Skalmännens hjälp inom projektarbete ang. genealogi

Diskussioner kring släktforskning.
buyzaba
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 december 2003, 17:07
Ort: Småland

Skalmännens hjälp inom projektarbete ang. genealogi

Inlägg av buyzaba » 22 december 2004, 00:51

Hej ärade skalmän!
Jag hade en liknande tråd uppe men den blev låst p.g.a. regelbrott (?), eller för att en person är alldeles för politiskt korrekt, något som är av ondska. Dock försöker jag igen.

Jag sysslar med ett projektarbete om släktforskning där jag ska presentera mina småländska (östergötländska) och skånska anor, dvs mina germanska anor från Sverige (ev. Danmark, men så långt har jag ej hunnit på denna korta tid :roll: ).

Jag skulle vilja ha hjälp med vad mer man kan ha med i presentationen förutom ansedlarna och själva antavlan.

Jag har funderat på att relatera årtal till historiska händelser, exempelvis i levnadsbeskrivningen.

Men det är kanske lite väl lätt. Vad mer man kan ha med?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 december 2004, 12:01

Du är inte den ende som har tagit med viktiga händelser i årtal och du kan gå in på den hemsidan som handlar om Otterstad socken i Västergötland. Visserligen är inte viktiga årtalen relaterat till släkten utan det är en jämförelse mellan socknens historia med Sveriges, men upplägget är det samma.

Jag kan bifoga med följande:

http://www.genealogi.se med dess länksamling

Om du har lite fantasi så kan du använda de material som finns tillgänglig på http://www.ddb.umu.se/visualisering/Tabverk/Start och på områdesnamnen så skriver du vilken socken du vill har. Eller klicka på rullgardinen om du vill har Kronoberg, Jönköping eller Kalmar län(OBS den gamla länsindelningen). Det är Tabellverkets material som kom från socknarna mellan 1749-1859.

När du kommer till

http://www.ddb.umu.se/visualisering/Tabverk/SearchPage2

Då måste nu vara noga med att klicka in "ALLA", annars kanske det blir lite fel.

Det är iallafall nånting.

Stefan

buyzaba
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 december 2003, 17:07
Ort: Småland

Inlägg av buyzaba » 22 december 2004, 14:04

Tack! Väldigt intressanta länkar. Kan vara till god hjälp för mig.
Arbetet är ju tänkt att visas för personer som inte kan så mycket om släktforskning därför kan det behövas lite att relatera till så att folk inte tröttnar efter första meningen. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 december 2004, 15:18

Innan julhelgen kan jag passa på att tipsa om en annan länk och det har med Skåne att göra.

http://www.ddss.nu

Kostnadsfritt

http://www.genline.se
Måste du pröjsa för om inte Landsarkivet i Lund har nån abonemang på Genline.

Stefan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 22 december 2004, 15:41

Det är riktigt tråkigt när man släkforskar och kommer fram till att hela ens släkt är från Sverige. Jag skulle gärna vilja ha lite ryssar, turkar eller britter i släkten men det närmaste är någon halv-valon från 1600-talet.

buyzaba
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 december 2003, 17:07
Ort: Småland

Inlägg av buyzaba » 22 december 2004, 16:45

Wolfblitzer skrev:Det är riktigt tråkigt när man släkforskar och kommer fram till att hela ens släkt är från Sverige. Jag skulle gärna vilja ha lite ryssar, turkar eller britter i släkten men det närmaste är någon halv-valon från 1600-talet.
Sant. Enda fördelen är att det är lätt att släktforska. Jag har inte kommit så långt ännu, ev har man någon vallon i Östergötland i släkten.

:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2004, 11:49

I Ryssland kan man får veta om sina släktingar muntligen. Det går liksom i arv, det är lite skillnad på släktforskning i olika länder, men jag tänker öppna en ny tråd om detta.

Stefan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 23 december 2004, 18:57

buyzaba skrev:
Wolfblitzer skrev:Det är riktigt tråkigt när man släkforskar och kommer fram till att hela ens släkt är från Sverige. Jag skulle gärna vilja ha lite ryssar, turkar eller britter i släkten men det närmaste är någon halv-valon från 1600-talet.
Sant. Enda fördelen är att det är lätt att släktforska. Jag har inte kommit så långt ännu, ev har man någon vallon i Östergötland i släkten.

:)

Precis, pga. våra kyrkböcker så är stora delar bevarat. Ett system som inte existerade i allt för många länder. :)

buyzaba
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 december 2003, 17:07
Ort: Småland

Inlägg av buyzaba » 26 december 2004, 14:36

Jag halkade in på ett vallonskt namn 8O

Min farfarsfars mormor ska ha varit Cajsa Greta (Katarina Margaretha) Möhr och hennes mor ska vara Anna Maja Bröms. Min fff mmm.
Efter att ha tittat omkring och skrivit på Anbytarforum om släkten Broms fick jag svaret att Anna Maja Bröms farmor var Maria Douhan.

Min farfar har sagt till min far att vi skulle vara vallonättlingar och min far har sagt det till mig. Det visade sig visst vara sant.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 december 2004, 20:44

Wolfblitzer skrev:Det är riktigt tråkigt när man släkforskar och kommer fram till att hela ens släkt är från Sverige. Jag skulle gärna vilja ha lite ryssar, turkar eller britter i släkten men det närmaste är någon halv-valon från 1600-talet.
Isåfall har jag tur. Mormor är norska och morfar var dansk. Farmor tror jag också var norsk. Fast mormor tror jag var född i Sverige men har norskt medborgarskap... jag är osäker. Har inte tid att släktforska just nu. Men visst skulle det vara kul.

Min morfars släkt var bönder, så mycket vet jag. Mormors släkt var fiskare. Vad släkten på min fars sida var vet jag inte, då han sällan pratar om dom.

/Tomas

buyzaba
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 december 2003, 17:07
Ort: Småland

Inlägg av buyzaba » 26 december 2004, 23:33

Tomas Ibsen skrev:
Wolfblitzer skrev:Det är riktigt tråkigt när man släkforskar och kommer fram till att hela ens släkt är från Sverige. Jag skulle gärna vilja ha lite ryssar, turkar eller britter i släkten men det närmaste är någon halv-valon från 1600-talet.
Isåfall har jag tur. Mormor är norska och morfar var dansk. Farmor tror jag också var norsk. Fast mormor tror jag var född i Sverige men har norskt medborgarskap... jag är osäker. Har inte tid att släktforska just nu. Men visst skulle det vara kul.

Min morfars släkt var bönder, så mycket vet jag. Mormors släkt var fiskare. Vad släkten på min fars sida var vet jag inte, då han sällan pratar om dom.

/Tomas
Du behöver inte stressa om du släktforskar, du kan ta lite åt gången i ditt eget tempo. Släktforskningen är ju en hobby som aldrig tar slut ändå kan man säga :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 december 2004, 11:02

Ok. Lär ta lite tid i anspråk då jag måste åka till både Norge och Danmark för att få mer info om min mors släkt. Och det är tyvärr inte direkt vägg i vägg med hålan jag bor i... Men vaddå, det är ju därför termen Betald semester finns. ;) :D

/Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2004, 14:38

Wolfblitzer

Om du har norrmän, fogdar och birkarlar i din släkt så kan du vara säkert på att din släkt är ärorikt ändå, trots att den inte har några ryssar i stamtavlan.

Stefan

buyzaba
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 6 december 2003, 17:07
Ort: Småland

Inlägg av buyzaba » 27 december 2004, 16:29

Tomas Ibsen skrev:Ok. Lär ta lite tid i anspråk då jag måste åka till både Norge och Danmark för att få mer info om min mors släkt. Och det är tyvärr inte direkt vägg i vägg med hålan jag bor i... Men vaddå, det är ju därför termen Betald semester finns. ;) :D

/Tomas
Du kan ju börja på din fars, om den är svensk. :|

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2004, 17:01

Tomas Ibsen

Du kan ju börja med det lättaste, börja med dem som ännu lever bland dina släktingar...:En bra början och det lovar jag dig också.

Stefan

Skriv svar