Ihjälklämda barn

Diskussioner kring släktforskning.
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Ihjälklämda barn

Inlägg av pandersson2 » 29 september 2007, 05:41

Min mor har arbetat med att skriva av kyrkoböcker för elektroniskt bruk. Hon har nämnt att hon ofta stött på att barn skulle blivit ihjälklämda då de legat i samma säng som föräldrarna. Själv har jag ju läst att man, nykter, har en inbyggd reflex som förhindrar att sådant inträffar. Är det någon som vet något mer inom ämnet? Jag ser väl några möjliga förklaringar, men de som fördjupat sig inom området kanske det diskuterats.

Det kan vara felaktigt det som man lär ut idag, vilket borde betyda att man även idag har ihjälklämda barn.

Det kan vara pga alkohol.

Det kan vara en omskrivning för något annat. T.ex. att barnet dött av sjukdom såsom Plötslig spädbarnsdöd eller att förädrarna medvetet tagit barnet av daga.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 29 september 2007, 10:49

Det stämmer det du säjer. JAg har min dotter i säng vissa nätter och aldrig varigt problem med att rulla över på henne. Men som sakt så ska man inte dricka med små barn i närheten man vet aldrig vad som händer.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 29 september 2007, 11:54

Såg på tv på den tiden då jag hade en ett program, tror det var oprah där det var en mamma som hade lyckats ta död på två av sina barn genom att hon somnat och sen rullat över dom

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 29 september 2007, 12:11

Moxica,

gavs någon förklaring till vad som skett? Var droger, läkemedel eller något annat inblandade? Det låter ju inte normalt att göra en sådan sak upprepade gånger.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 29 september 2007, 12:15

I sammanhanget kan Luggude dombok, 1684 st, punkt 19, vara av intresse.

http://hem.passagen.se/anderzb/index.html

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ihjälklämda barn

Inlägg av sonderling » 4 oktober 2007, 13:04

pandersson2 skrev:Min mor har arbetat med att skriva av kyrkoböcker för elektroniskt bruk. Hon har nämnt att hon ofta stött på att barn skulle blivit ihjälklämda då de legat i samma säng som föräldrarna. Själv har jag ju läst att man, nykter, har en inbyggd reflex som förhindrar att sådant inträffar. Är det någon som vet något mer inom ämnet? Jag ser väl några möjliga förklaringar, men de som fördjupat sig inom området kanske det diskuterats.

Det kan vara felaktigt det som man lär ut idag, vilket borde betyda att man även idag har ihjälklämda barn.

Det kan vara pga alkohol.

Det kan vara en omskrivning för något annat. T.ex. att barnet dött av sjukdom såsom Plötslig spädbarnsdöd eller att förädrarna medvetet tagit barnet av daga.
Jag har tre barn som alltid sovit hoss oss utan att bli ihjäl klämda. Oftast har barnet upptagit 1m av sängen och jag 0,15 cm.
Jag tror inte man kan klämma ihjäl barn om man inte är påverkad av kemiska substanser eller är sjuk.
De gånger jag hört att nånklämt ihjäl nått barn idag så har det handlat om detta.

Men ingen sov i dubbelsäng förr heller? Folk verkar ha druckit en jäkla massa brännvin förr också? Så det kan ju förklara saken.

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Inlägg av Davian » 4 oktober 2007, 16:30

Jag skulle nog säga att det är en vacker omskrivning för att förklara att små barn dör helt ologiskt. tex kan jag tänka mig att oäktingar kan ha gått en "klämdöd" till mötes.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2007, 16:52

Intressant tråd!!!
Jag ser iallafall två olika betydelser av det som diskussionen handlar om, dels ihjälklämda barn och dels skall man inte glömma bort de barn som blev kvävda. Vissa barn blev ju kvävda;
1) i sängen
2) gav bort barnet till en barnamöderska.
3) lät barnet ta en alltför stor tugga och satte då halsen.
Samma sak egentligen, men två olika betydelser.
Det är så som jag ser det iallafall.

Annars har jag ett historisk fall från Gräsö.
1762
24/12 Olof i Norrboda 6 veckor gammal fader är Eric Olsson. Död av förkvävning var uti modren varit vollande, som medan barnet låg i sängen vid dess bröst somnade och under sömnen kvävde densamme.
Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 4 oktober 2007, 17:00

Jag tycker, att vi skall vara lite försiktiga med att påstå, att det var vanligt att oäktingar, efterblivna och liknande oönskade barn dödades ofta av sina föräldrar förut. Skulle skammen och förtreten ha blivit mindre, om man blev mördare i stället? Föräldrar dödar ibland (sällan, som tur är) sina barn också idag, men orsakerna har man nog inte forskat i särskilt mycket. Sverige var ett land med ordnade förhållanden, och ett fungerande rättssystem, åtminstone från 1700-talet framåt, det var inte bara sådär att kasta oönskade barn åt vargarna. Vår kunskap om det mänskliga psyket talar också emot detta.

/G:son

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2007, 17:15

Kvävning och "ihjälklämning" sköttes även av de barnamöderskor eller ängla-(tappade bort ordet) och det skedde i en ganska så stor omfattning, det sägs att en barnamöderska i Västernorrlands län dödade åtta barn i ett vattenkar.

Stefan

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 5 oktober 2007, 05:41

Detta om barnamord, finns det belägg för att man beskrivit medvetna eller misstänkta barnamord som att barnen blivit "ihjällegade"? Om det finns sådana exempel skulle det vara intressant. Jag vill minnas barnamord straffades strängt. Termen skulle då kanske använts när man ej visste vad som skett.

Det exempel som getts visade ju att det var brottslig att ligga ihjäl sitt barn, då bötessumman tog hänsyn till detta. Hur allvarligt låter jag vara osagt, men jag fick intryck att det lika gärna kan bero på försummelse som medveten handling. Är det någon som vet hur man såg på uppsåt för att bedöma brottsliga handlingar tidigare?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 5 oktober 2007, 09:25

Stefan Lundgren skrev:Kvävning och "ihjälklämning" sköttes även av de barnamöderskor eller ängla-(tappade bort ordet)
ängla-makerskor tänkte du nog på.

Vilka av dem som var änglamakerskor på riktigt, och vilka som var olämpliga /otursförföljda ammor - är väl nästa fråga.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 oktober 2007, 09:27

Plötslig spädbarnsdöd tror jag också är en god kandidat. Där är ju diagnosen "ihjällegad" (eller vad det nu heter) trovärdig: kärnfrisk unge är död på morgonen, utan förklaring.

När det gäller grisar så är det en reel risk att suggan klämmer ihjäl kultingarna. Så det låg nära till hans att överföra problemet på människor.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 5 oktober 2007, 10:34

Det kan ju ha legat nära till hands att uppge "ihjälklämning" som dödsorsak där det inte fanns någon annan att ta till, just pga okunskap.

En parallell är att små flickor länge ansågs kunna smittas med syfilis genom luftsmitta. Ingen annan förklaring fanns ju att ta till. :roll:

Dödsböckernas uppgifter bygger ju på den information prästen fick, inte på någon "objektiv" rättsmedicinsk undersökning.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 oktober 2007, 16:16

Tack min namne om hjälpen.
Änglamakerskor hjälpte till mödrar som ville få bort oönskade barn.

Barnamord bestraffade hårt, iallafall när Gustav III gav de ogifta mödrarna amnesti runt 1771 så minskades också antalet barn. Läste en gång att ogifta kvinnor som blev gravida och försökte döda barnet så fort det kom ut, att dom fick välja mellan "pest och kolera". Valde dom att låta barnet leva så fick dom samtidigt stå ut med glåpord t o m av sina egna anhöriga. Valde dom att dölja graviditeten och sedan döda barnet så blev dom straffade, alltså hamnade i en ond cirkel som jag läste i en artikel i Historisk tidskrift; Ju hårdare straff=Desto mer barnamord. Dom valde att döda barnet genom kvävning eller försöka "klämma ihjäl" barnet.

Stefan

Skriv svar