Slott vs herrgård

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 6 juli 2007, 14:11

Tillägg: Sedan kan du också ta hänsyn till klassamhället som växer fram parallellt med ståndssamhället, dvs. ta med herrgårdar som upprördes av handelsmän och brukspatroner (t.ex. Gunnebo slott och Uddeholm eller Gysinge osv). Man sökte ju "härma" ståndsmässiga herrgårdar alternativt uppköpa dem.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 juli 2007, 20:01

Enligt ett svar på en fråga i Hemmets veckotidning(min morsa läser den) så skall man tittar på antalet våningar, herrgårdar har oftast två våningar och två åtskiljda sidobyggnader, medan slott har hel massa olika tillbyggnader. Försökte sammanfatta det på ett speciell sätt.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 3 augusti 2007, 19:00

Men är det inte en hårfin skillnad mellan just slott och Herrgård. För det finns ett väldigt vackert stort trähus strax söder om Västerås som kallas för träslottet, men det ser ju ut som en herrgård, men en bekant till mej berättade att det har benämningen träslott, just detta hus jag tänker på ligger neråt Tidö-Lindö, om jag minns rätt så ligger det vid en by som heter Fullerö. För det är länge sedan jag var dit.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 14 augusti 2007, 18:28

Jag tänkte på det som Stefan skrev att det är våningarna som skiljer slott och herrgårdar åt,, men då funderar jag.. Detta trähus utanför Västerås jag skrev om, det är ju bara på en våning och enligt befolkningen däromkring så är det ju ett slott. Så varför kallas då detta hus för ett slott, när det bara är en våning... Ja, men slott å herrgårdar hit och dit, oavsett om det är Herrgård eller ett Slott, så är det ju ett kulturarv ifrån forna tider som vi får bevara för eftervärlden.

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:45
Ort: (född i) Malmö

Träslott

Inlägg av Johan Olofsson » 14 augusti 2007, 18:34

Skilj på slott och träslott!
;-)

De vanliga språkanvändarna bryr sig inte så mycket om definitioner.
Vad som är deras gångbara benämningar skiftar från generation till generation.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 augusti 2007, 18:39

Skilj på slott och träslott!
Ja, det håller jag med om faktiskt, träslott är mer vanliga bostäder......Många av dessa "kråkslott" är antingen rivna eller i dålig skick. Tror nog inte att många träslott kan matcha våra vanligare slott. :)

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 14 augusti 2007, 19:42

Stefan Lundgren skrev:Salsta strax norr om Björklinge i Uppland räknas inte som ett slott p g a sin pampighet, där bodde släkten Horn som har eget gravkor i Björklinge kyrka som öppnas vart tionde år har jag för mig.
Salsta ligger i Lena socken (tidigare i Tensta socken, gränsen ändrades någon gång, kanske i slutet av 1800-talet), strax norr om Vattholma, ett par mil norr om Uppsala. Salsta brukar ofta kallas slott, men jag vet inte om det är korrekt att göra det (se: http://www.sfv.se/cms/sfv/vara_fastighe ... slott.html).

Jag vet att de brukar öppna ett gravvalv i Björklinge kyrka vart tionde år, men jag vet inte vilken ätt som ligger begravd där och vilken herrgård de bodde på. Det lär inte vara Salsta i alla fall. Salsta ligger alltså i en annan socken och dessutom cirka en mil ifrån (öster om) Björklinge. Det finns flera herrgårdar i Björklinge socken, men om den ligger norr om själva byn Björklinge kan det kanske vara Sätuna (http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4tuna_s%C3%A4teri)? Det finns en till herrgård i närheten av den, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Längre söderut, sydöst om tätorten Björklinge finns en annan herrgård, Sandbro (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandbro_s%C3%A4teri).
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 14 augusti 2007, 19:56

Definitioner enligt Svenska Akademiens ordbok (på internet):
Slott enligt SAOB skrev:befäst plats l. byggnad, fäste (se d. o. 3), borg (se BORG, sbst.¹ ¹); äv. (o. i fråga om nutida förh. bl.) om större (särsk. med torn o. tinnar försedd o. med vall­grav helt l. delvis omgiven) monumental byggnad (som förr utgjorde ett fäste l. en borg) bebodd l. ursprungligen avsedd att bebos av konung l. an­nan furstlig person l. av adelsman l. kunglig sty­resman o. d. (särsk. i vissa anv. liktydigt med: palats (se d. o. 1)); äv. i utvidgad anv., om slott (i ovan angiven bet.) dels med inbegrepp av om­givande markområde (o. därpå befintliga bygg­nader), dels ss. säte för administrativ l. (numera i sht om ä. förh.) rättsskipande l. beskattande myndighet l. överhet; äv. i oeg. anv., om (större o. förnämligare) byggnad som liknar l. erinrar om ett slott (i ovan angiven eg. bet.).

I slott och koja. Skånska slott och herresäten. Slottet lydde på 1600-talet under konungen. Den bruna hästen hör hemma på l. tillhör slottet. Dessa åkrar hörde en gång till slottet. Den under slottet lydande landsbygden. G1R 1: 29 (1521).
Thå bygde the Swenske itt slotth widh Nyyn som kallades Landzkrona. OPETRI Kr. 100 (c. 1540).
Fållkedt . . kan göre arbethe vedh slått och gårder. OxBr. 1: 97 (1616).
Det samma (som sagts angående underhåll av landshövdingeresidens) bör jämwäl i akt tagas af de Landshöfdingar, som innehafwa Cronones Slått, i an­seende til så många rum och lägenheter de uti sådane Slått bebo och nyttja. PH 5: 2931 (1750).
På en holme i en af Smålands insjöar låg . . ett slott. . . Det var väl endast af trä, men förtjente heta slott, ty det var en stor tornprydd byggning. RYDBERG Sing. 1 (1857, 1865).
(På) Måndagen . . (gavs middag) af H. M. Enkedrottningen å Slottet (dvs. kungl. slottet i Sthm). SöndN 1862, nr 6, s. 2.
Gladsax . . var så befästadt, att det i 16:de seklet kallas slott. STYFFE Un. 66 (1867).
Slottet (på Svartsjö gods i Uppland) av sten i två våningar uppfördes 1734–1739. . . Sedan 1891 använ­des det som tvångsarbetsanstalt för män och från 1920 även som alkoholistanstalt. 2SvUppslB 28: 31 (1953).
Herrgård enligt SAOB skrev:(större) jordegendom med för­nämligare (slottsliknande) manbyggnad som äges l. bebos av ståndsperson; landtgods, herre­gods, herresäte; i sht förr ofta: adelsgård, adels­gods; stundom i inskränktare anv., motsatt un­derlydande arrendegärdar, torp o. d.; stundom särsk. om manbyggnaden (med omgivande träd­gård l. park); förr äv. om förnämligare bostadsbyggnad i stad o. d.: slott, palats. Gå i herr­gården, (i folkligt spr.) göra dagsvärken på en herrgård.
(Lat.) Aula (sv.) herragård. VarRerV 22 (1538).
Samma winter (år 1508) lät ber Suante (Sture) sitt folk fara in i Blekung, och brenna aff Wää och noghra herregårda. OPETRI Kr. 301 (c. 1540).
Her gården (dvs. residenset), som nu byggiess skall wedh Hernössandh. NorrlS II. 4: 42 (1637).
Den förtrolighet, som så lätt uppstår i den tätt slutna kretsen af en herrgård på landet. TOPELIUS Vint. I. 1: 242 (1859, 1880)
Bakom "herrgården" (på Gimo) ligger den vidsträckta parken. Uppl. 1: 644 (1905).
Som jag tolkar det betydde slott ursprungligen befäst byggnad under kunglig/"statlig" kontroll. Sedan har man börjat kalla allt fler större herrgårdar, palats, osv, för slott, särskilt om de är försedda med torn eller på annat sätt har en mera speciell/monumental utformning.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 augusti 2007, 21:14

Nu upptäckte jag mitt misstag, Salsta ligger inte i Björklinge socken utan som du skrev i Tensta socken. Sätuna socken ligger strax norr om Björklinge och dit åker man förstås längs med alléprydda vägar. Hornska släktgraven öppnas vart tionde år i Björklinge kyrka.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 15 augusti 2007, 18:32

:) Där sa Stefan och Johan ett sannt ord om träslott (kråkslott),, nu håller jag med.. :wink: :wink:

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 15 augusti 2007, 19:36

Men det är bäst att inte göra någon större distinktion mellan träslott och stenslott, och förutsätta att träslott är lika med kråkslott. Se bara på Gunnebo slott som ju faktiskt är byggt av trä:

http://www.gunneboslott.se

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 15 augusti 2007, 19:49

Var in och tittade på gunneboslott, ser ut att vara ett trivsamt ställe.. Tack för tipset. 8-)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 augusti 2007, 20:16

Krusenberg herrgård var jag o tittade på idag.

Park
Konferensanläggning
Brygghus
Brygga
Matsal
Ruiner efter någonting
Alleprydd väg
Kvarn utan vingar på en kulle

Stefan

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 15 augusti 2007, 20:34

Se mitt inlägg nedan.
Senast redigerad av 1 Torbjörn Aronsson, redigerad totalt 15 gånger.

Torbjörn Aronsson
Medlem
Inlägg: 775
Blev medlem: 26 december 2005, 00:27
Ort: Frösön
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Aronsson » 15 augusti 2007, 21:19

Stefan Lundgren skrev:
Skilj på slott och träslott!
Ja, det håller jag med om faktiskt, träslott är mer vanliga bostäder......Många av dessa "kråkslott" är antingen rivna eller i dålig skick. Tror nog inte att många träslott kan matcha våra vanligare slott. :)

Stefan
Många av de herrgårdar och slott som finns att beses idag ter sig ju som rätt blygsamma. Men försöker man se det ur ett 1600- och 1700-talsperspektiv ser det annorlunda ut. Jämfört med omålade och envåniga parstugor och bondgårdar tedde sig ett rödmålat boställe, en herrgård eller ett slott som en helt annan typ av byggnad.

Skriv svar