Källmaterial

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Källmaterial

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 augusti 2006, 02:24

Nu har jag inte tid, utan fyller på det lite senare.

Följande källor finns att släktforska i)

Kyrkoböcker
Domböcker
Tidningar
Bibliografiska verk(Svenska män och kvinnor) och SBL.
Internet

Det finns de som jag kommer på just nu.

Finns det några flera källor?

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 4 augusti 2006, 15:11

Ibland kyrkböckerna används oftast mest födsel, vigsel dödböcker, men när man vill ta sig längre tillbaka är ofta kyrkoräkenskaperna väldigt användbara - där står ofta när personer betalat för lån av brudkrona, testamentspengar till kyrkan vid begravning, betalning för lycklig barnsbörd osv. även när kyrkböcker kanske saknas. Sedan kan det finnas flyttlängder och annat smått och gott. Nu har jag glömt skillnaden mellan landskontoret och landskansliet, men där finns ju ofta mycket annat smått och gott, utfärdade respass, gårdssyningsprotokoll.
Mantalslängderna är ju en annan viktig källa innan det finns husförhörslängder, de kan finnas både på landsarkivet och på Riksarkivet, det ser ju lite olika ut vilka som bevarats, besvär på mantalen (inskickade korrigeringar av mantalsuppgifterna) kan ofta innehålla intressant material. Sedan har vi väl de gamla vanliga längderna, Årliga räntan, Tiondelängder och andra längder som Älvsborg lösen, Silverköpslängd och andra särskilda skattelängder.
Krigsarkivets handlingar mönsterrullor, generalmösterrullor osv. innehåller oftast inte bara uppgifter om soldaterna, ibland finns uppgifter om deras släktskap med andra i socknen, besvär från rotebönderna.
Domkapitlens arkiv innehåller ofta en massa roligt, inte bara vallängder från prästval och klagomål från eller mot prästerna, utan kan vara besvär från personer som inte får gifta sig, skrivelser om olika personers oguaktiga leverne.
(oj nu måste jag åka, se om jag kan fortsätta lite ikväll)

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 5 augusti 2006, 15:58

Ja, det blev vist lite fest igår, så jag får väl fortsätta idag.
Saköreslängderna kan ofta vara ett gott källmaterial, speciellt tidigt, när inga domböcker finns bevarade. Domböckerna finns ju i två exemplar, ett i riksarkivet och ett i häradskistan som sedan hamnat på landsarkiven, ibland kan saknade år kompletteras den vägen. Sedan finns ju extra ordinarie tingsprotokoll i separata serier, och hovrättens protokoll
Enskilda domböcker kan dessutom ibland ha hamnat fel och finnas insorterat på andra håll, bland landskapshandlingarna på Riksarkivet eller dylikt.
Glömde bouppteckningar, sedan har jag lite svårt att komma på några fler just nu, annat än kvarntullslängder, verifikationer innhåller ibland material som försvunnit som originaldokument. Det kan ibland vara givande att bara leta lite på måfå, så kan man hitta så´nt som man inte trodde skulle finnas där.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 augusti 2006, 06:25

Tack för påfyllningen, sedan finns det också en "hjälpbok" med lite tips hur man läser gamla texter, i synnerhet den handskrivna texten från 1700-talet är inte lätt att läsa alla gånger. Mantalslängden har jag provat på och det var upplagor från slutet av 1700-talet, där man kan se exakt hur många som var i respektive hushåll.

Nu har jag bara skumläst dina inlägg, FBQ, men äldre brev och kort kan också betraktas som källor till släktforskning.

Stefan

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 7 augusti 2006, 14:00

Hej igen
Ja, skrev bara ned så´nt som jag kom på från riksarkivet, landsarkiven och krigsarkivet - annars finns det ju mycket att gå vidare med.
Mantalslängderna har med vilka som finns med i hushållet ända tillbaks till 1640-talet, de äldsta på 1630- och början på 1640-talet har det inte. Sedan saknas ju alla barn under 15 (en del har kolumner för barn i 11-15 års ålder), och alla ofärdiga, sjuka eller alltför gamla och orkeslösa, men i många fall finns de ju särskilt noterade, och ofta med uppgifter om varför de undantagits, det är annars det som besvären på mantalen tar upp.

FBQ
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 4 maj 2006, 00:15
Ort: Stockholm

Inlägg av FBQ » 7 augusti 2006, 14:03

Landsarkivet i Uppsala har gett ut någon arkivvägledning som jag undrar om jag inte har någonstans här, den var ganska bra som vägledning om man söker mer än det vanliga arkivmaterialet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 januari 2008, 18:37

Juridiska arkiv(band 1) eller den första delen är också användbar ifall om någon släkting skulle vara med i en domstolstvist, man kan gå tillbaka till 1830-talet med detta.

Stefan

Skriv svar