Hur långt tillbaka är det möjligt att släktforska?

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 19 augusti 2005, 10:35

Om man var av sydeuropeisk/mellanöstersk nationalitet så måste väl det häftigaste vara att vara av ren bysantisk, assyrisk, egyptisk, babylonisk, israelitisk etc. härkomst? Alltså, adels/kungaätt från tiden innan den muslimska erövringen av området. Då har man en ganska lång historia bakom sig.

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
Ort: Svea rike

Inlägg av von Holmen » 19 augusti 2005, 13:52

Ralf Palmgren skrev:Den frälsesläkt som i den heraldiska vapenskölden förde en tillbakaseende ulv är en av medeltidens gamla frälsesläkter men dog ut redan i början av nya tiden. Närmare bestämt år 1580 på svärdssidan och i början av 1600-talet på spinnsidan. Den medeltida frälsesläkten Boberg utdog på svärdssidan redan före år 1350. Dessa kan spåras ännu längre tillbaka än Natt och Dag men de lever inte längre och har inte gjort det på flera hundra år. Den äldsta levande släkten i Sverige är som ovan angetts den adliga ätten, Natt och Dag, nr 13 på Sveriges Riddarhus.
Vad menas med att en släkt är utdöd? Det borde finnas många hundra tusen, om inte miljoner ättlingar till en person som levde på 1100-talet. När anses att släkten är utdöd? Räknar man bara släkten i ett led? Hör inte resten av syskonen och deras ättlingar till släkten?

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 20 augusti 2005, 09:41

Natural geographic har en intressant hemsida där människans släktträd kartläggs. För 100 dollar kan man få sitt genetiska släktträd med rötter på 60.000 år kartlagt.

viewtopic.php?t=20008
https://www5.nationalgeographic.com/genographic/

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 augusti 2005, 11:21

Enligt gamla normer som bland annat Riddarhuset använder sig av är en släkt eller ätt bestående av alla manliga medlemmar av en specifik släkt eller ätt. Dessutom inräknas döttrarna och hustrurna till de manliga medlemmarna. Då det inte finns kvar några män av en viss släkt eller ätt heter det enligt dessa normer att släkten eller ätten är utdöd på svärdssidan. Ätten kan dock leva vidare på spinnsidan (kvinnosidan) tills den sista kvinnliga medlemmen avlider. En kvinna kan inte föra en adlig släkt vidare fastän hon själv tillhör den hela sitt liv. På så sätt kan en kvinnas barn enligt dessa regler inte föra släkten eller den adliga värdigheten vidare till sina barn. På så sätt finns massor av ättlingar kvar i livet av utdöda ätter men om man inte är född i en släkt (ätt) så tillhör man inte den men man kan ändå vara besläktad med den. Som exempel kan nämnas att jag härstammar från många svenska högadelssläkter som t.ex. Bonde och är släkt med dem men jag tillhör varken ätten Bonde eller någon av de högadliga ätterna eftersom jag inte är infödd i ätten Bonde. Jag heter inte Bonde från födseln.

Som exempel kan nämnas den friherrliga ätten, Oxenstierna af Eka och Lindö, nr 1 på Sveriges Riddarhus. Denna välkända friherrliga ätt är utdöd på svärdssidan sedan år 1978 eftersom det efter detta år inte har funnits några manliga medlemmar kvar av denna släkt. Den lever dock ännu en tid kvar på spinnsidan eftersom en mycket gammal tant som har gift in sig i släkten med en av släktens män finns kvar i livet. Då hon även kommer att dö någongång så upphör den släkten att finnas kvar på spinnsidan och då upphör denna släkt att existera. Däremot finns ännu den välkända grevliga ätten, Oxenstierna af Korsholm och Wasa, nr 8 kvar i livet med flera män och kvinnor. Släkter kan bara föras vidare på svärdssidan d.v.s. bara män kan föra en släkt vidare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 augusti 2005, 15:04

jofredes skrev:Natural geographic har en intressant hemsida där människans släktträd kartläggs. För 100 dollar kan man få sitt genetiska släktträd med rötter på 60.000 år kartlagt.

viewtopic.php?t=20008
https://www5.nationalgeographic.com/genographic/
Jag såg ett nyhetsinslag om en engelsk man som är/var historielärare för några år sedan och om det var sant så var han släkt med ett 23 000-årig skelett som de hade hittas i en närbelägen grotta. Det var en härlig relaterad länk eftersom den gick till byns historielärare och hans släkting hade dött på ett våldsamt vis. Tänkte på det som Jofredes skrev.

Stefan

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 21 augusti 2005, 00:53

Jo det går att forska långt tillbaka i tiden om släkterna finns dokumenterade på annat sätt än i kyrkböckerna!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 augusti 2005, 00:56

lioness skrev:Jo det går att forska långt tillbaka i tiden om släkterna finns dokumenterade på annat sätt än i kyrkböckerna!
Jag har nämnt domböcker, det är ett exempel.....Men dom är väl inte rikstäckande heller, har jag kanske fel i det.

Stefan

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
Ort: Svea rike

Inlägg av von Holmen » 21 augusti 2005, 00:59

Det finns ju också släktträd i Bibeln. Vet inte om det är så starka källor, för när man skriver vad sin släkting som levde för 4000 år sedan hette så måste man ju ta med att han levde i 700 år, vilket kan leda till tvivel hos vissa.

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 21 augusti 2005, 01:07

men det finns säkert fler källor än kyrk-och domböcker?
Min släkt är kartlagd långt tillbaka i tiden, men jag vet inte hur det har gått till.

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 21 augusti 2005, 01:17

Hallå vanHolmen, Hur många kommer så långt tillbaka som till biblisk tid då de levde i 700 år enligt dig?
Vore ju kul om du har kommit så långt tillbaka. Berätta gärna.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: Hur långt tillbaka är det möjligt att släktforska?

Inlägg av Belisarius » 21 augusti 2005, 02:02

johane skrev:Hej

Är det någon som vet vem som har hittat pålitliga källor på sina förfäder längt bak i tiden? I sverige tordes det ju inte gå att forska mycket längre bak än, 1300-talet? men finns det någon i utlandet som kommit betydligt längre bak i tiden?


//Johan
Inte mina förfäder, men en klasskamrat till mig från grundskolan kan utan vidare spåra sin släkt till 800-talet iallafall. Det finns anteckningar om deras närvaro i Sverige från 1150-talet och i Tyskland ungefär ytterligare 300 år bakåt. Står i adelskalendern.

Användarvisningsbild
von Holmen
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 31 mars 2004, 20:54
Ort: Svea rike

Inlägg av von Holmen » 21 augusti 2005, 11:25

lioness skrev:Hallå vanHolmen, Hur många kommer så långt tillbaka som till biblisk tid då de levde i 700 år enligt dig?
Vore ju kul om du har kommit så långt tillbaka. Berätta gärna.
Det finns sidor på internet som presenterar sin släktforskning väldigt långt tillbaka i tiden. Själv anser jag att det inte finns tillräckligt starka källor för att det ska vara trovärdigt. Men ni får gärna titta över dem och säga vad ni tycker. http://www.american-pictures.com/geneal ... 5292.htm#0
http://rattifamily.com/web%20tree/2775.htm
Här börjar bibeln komma in i bilden också:
http://www.american-pictures.com/geneal ... 2759.htm#0

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 augusti 2005, 14:32

Inte mina förfäder, men en klasskamrat till mig från grundskolan kan utan vidare spåra sin släkt till 800-talet iallafall. Det finns anteckningar om deras närvaro i Sverige från 1150-talet och i Tyskland ungefär ytterligare 300 år bakåt. Står i adelskalendern.
Vad heter hans ätt i efternamn / ättenamn?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 augusti 2005, 12:57

lioness skrev:men det finns säkert fler källor än kyrk-och domböcker?
Min släkt är kartlagd långt tillbaka i tiden, men jag vet inte hur det har gått till.
Privata kyrkoboksregister, om en präst antecknade varje födsel, vigsel och dödsfall under några år. Men den ordinarie kyrkoboksregistreringen börjades inte förrän slutet på 1500-talet. Längderna efter Älvborgs lösen är också användbara, men då måste det finnas nån länk dit.

Stefan

lioness
Tidigare medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 januari 2005, 21:48
Ort: Medelpad

Inlägg av lioness » 23 augusti 2005, 02:01

VanHolmen! Jag ber om ursäkt. Jag tyckte att det lät så otroligt det du skrev, men jag inser nu att jag själv har påstått/undrat om jag har anor (även om de kanske inte går att verifiera) ned till 300-talet efter k. När du skrev biblisk tid så lät det väldigt avlägset (vilket det ju också är) men jag är ju där och snuddar.... Har inte kollat länkarna men ska göra det.
Ber om ursäkt för mitt påhopp.
Mvh

Skriv svar