Lite tips hur man släktforskar

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Lite tips hur man släktforskar

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 november 2005, 19:11

Jag har oftast svarat på denna fråga på lunarstorm.

Börja att fråga dom som ännu lever.
Börja med att ta reda på var mormor, farmor, farfar eller morfar är födda nånstans.
Eftersom att sekretesslagen kring personuppgifter är på 70 år, så kan man få svårigheter att hitta personuppgifter i olika arkiv.
Använd sökmotorn på Yahoo eller altavista.
Ex

"Namn socken"

Jag har rötter i Malsta socken, och då söker jag exempelvis på

"Malsta socken" på Yahoo.

Har ni nåt förslag?

Stefan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 1 november 2005, 20:22

Börja med att fråga era far-/morföräldrar vad deras far/morföräldrar hette, när - var de föddes och var de bodde. Då hamnar man nästan garanterat i 1800-talet. Sedan är det bara att söka på namn och ort/ socken. Google är bäst för ändamålet upplever jag.

Har man tur att ha anfäder längs Norrlandskusten/ Jämtland finns ju 1890-års befolkningsräkning utlagd.

Stads-/länsbibliotek brukar dessutom vara en bra resurs

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 november 2005, 20:39

Om man är nära besläktad med adel eller högreståndssläkter så lönar det sig att ta en titt i Gustaf Elgenstiernas genealogiska standardverk Den introducerade svenska adelns ättartavlor och Adelskalendern 2004.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 1 november 2005, 20:55

Vad är det för mening med att söka på socknen/församlingen på nätet? Visst kan det vara intressant att läsa om platsen, men det är ju kyrkoböckerna från de aktuella församlingarna som är de viktiga

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2005, 13:57

Djinghis Khan skrev:Vad är det för mening med att söka på socknen/församlingen på nätet? Visst kan det vara intressant att läsa om platsen, men det är ju kyrkoböckerna från de aktuella församlingarna som är de viktiga
Jo, det kan vara nån obekantlig släkting som har släktforskat och lagt ut sin antavla på nätet, på den vägen är det.

Stefan

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
Ort: Svea rike

Inlägg av von Holmen » 3 november 2005, 20:04

Hur kritisk ska man vara mot uppgifter som man hittar på internet? Det finns många olika släkter som är presenterade på internet. Men hur vet man om det är "äkta" eller bara bluff?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 6 november 2005, 17:05

Djinghis Khan skrev:Vad är det för mening med att söka på socknen/församlingen på nätet? Visst kan det vara intressant att läsa om platsen, men det är ju kyrkoböckerna från de aktuella församlingarna som är de viktiga
Om du, som jag, har merparten av anorna i en socken som t ex Tunaberg, där allt redan är utrett och finns i bokform, blir resten mycket enklare. :wink:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 6 november 2005, 18:41

Dalmas skrev:
Djinghis Khan skrev:Vad är det för mening med att söka på socknen/församlingen på nätet? Visst kan det vara intressant att läsa om platsen, men det är ju kyrkoböckerna från de aktuella församlingarna som är de viktiga
Om du, som jag, har merparten av anorna i en socken som t ex Tunaberg, där allt redan är utrett och finns i bokform, blir resten mycket enklare. :wink:
Jepp, önskar att jag hade alla anor i Orsa, men så enkelt är det tyvärr inte. Tvärtom har jag anor från varenda del av Sverige verkar det som, från Halland i söder till Lappland i norr... Känns som att för varje ny ana jag hittar, blir det en ny församling/socken :(

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 december 2005, 12:23

Djinghis Khan skrev:
Jepp, önskar att jag hade alla anor i Orsa, men så enkelt är det tyvärr inte. Tvärtom har jag anor från varenda del av Sverige verkar det som, från Halland i söder till Lappland i norr... Känns som att för varje ny ana jag hittar, blir det en ny församling/socken :(
Jo, det kan du räkna med faktiskt, det var ju så med min morfars släkt och hans släkt är utspridda dels i Roslagen och dels hos socknar som fordom tillhörde Stockholms län(B-länet) som numera tillhör Uppsala län. Min morfar är själv född i Malsta socken utanför Norrtälje, men har anor som var hemmahörande i Husby-Långhundra socken cirka tre mil från Uppsala.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Lite tips hur man släktforskar

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 mars 2008, 22:36

Sedan jag hade börjat med att skriva släktrelaterade artiklar på bloggen så har jag fått mejl ifrån personer som vill komma i kontakt med mig eftersom dom hade hittat en släkting i mina artiklar. Likaså har jag fått i samband med att jag har hittat motsvarande på internet.

Kan vara ett tips!!!

Stefan

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Lite tips hur man släktforskar

Inlägg av Targenor » 29 mars 2008, 22:12

Jag brukar googla på en del av namnen i forskningen
Säger ju sig själv vilka namn som kan vara intressanta Andersson/karlsson är tex inte det.
Sen gör ja som Stefan och googlar på orter och ibland på upggifter från min egen forskning tex Anders Andersson 1777-1835

Sen jag skrev på rötter (genealogi.se) , tyvärr kräver dom registrering nu, så har jag fått kontakt med folk som tillhör och forskar i samma släkter.

Skriv svar