Information om min gammelfarfar.

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
DanneM
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 februari 2009, 21:04

Information om min gammelfarfar.

Inlägg av DanneM » 25 februari 2009, 21:14

Min gammelfarfar hette Johannes Mannfolk och föddes 1888 i Korsnäs och dog 1942, jag vill veta namnet på hans föräldrar och gärna när de föddes, kan någon här på forumet hjälpa? Då han föddes i Österbotten, Finland kan det försvåra det hela.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Information om min gammelfarfar.

Inlägg av G:son » 25 februari 2009, 21:28

Korsnäs församling har svaret på din fråga:
Service till släktforskare

På pastorskansli finns en läsapparat för mikrofilm som privata släktforskare kan utnyttja under öppethållningstiderna måndag, tisdag och torsdag kl 9.00-12.00. Det är säkrast att reservera läsapparaten på förhand per tel. 06-2802320. På Korsnäs bibliotek finns också en kopia av våra kyrkböcker i mikrofiche. Det är material fram till 1800-talets slut, d.v.s. sådant som inte längre är sekretessbelagt, som finns på biblioteket.

Kanslisten kan, i den mån den knappa arbetstiden räcker till, också utföra privat släktforskning. Då debiteras beställaren enligt 21,85 euro per arbetstimme. Vår rekommendation är, att man kontaktar någon känd släktforskare eller släktforskarförening, t.ex. Vasa släkt- och bygdeforskare.
http://forsamlingen.korsnas.fi/service. ... sliservice

http://www.netikka.net/rolf.lundqvist/vsbf2/index.html

/G:son

DanneM
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 februari 2009, 21:04

Re: Information om min gammelfarfar.

Inlägg av DanneM » 25 februari 2009, 22:11

Men det kostar alltså pengar att kolla upp? Finns det något sätt att ta reda på detta utan någon kostnad? Korsnäs ligger för långt från mig för att jag ska kunna åka dit och kolla.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Information om min gammelfarfar.

Inlägg av G:son » 25 februari 2009, 23:55

Jag sysslar inte med släktforskning, så jag vet inte. Men om jag vore du, skulle jag ta kontakt med församlingen och höra mig för hur mycket det kan tänkas kosta, eller ta kontakt med föreningen de hänvisar till.

/G:son

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Information om min gammelfarfar.

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 mars 2009, 19:01

På Nationella Arkivdatabasen kan man låna för tjugo kronor en fil med kyrkoboksmaterial.

www.nad.ra.se

Stefan

Skriv svar