Gustav Wasa har en miljon ättlingar i Sverige

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Gustav Wasa har en miljon ättlingar i Sverige

Inlägg av Widde » 8 juni 2005, 13:49

Jag undrar om släktforskare har någon grov modell att få fram antalet ättlingar till en person, t.ex Gustav Wasa.

Att Gustav Wasa har en miljon ättlingar fick jag ur formeln 2^20. Varje person får 2 barn under sin livstid och på ett århundrade(5 århundrade sen Gustav) blir det säg fyra generationer, alltså 2^(4*5). Att han har en miljon ättlingar måste ju vara en lögn men kanske inte alltför långt ifrån sanningen?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 8 juni 2005, 13:55

Det är ju inte säkert att varje person får barn av olika skäl (steril, dör i förtid odyl) vilket ju innebär det inte blir något av hans/hennes framtida släktled. Bara där försvinner en hel del folk, särskilt om det händer under det tidiga århundrandena.

Edit: Rättstavning
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 25 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2005, 16:26

Om jag får säga vad jag tycker så är rubriken lite felriktad, nu kan man tro att hundratals ättlingar är efter Gustav Vasa. Men om det finns en person som levde under 1500-talet så kan man alltid göra en modell. Det kan varierar mycket emellan olika släkten så denna modell är inte säker. Om man exempelvis utgår ifrån fem personer som var födda under 1510-talet och räkna alla ättlingar, på det viset kan få en bild hur många det blir.

Stefan

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 9 juni 2005, 09:34

Man måste komma ihåg att många av hans ättlingar säkert gifte sig med andra ättlingar till honom, speciellt som folk inte flyttade särskilt mycket, vilket minskar antalet ordentligt. Men det finns säkert i alla fall några tusen, kanske så många som ett par hundra tusen, som är avlägset besläktade med gamle kung Gösta.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Gustav Wasa har en miljon ättlingar i Sverige

Inlägg av Hexmaster » 9 juni 2005, 09:38

Widde skrev:Jag undrar om släktforskare har någon grov modell att få fram antalet ättlingar till en person, t.ex Gustav Wasa.
Vad skulle en sådan modell tjäna till? "Kul att veta" kanske, men har det med släktforskning att göra?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 juni 2005, 13:14

Lord Havelock Vetinari skrev:Man måste komma ihåg att många av hans ättlingar säkert gifte sig med andra ättlingar till honom, speciellt som folk inte flyttade särskilt mycket, vilket minskar antalet ordentligt. Men det finns säkert i alla fall några tusen, kanske så många som ett par hundra tusen, som är avlägset besläktade med gamle kung Gösta.
Jag känner till att vissa icke-kungliga förgreningar som mer eller mindre gå tillbaka till honom. Kan hänvisa till också att falska släktforskare ofta ta in kungligheter för att får upp nivån på själva släktträden och det kan man också läsa på Rötter. Så man skall nog inte tror det i första hand heller, utan mer självkritiskt.

Stefan

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 24 juli 2005, 23:56

Vad anses som "i rakt nedstigande led" förresten, att man härstammar från någon enbart på moderns eller faderns sida?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 25 juli 2005, 00:53

Ska man hårddra det där, och räknar bort inflyttade, så borde ju alla vara släkt med alla i ett land 8O

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 juli 2005, 01:45

Åtmindstone om man är religös så är alla släkt med Noah i arken:)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 4 augusti 2005, 20:56

Schwalbe skrev:Ska man hårddra det där, och räknar bort inflyttade, så borde ju alla vara släkt med alla i ett land 8O
Nej, varför skulle dem vara det? Och - utan att låta politiskt korrekt - så har de flesta länderna inflyttade människor.
Ditt resonemang kan kanske gälla i enstaka polynesiska samhällen ock kanske Liechtenstein och Andorra, men knappast i större länder.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 4 augusti 2005, 20:56

Psilander skrev:Åtmindstone om man är religös så är alla släkt med Noah i arken:)
Ja, det är man väl?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 8 augusti 2005, 22:33

Finns det någon alternativ version om Gustav Vasas sexliv? ;-)

Jag har en bekant som har en bekant som anser sig ha genealogi från Hr. Göstas "hyrschpysch".
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 8 augusti 2005, 22:50

Ska man approximera populationstillväxt bland kaniner (eller vad det nu var för djur) brukar man använda sig av den s.k. Fibbonacciserien:
F(0) = 1
F(1) = 2
F(n) = F(n-2) + F(n-1),

För 20 generationer:
F(0) = 1
F(1) = 2
F(2) = 3
....
F(15) = 1 597
...
F(20) = 17 711

D.v.s. efter 20 generationer finns ca. 17 711 st kaniner. Detta motsvarar ungefär s.k. geometrisk snitt 1,6 istället för 2. Men man måste använda Fibonacciformeln ovanför, inte potenser.

Jag tror jag läste detta under folktillväxt eller folkökning i Nordisk familjebok från 1930-talet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2005, 08:31

http://goldennumber.net/populatn.htm
Suppose a newborn pair of rabbits, one male and one female, is put in the wild. The rabbits mate at the age of one month and at the end of its second month a female can produce another pair of rabbits. Suppose that the rabbits never die and that each female always produces one new pair, with one male and one female, every month from the second month on. How many pairs will there be in one year?
Med rudimentära kunskaper om livet inser man att 1) kaniner får inte två barn i stöten 2) en av vardera sorten 3) dör gör de så småningom, av det ena eller det andra, och 4) även kaniner är känsliga för inavel.

Fast jag kan ju inget om ämnet, måhända det funkar riktigt bra, så som anges av städerna.

Rosenstråle
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 februari 2007, 01:16
Ort: Lomma

Inlägg av Rosenstråle » 30 mars 2007, 16:37

Enligt forskare har Djingis Khan runt 100 miljoner ättlingar.

Skriv svar