vill ha info om mitt ursprung

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Zacco
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 oktober 2004, 23:25
Ort: Sthlm

vill ha info om mitt ursprung

Inlägg av Zacco » 28 oktober 2004, 23:33

Hej....mitt första inlägg här.

OBS: jag är osäker på om detta inlägg har hamnat i fel tråd???

jag...min farsa...min farfar....min farmor...min morsa...min mormor...min morfar är alla födda i sverige...men farsan har alltid sagt att jag har kosack blod samt tatar (inte tattare) blod i mig....och jag slutade plugget i början av 7e klass....så jag kan inte ett skit om historia...så jag vore oerhört glad om ni kan berätta lite om vad det är för folkslag och vart dom kommer ifrån...och gärna mera info om dom


Mvh//Zacco

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 29 oktober 2004, 00:03

Har ni kopplingar till Finland? Annars finns det faktiskt grupper med resandeursprung som vill hänföra sitt ursprung till värvade soldater i den svenska krigsmakten (1600- eller 1700-talen). Bland annat kosacker och tatarer.

/ Probstner

Zacco
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 oktober 2004, 23:25
Ort: Sthlm

Inlägg av Zacco » 29 oktober 2004, 00:08

inte vad jag vet...men farsan snackade om att nån/några i släkten kom hit som krigsfångar.....vill minnas att han pratade nåt om ryssland med....kan minnas fel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 29 oktober 2004, 00:13

Hur som haver måste det ju ligga långt tillbaka i tiden, typ 1800-talets första hälft. Fanns det inte krigsfångar (från 1809 års krig?) som var med och grävde kanaler i Mellansverige?

/ Probstner

Zacco
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 oktober 2004, 23:25
Ort: Sthlm

Inlägg av Zacco » 29 oktober 2004, 00:24

ska kolla lite mera om det...har just börjat och släktforska....håller på att samla in så mycket info som möjligt

är det föressten någon som kan tipsa om nåt bra släktforskarprogram???

EDit: dom kom hit som krigsflyktingar menar jag...dom flydde hit från nåt krig.....eftersom jag är lite osäker så ska jag kolla upp det närmare och återkomma

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 29 oktober 2004, 00:31

Tatarerna, som är en turkisk folkgrupp, talar turkiskspråk (besläktad turkiskspråk) och majoriteten är sunnitiska muslimer. Men det finns inte "en tatarfolkgrupp" utan de är rätt utspridda sen långt bak i historien i olika länder och benämns därefter lite olika, känd är väl Kazantatarer och Krimtatarer. Fast alla tatarer är nog inte muslimer eller språket besläktad med turkiskan, utan det beror helt enkelt på vilket område de finns belägna på och vilka andra folkgrupper dem beblandat sig med, mongoler exempelvis. Kosackerna var ju tatarer från början men sen vet jag inte vad som hände, för att efter en viss tidpunkt var dem inte så tatariska tror jag… Kosacker var väl också en ganska märklig sammanslutning av olika folkslag?

Kosacker och tatarer ”bildades” väl alltså av att olika folkslag gick ihop för att vara starkare.

Turkiska kanaler brukar sända dokumentärfilmer om tatarer, och då utmålas tatarerna som modiga och duktiga ryttare :) som haft en hård kamp genom historien och i nutida dokumentärfilmer utmålas tatarerna förtryckta av Ryssland och bortglömda av Turkiet...

Många tatarer flydde väl ”livegenskapen” tror jag. Men om dem kom som krigsfångar.. då tror jag det är lättare att forska kring det.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 29 oktober 2004, 11:33

Bedrettin. Jag har en känsla att det du skriver om kosacker inte stämmer. Eller har du nån bra källa att de kommer ur tatarer??

I historisk tid var de arvfiender mot tatarer, helt skilda språk och kulturer, ingen beblandning så vitt jag vet... Även om de ibland bildade motvilliga allianser. Det är iofs riktigt att kosacker är en blandning. I princip är de väl ukrainare, men de identifierade sig knappast med den vanliga ukrainska eller ryska bondebefolkningen. Ganska vanligt att företagsamma polska bönder flydde till dem ifrån livegenskapen, likaså unga adelsmän som ville smaka på äventyr. Jag antar att samma hände från den ryska sidan.
Nationalistiska ryssar vill gärna se sig i kosack-uniformer, men rent historiskt är det nog tvivelaktigt.
Ungefär som att se varje japan som samuraj.

Fanns det inte krigsfångar (från 1809 års krig?) som var med och grävde kanaler i Mellansverige?
Jo, de var med och byggde Göta-kanal-komplexet. Det verkar inte ha varit tal om någon fångutväxling här inte, fastän själva kriget fördes civiliserat och avslutades anständigt.

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 29 oktober 2004, 14:47

Tog Sverige kanske emot nån kosack som ville slippa att bli mördad av Stalin efter kriget?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Inlägg av Franq » 29 oktober 2004, 15:04

Med den lilla (och osäkra) information du ger så inbjuder det snarast till grova gissningar och spekulationer som säkert kommer att hindra dig i ditt släktforskande.

Jag rekomenderar nog att du tar tag i forskandet först och sen tar reda på historien runtomkring.

Besök http://www.genealogi.se/ och ta del av deras tips och tricks i släktforskardjungeln.

Lycka till!

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 29 oktober 2004, 22:22

Stefan skrev:Bedrettin. Jag har en känsla att det du skriver om kosacker inte stämmer. Eller har du nån bra källa att de kommer ur tatarer??
Vet inte var men jag kommer ihåg att jag hört eller läst om det, men såvida det verkligen är upp och ner med det påståendet borde man ju dubbelkolla det.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 9 november 2005, 22:14

Kan det röra sig om krimtatarer eller finska tatarer måntro, för detta är en relativt okänd invandringsgrupp i norden?

Eller har du ursprung från karéer (karaiter), en liten folkspillra som allt sedan 1300-talet överlevt i baltikum och än idag pratar karaimiska av ett fåtal. Om jag inte missminner mig fanns det kossackiska generaler / krigsherrar som hade karéeiskt ursprung bland lillruserna (ukrainare).

Skriv svar