En enkel släktforskarfråga!!!

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bernt
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 september 2009, 14:59

En enkel släktforskarfråga!!!

Inlägg av Bernt » 11 september 2009, 15:17

Tjenixen, Bernt här.
Vet att rubriken kanske vart den bästa men men får väl la duga tills vidare.

Undrar lite om det här med att släktforska och svenskhet (tja ett ganska omtalat ämne jag vet)
min fråga riktar sig då till seriösa släktforskare med mycket erfarenhet från sin egen släktforskning men även
gärna från andras.

Jag undrar helt enkelt eftersom det fanns en tid då rasbiologi var på tapeten, och som bekant så
var ju det svenska folket ansett att vara det allra renaste och mins blandade.
Dock säger mig min egen erfarenhet att börjar man släktforska så kommer man förr eller senare att stöta på
en icke-svensk (låt säga icke etniskt svensk) förfader.
Jag menar ska man utreda alla sina anor (släktträdsprincipen) så blir det väldigt många förfäder ju längre bak man kommer, frågan lyder finns det svenskar idag som är enligt så kallade rasbiologiska normer 100% svensk.
Låt oss glömma alla trälar som togs till Sverige under vikingatiden då ingen släktforskare kan komma så långt bak (åtminstonde inte icke-adliga svenskar) utan vi inriktar oss snarare mot invandringen år 1400 och efter, ja ni vet själva vilka invandrargrupper det var.

Min fråga riktar sig enbart till seriösa skläktforskare och varken rasister eller folk som säger att alla är invandrare.
PS: lite off topic dock: bara av intresse är jag lite intresserad av vilken invadrargrupp som är vanligast att hitta om man börjar släktforska.

/Er egna Bernt

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: En enkel släktforskarfråga!!!

Inlägg av a81 » 11 september 2009, 21:00

Tror att det beror på hur långt tillbaka i tiden man går. Om man väljer 1400 som slutpunkt, så finns det säkert ganska många svenskar som bara har svenska rötter. Går man ytterligare några hundra år tillbaka, är det sannolikt få som bara har svenska anor, eftersom relativt många människor togs hit till Skandinavien som trälar på vikingatiden.

Det svåra med din fråga är att svaret beror på vem man räknar som svensk och hur långt tillbaka i tiden man går. Frågan är om exempelvis en hallänning på 1500-talet, en jämte på 1400-talet, eller för den delen en finne på 1700-talet kan räknas som svenskar i ett släktträd. I de första fallen handlar det om i dag svenska områden som då var danska/norska, i det senare fallet handlar ett område som då var svenskt, men som i dag är ett självständigt land, där majoriteten av befolkningen var/är finsktalande.
Bernt skrev:...vilken invadrargrupp som är vanligast att hitta om man börjar släktforska?
Jag tror att detta också är lite av en definitionsfråga. Jag skulle gissa att den vanligaste invandrargruppen var finnar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsfinnar), men de står oftast med svenska namn i kyrkböckerna, så det är inte säkert att man uppfattar dem som finnar. De kom också i första hand innan folkbokföringen var ordenligt utbyggd. Dessutom tillhörde Finland Sverige, så det är inte självklart att kalla detta invandring. Har man rötter i exempelvis Norduppland är det ganska vanligt att man har vallonska anor (http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige).

En sak som man kan tänka på, är att allmogen sällan flyttade särskilt långt före 1800-talet. Och eftersom Sverige var ett utpräglat bondeland, så har de flesta av dagens svenskar sina rötter inom just allmogen. Detta innebär att där dina anor levde för 150 år sedan, bodde sannolikt i sin tur deras anor 100 år, 200 år, 500 år, etc, tidigare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: En enkel släktforskarfråga!!!

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 oktober 2009, 17:03

Många svenskar har valloner i släkten och möjligen också samiska, jag själv är en fjärdedel norsk.

Stefan

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: En enkel släktforskarfråga!!!

Inlägg av Morgan » 8 november 2009, 01:56

Jag är helyllesvensk, i alla fall så vitt jag vet hittills på min fars sida fram till ca 1650-1700 - att komma längre bakåt än så är svårt om man inte är adlig eller råkar ha anor från en prästfamilj. På min mors sida så har jag inte hunnit så långt så där kan en och annan överraskning dyka upp. Det är lite grann det som är tjusningen med släktforskning, man kan hålla på med det hela livet och ändå inte upptäcka allt om sitt ursprung.

Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Skriv svar