Begreppet mened på 1800-talet

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Fredrik Andersson » 30 november 2009, 01:08

Vi har under vår släktforskning hittat en kvinna som 1820 släpptes från ett fängelse där hon suttit i nio månader, dömd för mened. Någon som vet om det betydde samma sak då som i dag, dvs att hon ljugit?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 november 2009, 16:07

Sgt 83 Pluton skrev:Vi har under vår släktforskning hittat en kvinna som 1820 släpptes från ett fängelse där hon suttit i nio månader, dömd för mened. Någon som vet om det betydde samma sak då som i dag, dvs att hon ljugit?
På sätt och vis är det så, men själva uppfattningen om detta brott var lite annorlunda. Det är så fortfarande att om någon skyddar en annan person som har gjort någon ofog så kan denna person också dömas för mened. Det var ett straff som också var förekommande.

Om själva brottet i "Advokaten" om du vill veta den äldre synen på mened.
http://runeberg.org/advokaten/1220.html

eller sök på runeberg.org

Statistik om fångvården under andra halvan av 1800-talet och början på 1900-talet.
http://www.scb.se/Pages/List____278497.aspx

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 december 2009, 02:26

Tackar, ska använda tipset snarast!

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Solkungen » 1 december 2009, 02:42

Den som i domstol vittnar falskt under ed kan dömas för mened. Då som nu. I vad menar ni skillnaden ligger?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 december 2009, 11:49

Jag ber att få återkomma när vi lyckats klura ut vad det handlade om i det specifika fallet. Då kanske vi kan utgå från det fallet för våra fortsatta diskussioner.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 december 2009, 14:36

Sgt 83 Pluton skrev:Jag ber att få återkomma när vi lyckats klura ut vad det handlade om i det specifika fallet. Då kanske vi kan utgå från det fallet för våra fortsatta diskussioner.
Du får nog har i åtanke att synen på mened kanske var lite annorlunda 1820 än idag och jag förmodar att straffet för mened idag är lindrigare. Just nu kan jag söka lite grann på Svar (www.svar.ra.se) och databasen över frigivna straffarbetsfångar så fanns det 291 poster(dock inte så tidigt som 1820). Sedan berodde det också på hur allvarligt fallet var eller rättare sagt hur allvarligt häradsrätten eller rådhusrätten såg på saken. Jag gjorde en liten genomkoll med frigivna straffarbetsfångar; en man dömdes för mened till två år och åtta månader 1888 och då var han ostraffat innan. En annan man dömdes till fem år och då var det också andra påföljder.

På din fråga!!!
Vi har under vår släktforskning hittat en kvinna som 1820 släpptes från ett fängelse där hon suttit i nio månader, dömd för mened. Någon som vet om det betydde samma sak då som i dag, dvs att hon ljugit?
En liten fråga, vet ni om det var häradsrätten eller rådhusrätten som dömde henne?

Min personliga uppfattning var att häradsrätten dömde mildrare än rådhusrätten i samma straffmätning.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Fredrik Andersson » 4 december 2009, 03:38

Nej, jag har inte riktigt koll på det. Det är min far som håller på och vi fick se noteringen i en husförhörslängs där prästen ville förklara varför kvinnan i fråga inte närvarat de senaste förhören. Men, som sagt, jag ska återkomma när jag vet mer.

Som en liten anektot i sammanhanget så var hon inte den först straffade i släkten vi hittade. En senare släkting, omkring 1875, blev gripen av länsman för att han suttit och sålt brännvin inne i kyrkan under högmässan. Vi Anderssons sticker ut emellanåt... :lol:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Begreppet mened på 1800-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 december 2009, 18:38

Det som hände 1875 har nog läst om eller om det var liknande fall. Under 1800-talet inträffade lite öden i kyrkorna som exempelvis ett självmord i en jämtländsk kyrka och överfallet på kommunistern i Hökhuvud kyrka i Uppland.

Så jag är inte särskilt försvånad över det som hände 1875. :D

Stefan

Skriv svar