Var ligger kända svenskar?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 11 juni 2009, 19:52

Stefan Lundgren skrev:Jaså, en känd lokalreporter.....Ja, dom kan ju vara klassiska.

Stefan
Ja. Här i trakterna var han väldigt populär. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 11 juni 2009, 19:54

Den gamla skådespelerskan Julia Cesar är det någon som vet var hon har sin sista viloplats. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 augusti 2009, 14:24

Hon verkar inte vara begraven i Stockholm, sökte på www.hittagraven.se

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 26 augusti 2009, 17:18

Stefan Lundgren skrev:Hon verkar inte vara begraven i Stockholm, sökte på http://www.hittagraven.se

Stefan
Okej,, finns det någon annan väg man kan söka för att få fatt på den damens gravplats. :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 augusti 2009, 18:54

Prova att söka i hennes fotspår med Wikipediaartikeln som hjälp.

Stefan

kardemumma
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 1 september 2009, 00:46

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av kardemumma » 1 september 2009, 00:56

Anbytarforum:

Postat måndagen 28 oktober 2002 - 19:11

--------------------------------------------------------------------------------
Julia Caesar ligger begravd på Bromma kyrkogård. På samma gravplats finns också namnet Håkansson med. Gravrättsinnehavaren är förmodligen Håkansson. Hur är denne Håkansson släkt med Julia Caesar?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 september 2009, 14:03

Tack för svaret..........Jag skall nog undersöka kopplingen, men har en teori; Håkansson har någon relation till henne.
Det är närmaste jag kan komma.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 1 september 2009, 21:14

Stefan Lundgren skrev:Tack för svaret..........Jag skall nog undersöka kopplingen, men har en teori; Håkansson har någon relation till henne.
Det är närmaste jag kan komma.

Stefan
Ja, för någon form av relation borde ju finnas, för annars så borde ju inte namnet Håkansson finnas med på stenen. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 15 november 2009, 19:16

Författaren och läkaren Axel Munthe, som var Drottning Victorias läkare från 1893 till hennes död 1930.. Efter Axel´s död 1949 så kremerades han och ströddes i havet på svenska västkusten. Men vid Protestantiska kyrkogården i Rom så finns en minnesplatta över honom. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 16 november 2009, 16:31

Vart kan man finna herrarna Åsa-Nisse och Klabbarparns begravningsplatser. Jag kommer inte ihåg dessa skådespelares namn, för har jag vetat deras vanliga namn, då har jag sökt på deras namn vart de ligger begravna.. :oops:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 14 december 2009, 21:08

Povel Ramel född Stockholmare å dog stockholmare, så han borde väl ligga i Stockholmsområdet, men är det någon som vet vart. :oops:

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av loop » 15 december 2009, 13:06

Anders Nyman skrev:Vart kan man finna herrarna Åsa-Nisse och Klabbarparns begravningsplatser. Jag kommer inte ihåg dessa skådespelares namn, för har jag vetat deras vanliga namn, då har jag sökt på deras namn vart de ligger begravna.. :oops:
John Elfström Nya kyrkogården i Täby. Artur Rolén troligen i Stockholm någonstans

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Anders Nyman » 15 december 2009, 19:15

loop skrev:
Anders Nyman skrev:Vart kan man finna herrarna Åsa-Nisse och Klabbarparns begravningsplatser. Jag kommer inte ihåg dessa skådespelares namn, för har jag vetat deras vanliga namn, då har jag sökt på deras namn vart de ligger begravna.. :oops:
John Elfström Nya kyrkogården i Täby. Artur Rolén troligen i Stockholm någonstans
Just ja, så hette dessa herrar. Har för mej att dessa filmer om Åsa-Nisse och Klabbis spelades in i trakterna utanför Södertälje. Har en bekant som har det för sej. 8-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Stefan Lundgren » 16 december 2009, 15:40

På Östervåla kyrkogård i Uppland ligger två svenskar som är kända, men är okäna i överlag om någon förstår vad jag syftar på......Alltså okända kändisar.

John Esbjörn: Han som grundade Augustakören i USA under 1800-talet och är landets äldsta nuvarande kör. Varje år gästar kören såväl i Östervåla som Uppsala domkyrka. Kommer man in på kyrkogården från landsvägen så ligger han längs med den första gången till höger och är den största gravstenen.

Johan Åkerlund: Posthjonen som blev rånmördat i det omtalade postrånet i orten den 19 februari 1896. Ligger bakom koret cirka tre-fyra gångar bort och ett träd finns på gravvården.

Egna bilder:

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... ogard.html

Stefan

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Var ligger kända svenskar?

Inlägg av Johan Matsson » 18 april 2010, 23:11

Anders Nyman skrev:Povel Ramel född Stockholmare å dog stockholmare, så han borde väl ligga i Stockholmsområdet, men är det någon som vet vart. :oops:
Efter en googling, Lidingö kyrkogård.

Andra på Lidingö: Pär Lagerkvist och Jan Olof ”Jolo” Olsson, Tage Danielsson, Ernst-Hugo Järegård, Åke Söderblom,
konstnärerna Siri Derkert och Einar Nerman, racerföraren Joakim Bonnier och nobelpris
tagaren Gustaf Dalén.

http://www.lidingoforsamling.com/pdf/ky ... 2_2008.pdf

Du som är mas, Povel Ramel har en bräda med sitt namn i Rättviks brygga, nästan längst ut. Fast jag kan ha blandat i hop honom med Nils Poppe men jag tror inte det.

Skriv svar