emigrerade svenskar till Baltikum vid den aktuella tidpunkten? Han bör ha utvandrat på 1830-talet. Det fanns tyvärr inga uppgifter om födelseår eller ort, bara hans tre namn i förtyskad form.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Emigrerade svenskar till Baltikum

Inlägg av Göstring » 16 december 2009, 12:35

Den ende svenske man född under 1830-talet som jag kan hitta i konsulatsarkivet för Riga, är en grosshandlare Carl Axel Theodor Frisk, född 30 juni 1838 i Täby och 1883 bosatt i Riga. Men han kan ju fortfarande finnas upptagen i Revals eller S:t Petersburgs längder.

Mer info om konsulatsarkiv.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Emigrerade svenskar till Baltikum

Inlägg av pandersson2 » 16 december 2009, 12:57

Tack för svaret. Min tanke var främst att jag skulle kunna få några tips som jag kunde förmedla till min vän. Inte att några andra skulle behöva anstränga sig med att göra arbetet. Jag minns att mannen var uppskriven i arkivet som Ericksson. De två förnamnen minns jag tyvärr ej, de var båda vanliga namn.

Skriv svar