Ätten Natt och Dag

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av Anders Nyman » 10 november 2010, 17:01

Stefan du nämner mannen som mördade Engelbrekt,, helt osökt kom jag å tänka på att Herr Engelbrekt föddes i en skogsby i gränstrakterna mellan Dalarna och Västmanland, en liten oansenlig by som heter Ingolsbenning, Ingolsbenning ligger i Norbergs kommun.
Men det jag egentligen skulle göra var ju att sätta in i denna länk, http://nattochdag.org/se/ 8-)

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av cats » 8 januari 2011, 12:16

Stefan skrev:Wikipedia skriver att namnet Natt och Dag kommer sig utav sköldmärket - där det är två skarpt kontrasterande fält. Skillnad som på natt och dag, ungefär.

Kontrastera, konflikt, antagonism - -> fejd på ren svenska. :D

Det kanske är så enkelt...


Och jag håller med dig Anders, en så stor släkt med så långa anor har givetvis varit med om mycket.

Samma Wikipedia-artikel nämner flera riksföreståndare var Natt och Dag, t.ex. både Sten Sture den äldre och den yngre.
Liksom Måns Bengtsson Natt och Dag, mördaren av Engelbrekt...

Så de KUNDE utföra även mörksens gärningar, det var inte bara ljusa förebilder. :D
Jag är inte så väldigt bekant med släkten Natt och Dag längre bak i tiden. Men det vet jag att de hade en friherreförläning på 147 mantal i Ii (två in) i norra Finland mellan 1652-1675. Först var Åke Akselsson Natt och dag länshärskare mellan 1652-1655. Senare tog Åke Åkesson Natt och Dag över mellan åren 1655-1675.

Att det är ett nordligt friherreområden i Finland tyder på att det gällde någon tjänst släkten gjort kronan under Trettioåriga kriget. De flesta förläningarna i norra Finland (eller som det hette då Östra Norrlandet) fördelades efter det kriget.
Med förläningarna söder om Suomusselkä var det lite annorlunda. Många av dem var av äldre karaktär.

Johan Bannérs son, Gustav Bannér, fick sina förläningar i Finland på faderns meriter.(Sortava och Gamlakarleby) De fick det pga Trettioåriga kriget. Liksom Oxenstiernas förläningar var indirekt kopplade dit.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av Olof Trätälja » 8 januari 2011, 15:47

Åke Akselsson Natt och Dag torde vara samma Åke som byggde Åkeshov. Om jag inte missminner mig, detta är taget ur minnet, så var han starkt bidragande i förhandlingarna med Polen, så att freden kunde slutas på bra vilkor med tillgång till de Polska hamnarna. Dvs insatsen föregick 30-åriga kriget.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av cats » 8 januari 2011, 17:50

Du har helt rätt (måste checka upp minnet)

Han var en av de få som fick sin förläning i Finland efter sina förtjänster som civiltjänsteman i hemlandet. Annars var det oftast pga tjänster i krig eller i egenskaper som diplomater de fick sina förläningar.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Ätten Natt och Dag

Inlägg av Lasse » 9 januari 2011, 16:30

Som kuriosa kan nämnas att en ur ätten Natt och Dag skrev en artikel om svenska adelssläkter till modemagasinet KING. Ganska intressant artikel om det grundläggande med de svenska adelssläkterna, och en som kuriosa intressant berättelse om hur en av hans släktingar, Bo Natt och Dag, har ständiga problem med att boka hotellrum, då de flesta vanligtvis undrar vad han menar med "att han önskar bo natt och dag?". :)

Skriv svar