Hur långt tillbaka är det möjligt att släktforska?

Diskussioner kring släktforskning.
lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 23 augusti 2005, 02:37

När vi ändå är inne på ämnet så undrar jag om Ralf som kan allt om sådant här, kan svara på hur ev. släkskap kan verifieras.
Jag har träffat en person som säger att han härstammar rakt i nedstigande led från Ragnhilda of Man and the Isles.
Ragnhilda var storasyster till King Gudrod of the Isle of Man som jag har i mina "anor?" men enligt denna person är min släktforskning inte sann.
Beror det på att King Godrod inte födde barn? Gick släkten vidare bara genom Ragnhild?
Jag försöker förstå men ännu har myntet inte trillat ner:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 29 augusti 2005, 12:13

På den här sidan påstår sig några danskar att dom är släkt med bla:
Gustav Vasa
Sten Sture d.ä.
Birger Jarl
Den heliga Birgitta
Tycho Brahe
Biskop Absalon
Kung Björn den gamle
Erik den helige
och Alexander den Store

:lol: :lol:

Skulle vilja se när dom satt och släktforskade :lol:

http://www.american-pictures.com/genealogy/danefame.htm

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 30 augusti 2005, 13:07

Är jag den enda som inte fattar vad det är för speciellt med att härstamma från Gustav Vasa, Birger Jarl och Erik den helige samt att vara besläktad med Sten Sture d.ä., den heliga Birgitta och Tycho Brahe? En stor del människor härstammar från Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560), Birger Magnusson och kung Erik den helige så inget underligt med det inte. Massor av människor härstammar från Sten Sture d.ä. syster Birgitta Sture, den heliga Birgittas syster Katarina Birgersdotter (Finstaätten) och Tycho Brahes syskon Margrethe Brahe, krigskommisær og statholder i Halland Axel Brahe och Sophia Brahe. Även jag har dessa med i min släktforskning!!!

Däremot skulle även jag ha velat se när de släktforskade sig tillbaka till Kung Björn den gamle och Alexander den Store :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 augusti 2005, 13:37

CvD skrev:Skulle vilja se när dom satt och släktforskade :lol:
Den här sidan verkar vara typisk:
http://www.american-pictures.com/geneal ... /y2430.htm

Mellan Iulus och Numerius Julius finns upplysningen "Here is a thousand years of unknown ancestors!!!"

Här har de gjort ett oförklarligt misstag, för Aeneas morsa var ju ingen mindre än Venus herself. Frågan är varför man ens bekymrar sig för skrutt som Gustav I etc. när man har en gudinna i släkten?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 30 augusti 2005, 14:37

Som i all vetenskaplig forskning så kan man endast påstå någonting om man har bevis för sitt påstående. Samma gäller således även genealogisk forskning. Det går att bevisa att man härstammar från anglosaxiska kungar i Wessex i slutet av 700-talet men längre än så kan man inte gå om man inte börjar följa opålitliga och även fiktiva genealogiska konstrueringar skapade av mindre seriösa släktforskare som Jakob Holdt. Enligt dessa oseriösa forskare kan man om man inte själv är seriös föra sitt ursprung långt tillbaka i tiden som till antikens Rom. Observera att jag inte påstår att man kan härstamma från antiken men min fråga är i stället teoretiskt mera än praktisk och bevisbar. Enligt dessa "sagolika" genealogier så härstammar alla som har kungligt blod i sig från antika personer som Alexander den store eller romerska kejsare... Eftersom man känner till att kungliga har gift sig med andra kungliga under medeltiden och nya tiden skulle det då inte vara logiskt att tänka sig att detta giftemönster även skulle ha pågått in i Rom. På så sätt är de som är besläktade med kungliga i teorin ättlingar till de forntida härskarna. Detta utan att kunna bevisa något utan i teorin. För om man tänker sig det måste helt säkert finnas ättlingar till egyptiska faraoner eller romerska kejsare än i dag om de har fått avkomlingar och så ända in i dagens dag. Varför är det så att de antika eller egyptiska eller mesopotamiska kungarnas avkomlingar måste dö ut de kan mycket väl ha avkomlingar som lever ännu i denna dag utan att vi med genealogisk hjälp kan bevisa denna linje. Jag hoppas verkligen att ni förstår vad jag försöker komma fram med. Jag menar inte att de upphittade genealogiska härstamningslinjerna skulle stämma utan mera teoretiskt så borde det inte vara så att om antika eller ännu äldre personer har fått avkomlingar så måste de väl ännu finnas kvar eller hur. Så i teorin kan de som har kungliga i sin släkt mycket väl kunna vara ättling till forntida härskare?

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 17 juli 2006, 01:51

CvD skrev:På den här sidan påstår sig några danskar att dom är släkt med bla:
Gustav Vasa
Sten Sture d.ä.
Birger Jarl
Den heliga Birgitta
Tycho Brahe
Biskop Absalon
Kung Björn den gamle
Erik den helige
och Alexander den Store

:lol: :lol:

Skulle vilja se när dom satt och släktforskade :lol:

http://www.american-pictures.com/genealogy/danefame.htm
Hmmm ser att en utav deras förfäder mördade en släkting till mig... Skipper Celement (Danmarks svar på Nils Dacke)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 juli 2006, 11:49

Om det trillar in Alexander den store, Gustav Vasa eller Den heliga Birgitta så är det alltid nån falskforskare som har varit i farten eller rättare sagt att man kan misstänka det skarpt. Förresten står det om falskforskare, förfalskare eller skämtforskare i en informationssida på http://www.genealogi.se.

Om det är möjligt så kan jag nästan påstå att jag är släkt med kättaren Botulf i Gottröra. Trots att jag med säkerhet inte är det. :D

Det finns sådana som har lyckas kommit ner till 1400-talet och några enstaka ännu längre bakåt.

Stefan

Användarvisningsbild
Ulf T
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: 8 juli 2003, 14:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Ulf T » 21 juli 2006, 15:18

Stefan Lundgren skrev:Förresten står det om falskforskare, förfalskare eller skämtforskare i en informationssida på http://www.genealogi.se.
Är det denna länk du syftade på? http://www.genealogi.se/skurkar.htm

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 juli 2006, 12:34

Om det trillar in Alexander den store, Gustav Vasa eller Den heliga Birgitta så är det alltid nån falskforskare som har varit i farten eller rättare sagt att man kan misstänka det skarpt.
Själv har jag nog "Gustav Vasa" / Konung GUSTAF av Sverige (1523-1560) med i min släktforskning och till och med flera gånger om så jag håller definitivt inte med dig på den punkten. Det är dessutom fullt möjligt att härstamma från Katarina Birgersdotter (Finstaätten) som var syster till Den heliga Birgitta och dotter till riddaren, riksrådet och lagmannen i Uppland Birger Petersson (Finstaätten) och dennes hustru Ingeborg Bengtsdotter (Folkungaättens lagmansgren). Däremot inte i rakt nedstigande led från självaste Sankta Birgitta. Alexander den store levde under antiken så han faller definitivt bort. Honom kan man inte härstamma ifrån.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juli 2006, 15:47

Ulf T skrev
Är det denna länk du syftade på? http://www.genealogi.se/skurkar.htm
Japp!

Ralf Palmgren skrev
Själv har jag nog "Gustav Vasa" / Konung GUSTAF av Sverige (1523-1560) med i min släktforskning och till och med flera gånger om så jag håller definitivt inte med dig på den punkten. Det är dessutom fullt möjligt att härstamma från Katarina Birgersdotter (Finstaätten) som var syster till Den heliga Birgitta och dotter till riddaren, riksrådet och lagmannen i Uppland Birger Petersson (Finstaätten) och dennes hustru Ingeborg Bengtsdotter (Folkungaättens lagmansgren). Däremot inte i rakt nedstigande led från självaste Sankta Birgitta. Alexander den store levde under antiken så han faller definitivt bort. Honom kan man inte härstamma ifrån.
Det var detta som jag tänkte på, när jag skrev det förra inlägget.
En bekant fuskforskare är Ivan Jäderlund som härjade på 1930-talet. Arkivarie Ingemar Carlsson vid Riksarkivet har lagt upp en samling med antavlor tillverkade av Jäderlund. Så här långt efteråt vilar väl något av historiens skimmer över Jäderlund, men hans alster lever ibland vidare. Det berättas om en person som stolt visade sin jäderlundska antavla med härstamning från Harald Hårfager för en släktforskare. Släktforskaren upptäckte dock snabbt en i övrigt okänd dotter till kung Karl Knutsson (Bonde), varpå den kungliga härstamningen snabbt raserades, en upptäckt som inte föll i god jord.
Nu lägger jag inte fram ett motbevis på att du är släkt med Gustav Vasa, jag har sett det där tidigare och förresten finns det en tråd på Skalman som handlar just om släktingar till Gustav Vasa. :)

Stefan
[/b]

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 juli 2006, 13:21

Om att Vasa har en miljon ättlingar så finns denna tråd också.

viewtopic.php?t=19701

Själv har jag inte kommit så långt ännu, men det kanske blir snart. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Yder
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 13 juli 2006, 00:56
Ort: Skottorp

Inlägg av Yder » 29 juli 2006, 02:40

Att ha någon gnutta kungligt blod är ingen ovanlighet... En i min släkt "kilade stadigt" med kung Christian den II av Danmark och fick en bulle i ugnen med honom, och som "tack för hjälpen" blev hon grevinna, men inte f-n är jag kunglig för det...

Daniel93
Tidigare medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 april 2009, 20:23

Re:

Inlägg av Daniel93 » 23 januari 2010, 14:57

Ralf Palmgren skrev:
Om det trillar in Alexander den store, Gustav Vasa eller Den heliga Birgitta så är det alltid nån falskforskare som har varit i farten eller rättare sagt att man kan misstänka det skarpt.
Själv har jag nog "Gustav Vasa" / Konung GUSTAF av Sverige (1523-1560) med i min släktforskning och till och med flera gånger om så jag håller definitivt inte med dig på den punkten. Det är dessutom fullt möjligt att härstamma från Katarina Birgersdotter (Finstaätten) som var syster till Den heliga Birgitta och dotter till riddaren, riksrådet och lagmannen i Uppland Birger Petersson (Finstaätten) och dennes hustru Ingeborg Bengtsdotter (Folkungaättens lagmansgren). Däremot inte i rakt nedstigande led från självaste Sankta Birgitta. Alexander den store levde under antiken så han faller definitivt bort. Honom kan man inte härstamma ifrån.
Jag är ättling till Katarina Birgersdotter på min mors sida. Är alltid kul att få veta sånt.
"Uppgående solens tempel vi ej längre har för det kristna väldet övertar
hövdingen väljs och Skötkonung skäms."

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Hur långt tillbaka är det möjligt att släktforska?

Inlägg av Ralf Palmgren » 24 januari 2010, 12:57

För den som är intresserad av att genealogiskt forska om medeltida svenska frälsesläkter så kan jag rekommendera det omfattande referensverket "Äldre svenska frälsesläkter" 1-2 som utgivits i Stockholm 1957-2001.

Daniel93
Tidigare medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 april 2009, 20:23

Re: Hur långt tillbaka är det möjligt att släktforska?

Inlägg av Daniel93 » 24 januari 2010, 17:24

Jag undrar finns det någon som kan visa hur Bjälboättens ättevapen ser ut?
"Uppgående solens tempel vi ej längre har för det kristna väldet övertar
hövdingen väljs och Skötkonung skäms."

Skriv svar