Oäkta kungabarn, hör av er!

Diskussioner kring släktforskning.
Ördög
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 24 mars 2004, 09:26
Ort: Helsingfors

Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av Ördög » 17 december 2007, 10:41

(Det här inlägget har i något annorlunda form även postats på Flashbacks forum).

Alla som vet / tror sig ha kungligt blod i kärlen har nu chansen att bli TV-kändisar!

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_692221.svd
Kungarnas oäkta barn i ny tv-serie
Publicerat: 16 december 2007, 15:50

SVT förbereder en tv-serie som ska berätta historien om det stora antal oäkta släktingar till svenska kungahuset som finns. Produktionsbolaget Laika Film & Television söker nu efter okända släktingar till kungafamiljen, skriver Aftonbladet.
Enligt producenten Oscar Hedlin är det framförallt kungarna Karl XIV Johan, Oscar I och Oscar II som fick utomäktenskapliga barn.

Det är ännu oklart när serien ska sändas i SVT. (TT Spektra)
Ingen tvekan om att det här är ett ämne som fascinerar många. Jag tycker att jag i böcker och artiklar om svenska monarker ideligen stöter på formuleringar om hur "traditionen" utpekar "ättlingar" till kungarna både här och där.

Men nog var det väl Karl XV som var aktivast på den fronten? Oscar II var inte mycket sämre. Oscar I:s bägge söner med Emilie Högqvist har jag för mig att avled barnlösa, hade han fler bastarder? Karl Johan hade fått minst ett barn (som dog i späd ålder) innan han gifte sig med Désirée, men avlade han oäktingar också i Sverige?

Och hur är det med de senaste kungarna, inklusive den nuvarande? Vad har de åstadkommit?

Kort sagt: vad vet man rent generellt - eller vad vet uttryckligen ni själva - om de svenska kungarnas illegitima avkomma?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 december 2007, 13:57

:lol: Hoppas att det inte blir anstormning så det blir kaos.*skämt*

Skämt åsido, vad jag känner till så har vi runt en miljon ättlingar till olika kungar i Sverige och då är det uppenbart att det finns ättlingar till kungarnas utomäktenskapliga barn. Det visar bara att kungarna eller drottningar samt prinsar samt övriga också hade vänsterprassel, så det är inte enbart en nutida påhitt. :lol:

Jo, vi har ju diskuterat ganska rejält om kungaättlingar.
Det verkar som att vi har medlemmar som har kungaättlingar, bl a en av våran moderatorer och värden för detta delforum.

Stefan

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Inlägg av Ben » 17 december 2007, 18:41

Av alla historiskt inriktade programidéer man kan tänka sig...

Vissa släktforskare kommer att få spader, eftersom detta med att "min farmors mor var egentligen inte alls barn till torparen Olsson utan till kung X, prins Y eller greve Z" är något av ett ogräs i de sammanhangen.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 17 december 2007, 20:04

Ben skrev:Av alla historiskt inriktade programidéer man kan tänka sig...

Vissa släktforskare kommer att få spader, eftersom detta med att "min farmors mor var egentligen inte alls barn till torparen Olsson utan till kung X, prins Y eller greve Z" är något av ett ogräs i de sammanhangen.
Jag tror väl det inte är något seriöst historiskt program de vill åt. Snarare tror jag att de rider på "Hundra Höjdare"-trenden.

I ett avsnitt av Hundra Höjdare var det en galning som trodde att han var avkomma till någon kung av den Bernadottska eran, han visade t.o.m detta genom att försöka övertyga folk att han såg ut som prinsessan Madeleine (vilket han inte gjorde, enbart hårfärgen var lik).

Det är väl dessa dårar de vill ha in, antagligen för att göra roligare TV.
Det vore för min del mer intressant om de gjorde intervjuer med alla dessa tronpretendenter som finns runt om i Europa och världen och gör anspråk på troner. Det finns pretendenter förutom för de avsatta franska, grekiska och italienska kungahusen även tronpretendenter för engelska kungahuset, en carlistisk prentendent för spanska etcetra-

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 18 december 2007, 08:10

Ben skrev:Av alla historiskt inriktade programidéer man kan tänka sig...

Vissa släktforskare kommer att få spader, eftersom detta med att "min farmors mor var egentligen inte alls barn till torparen Olsson utan till kung X, prins Y eller greve Z" är något av ett ogräs i de sammanhangen.
En av mina gymnasielärare har berättat såsom sann anekdot, att ett par av brittiska drakar (=stora dagstidningar) ville göra en undersökning om det förekommit jungfrufödslar även i modern tid.
Sagt och gjort, stora annonser i bägge tidningarna.
De blev översvämmade av svar, hundratals kvinnor berättade om sina jungfrufödslar.

Enkäten gjordes i slutet av fyrtiotalet... :lol:

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 18 december 2007, 21:42

Jag tror knappast min släkt härstammar från en kungaätt. Majoriteten av svenskarna härstammar från bönder, vilket majoriteten inte vill låstsas om:D

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 19 december 2007, 00:37

Jo, vi har ju diskuterat ganska rejält om kungaättlingar.
Det verkar som att vi har medlemmar som har kungaättlingar, bl a en av våran moderatorer och värden för detta delforum.
Då jag var i Leeds förra sommaren fick jag faktiskt ett meddelande per e-post där det framgick att tydligen de aktuella filmskaparna ville att jag skulle ställa upp i programet då de tydligen hade förstått att jag härstammar från Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844). Självfallet härstammar jag inte från honom. Så jag fick förklara att de hade missförstått det hela.

Enligt min åsikt så finns det förövrigt inga erkända illegitima barn till den svenska kungliga dynastin Bernadotte då de svenska kungarna sedan 1818 aldrig erkänt att de haft några illegitima barn. Således blir det redan mycket eller till och med omöjligt att härstamma från den svenska kungliga dynastin Bernadotte på andra sätt än genom legitima härstamningslinjer. Från dem härstammar bland annat den tre nordiska kungafamiljerna med Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-), Dronning MARGRETHE II af Danmark (1972-) och Konge HARALD V av Norge (1991-) i spetsen för respektive land. Själv tycker jag att programmakarna borde i stället ha satsat på att berätta om de svenska kungarna för finns det en serie om de svenska kungarna av den svenska kungliga dynastin Bernadotte?

I min släktforskning finns nog svenska kungligheter från tidigare århundraden men dessa var alltid erkända som kungens barn. Så är även fallet med de utländska kungligheter som jag har med i min släktforskning. Således förstår jag inte riktigt vitsen med att det finns folk som trots odsen för allting i världen försöker vara ättlingar till kungar utan det egentligen finns några konkreta bevis för påståendet. Jag är nöjd med alla mina förfäder och släktingar oavset vem de var och från vilken samhällelig klass de var.

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av perfetto » 28 juni 2013, 13:46

Vi har inom släkten ett gods som är skänkt av Karl XIV Johan.
Anledningen till den gåvan sägs vara att konungen, som övernattade ett par nätter där, gjorde en kvinnlig släkting till mig gravid, och på det viset betalade för diskretion och ett slags "underhåll".
Det var ytterst ovanligt att en kung skänkte ett hus/gods till en vanlig fattig medborgare utan särskild anledning..och i synnerhet till en kvinna.
Gården är idag publik och ett utflyktsmål, där ett av rummen ännu kallas "Kungarummet" och är bevarat precis som det var när konungen bodde där vid några tillfällen.

Den son som då sägs vara konungens oäkta pojke, föddes där senare dessutom. Det var min gammalmormors syster som kände till hela historien men egentligen inte ville säga något om det förrän min mor övertygat henne om att det eventuella släktskapet inte längre har någon betydelse : )

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av Ben » 28 juni 2013, 14:04

perfetto skrev:Vi har inom släkten ett gods som är skänkt av Karl XIV Johan.
Anledningen till den gåvan sägs vara att konungen, som övernattade ett par nätter där, gjorde en kvinnlig släkting till mig gravid, och på det viset betalade för diskretion och ett slags "underhåll".
Det var ytterst ovanligt att en kung skänkte ett hus/gods till en vanlig fattig medborgare utan särskild anledning..och i synnerhet till en kvinna.
Gården är idag publik och ett utflyktsmål, där ett av rummen ännu kallas "Kungarummet" och är bevarat precis som det var när konungen bodde där vid några tillfällen.
Om kungens mål var diskretion så bör det ha varit rätt kontraproduktivt att ge bort ett gods - en gåva av den digniteten måste ha lett till många höjda ögonbryn och orsakat mycket spekulationer om orsaken.

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av perfetto » 28 juni 2013, 14:24

Ben skrev:
perfetto skrev:Vi har inom släkten ett gods som är skänkt av Karl XIV Johan.
Anledningen till den gåvan sägs vara att konungen, som övernattade ett par nätter där, gjorde en kvinnlig släkting till mig gravid, och på det viset betalade för diskretion och ett slags "underhåll".
Det var ytterst ovanligt att en kung skänkte ett hus/gods till en vanlig fattig medborgare utan särskild anledning..och i synnerhet till en kvinna.
Gården är idag publik och ett utflyktsmål, där ett av rummen ännu kallas "Kungarummet" och är bevarat precis som det var när konungen bodde där vid några tillfällen.
Om kungens mål var diskretion så bör det ha varit rätt kontraproduktivt att ge bort ett gods - en gåva av den digniteten måste ha lett till många höjda ögonbryn och orsakat mycket spekulationer om orsaken.
- Jag vet inte om kungen själv ägde gården, eller om han köpte loss den åt släktingen som gåva då.
Gammamormors syster ville hursomhelst inte gärna prata om detta, då det skvallrats tillräckligt under åren förr. Jag tror att hon var ca 90-92 när mamma fick henne att lätta på hjärtat kring det hela.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av Ben » 28 juni 2013, 17:07

perfetto skrev: Jag vet inte om kungen själv ägde gården, eller om han köpte loss den åt släktingen som gåva då.
Gammamormors syster ville hursomhelst inte gärna prata om detta, då det skvallrats tillräckligt under åren förr. Jag tror att hon var ca 90-92 när mamma fick henne att lätta på hjärtat kring det hela.
Godsets namn blir förstås en smula intressant i sammanhanget, i synnerhet som det tydligen idag (enligt vad du skrev tidigare) är tillgängligt för allmänheten och ett populärt utflyktsmål med sitt intakta "kungarum".

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av Valdemar Sappi » 29 juni 2013, 19:20

Det var inte så viktigt förr att dölja det där med oäkta barn som vi ofta tror. Den övre hovadeln delade ofta sängkammare med de kungliga, så mest finns nog kvar om deras oäktingar.
Finns skrivet en hel del om detta. En av böckerna om detta står på min bokhylla. Kungliga gunstlingar och favoriter av Lars Elgklou.
Har en hel drös av dem i min släkthistoria. T.ex. Jacuette Lövenhielms dotter med Oscar I som i långa tider bodde hos min farfars farmor och oblygt döptes till Oscara.
Skådespelerskan Emilie Höglunds två söner brukade kallas för prinsarna av Lappland.
En annan oäkting på godset var Gustaf IV Adolfs son Axel August Obitz. Han togs om hand av kungens tidigare älskarinna Aurora De Geer. När han kom till middagen reste sig alla så som man gjorde inför en kunglig person.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av Ben » 30 juni 2013, 16:37

Eller också löper eftervärldens fantasi ibland löper amok. Denna "Oscara" uppges i kyrkböckerna ha varit född 1815-1816 (http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 10250.html). Det är ganska tidigt med tanke på att Oscar I var född 1799 och Jacquette Löwenhielm 1797. I Söderhjelms och Palmstiernas biografi över Oscar tycks inledningen av förbindelsen dessutom förläggas till 1820.

Obitz känner jag inte närmare till, men här verkar göras gällande att han var son till Gustav IV Adolf och grevinnan Gyldenstolpe, född de Geer och att han ev. var tvilling med den dotter som hon fött nästan ett halvår tidigare: http://oddorwar.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av Valdemar Sappi » 30 juni 2013, 18:57

Wetterstedt-De Geer fick ta sig an flera kungliga bastarder. Men Jaquette och Oscara vistades inte bara i det Wetterstedska huset vid tegelbacken, utan var ofta på Piper-Fersenska Lövstad eller på Fersenska Mälsåker.
Vem som egentligen var Obitz far tror jag det rådde stor förvirring kring redan bland de som levde nära honom, av någon okänd anledning. Aurora ville inte att det skulle pratas om.
Min far hade berättelserna om Oscara och Obitz från sin farfar, född på Löfstad. Han och hans mor flyttade också mellan Stockholm, Löfstad, Finspång och Mälsåker. Några bastarder från släkten Gyllenstolpe fanns också med i flyttningarna. Minns jag rätt så firades alltid just påsken på Löfstad.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Oäkta kungabarn, hör av er!

Inlägg av Valdemar Sappi » 1 juli 2013, 18:40

Det jag lagt mest energi på är hur mina släktingar hanterat det där med att vara oäkta i olika generationer. Och då intresserat mig mycket just för de muntliga traditionerna. Min farfars farfar var greve Charles Emil Piper. Minister i Moskva och Paris mm (1818-1902). Fysiska drag hos bl.a. min ene bror och hos en syssling gör släktskapet obestridligt.

Intressant är hur stor vikt det lagts vid personligheter för att förklara släkthistorien. Greven beskrevs som mycket sympatisk och som en som tog sig an människor. Hans far Carl Fredrik beskrivs däremot som ett svin i största allmänhet. Hans farmor, Axel von Fersens syster, beskrevs i lite mer skiftande färger.
Hans mor Emilia De Geer var omgift med generalmajor Mauritz Clairfelt. En för ovanlighetens skull adlad bastard (den berömde Armfelt). Styvfadern Mauritz Clairfelt lär vara ännu en stor del av orsaken till Charles Emils troligen ovanligt liberala syn på det där med äkta och oäkta.

Charles Emil Piper blev gift Piper från Ängsö och fick bara en son, min farfars far. Samt två äkta döttrar. Som ett exempel på hur nära banden var så bjöds min släkt in till den sista Löfstadgrevinnan Sofia Pipers begravning 1940. Hon lär ha skrivit in att brorsbarnen och deras barn (min far) skulle bjudas in i en bilaga till sitt testamente.

Statsfrun Aurora De Geer var först gift med Niels Gyllenstolpe. Hennes tre barn Gyllenstolpe spelade stor roll för nästa generation av bastarder. Inte minst för min gren.

Sonen August var gift Fersen-Piper och övertog de Fersenska egendomarna efter konkursen (spelmissbruk som förskingrade Sveriges visst största förmögenheter). Konkursförvaltaren var Charles-Emil. Det är hos August på Mälsåker som min farfars far bor en tid. (Min farfars syster Anna brukade bo på Mälsåker på somrarna). Och det är under sonen Gustaf som han tjänstgör som militärmusiker. Och det är Gustav som är med på bröllopet då han blir gift med Anna Horneman. Hon kom från den ledande Trondhjemska hovsläkten vid denna tid.

Det är vid den norska hovstaten som stora delar av klanen Fersen-Piper-Gyllenstolpe tjänstgör. En tradition säger att även Charles Emil var med på sin sons bröllop. En annan att han var i Moskva då men skickade en lyckönskning som brann upp i stora Östersundsbranden. Det var där den svenska garnisonen låg som egentligen tjänstgjorde i Trondhjem..

Mitt intryck är att högadeln i vårt fall var överraskande generösa mot sina oäkta barn. Det sägs att Löfstad blev museum bara för att vår gren inte kunde ärva godset. Men det är den del av den muntliga traditionen som jag ser som rena påhittet från en av min farfars bröder.
De som ville dölja traditionen mer än några andra var min farfar och hans bröder. De var alla väl etablerade i samhället och hade inte längre någon nytta av att vara bastarder. Så den traditonen skull dödas och inte spridas till nästa generation. Men det beslutet sprack ganska snart. Min far fick reda på släktskapen genom inbjudan till Sofie Pipers begravning. Kanske var det rent av så försöket att dölja det hela sprack. Min far var lite osäker på vem som först berättade för honom. Han brydde sig inte om det där till en början helt enkelt.
Det han minns är att det var en nära släkting (kusin?), chef för postverket (överpostmästare/generaldirektör), som frågade om han också tänkte gå.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar