Sökning i Dispyt

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Nybörjaren
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 april 2009, 18:48

Sökning i Dispyt

Inlägg av Nybörjaren » 5 april 2009, 19:11

Jag fann min farmor på föreningen dis.se databas dispyt. Jag sökte som "gäst" och får endast upp namn och censurerat årtal(så jag kan inte vara 100 % men nog 99 %, då hon har ett mycket ovanligt namn). Som gäst kan jag inte se "ruta familj" och heller inte vandra generationen bakåt. Hon dog 1980 så det kanske tom. är någon nära släkting till mig som är intresserad av släktforskning. Går det i så fall att "se" inlämnaren?

Om jag förstått det rätt så krävs att man lämnar info själv till dispyt för att kunna se ruta familj. Det är ju lite svårt så här i början, och på ett ställe står det att man bör skicka in 200 namn eller 1000 namn för att se 4 generationer bakåt.

Så min fråga är ifall det finns någon därute som kan tänka sig söka i dispyt och se eventuella släktband? Jag vet inte ens om man ser släktband när man loggar in och inte är "gäst"? Jag hoppas det, iaf. Det vore så klart en bra början på att komma igång med släktforskning ifall man såg min farmors anor till de 15 personerna som verkar "höra ihop".

Jag är visst inte så duktig på släktforskning men om någon vill hjälpa till med en sökning i Dispyt så skicka gärna ett PM, eller skriv här under så skickar jag ett PM med namn och datum

//Tack på förhand

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Sökning i Dispyt

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 april 2009, 20:46

Du kan antingen söka på: http://scangen.se/?go=personsok.php?help=true och jag håller med om att uppgifterna är skrala om man söker som "gäst" på Dispyt.
Så min fråga är ifall det finns någon därute som kan tänka sig söka i dispyt och se eventuella släktband? Jag vet inte ens om man ser släktband när man loggar in och inte är "gäst"? Jag hoppas det, iaf. Det vore så klart en bra början på att komma igång med släktforskning ifall man såg min farmors anor till de 15 personerna som verkar "höra ihop".
'

Personligen använde jag endast Dispyt i enstaka fall och länken som jag angav i det första stycket är faktiskt mer givande än att söka på Dispyt. Du kan även söka på Google eller Altavista på följande:

1) "För och efternamn"
2) Namn på släkten+släkt eller historia samt proband.

Stefan

Skriv svar