Adelstitlar

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 28 maj 2007, 15:08

Jag trodde att det var farsan som var "Prince of Wales" och att han blivit krönt till det. Är det något som smittar av sig även på lillpojken? Finns det isåfall tre stycken Prince of Wales? (Charles, William och Henry.)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 28 maj 2007, 15:38

Psilander skrev: Det bor även en Habsburgs prinsessa, gift grevinnan Douglas och en av Napoleons Hertigar i Sverige(D'trount(

Vår kultur historiskt föraktande riksdag har tagit bort motiveringen från KU som de hade till grund för sitt ansvarslösa beslut att ta bort adelsprivilegierna
Som ett ödets ironi mot Psilander inlägg sitter sedan valet den habsburgska prinsessan i Sveriges Riksdag

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... 1728423812

:D

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 28 maj 2007, 16:04

Jag trodde att det var farsan som var "Prince of Wales" och att han blivit krönt till det. Är det något som smittar av sig även på lillpojken? Finns det isåfall tre stycken Prince of Wales? (Charles, William och Henry.)
Prince CHARLES Philip Arthur George of Great Britain and Northern Ireland är den nuvarande engelska "kronprinsen" och således den enda med den kungliga titeln The Prince of Wales. Hans söner har inte titeln The Prince of Wales. Som barn till The Prince of Wales är de Prince WILLIAM Arthur Philip Louis of Wales och Prince HENRY (Harry) Charles Albert David of Wales.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 28 maj 2007, 16:10

Tack för svar. Titulaturen är uppenbarligen inte helt intuitiv :-)

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 8 maj 2007, 14:09
Ort: Skåne

Inlägg av Harkett » 29 maj 2007, 20:48

Undertecknad skrev tidigare:
Har ni läst eller hört att hela Baskiens befolkning adlades av den spanska kronan på 1500- eller 1600-talet? Minns vagt att jag har läst det någonstans, men kommer inte ihåg var.
Äsch, jag besvarar min egen fråga. 1526-27 blev samtliga invånare i Vizcaya och Guipúzcoa förklarade hidalgos. Således var inget civilt eller militärt ämbete spärrat för dem. Hidalgo kommer från hi d'algo ("son av ngt" eller "av god börd"), det är en lägre adelsman i Spanien. Titeln på boken vet jag också. Tack... :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juni 2007, 00:16

Vill minnas att ätten Lewenhaupt också är tyska riksgrevar, och har 7 hjälmar med grevliga kronor i vapnet´, mest i Sverige.

I finland finns en furslig familj Furst Menschikoff.

Om jag skall försöka mig till en rangordning efter svenska mått mätt så.

Kungligheter
________
Furste
Hertig
Greve
Friherre
(Markis)
(Viscont)
Herr (obetitlad adel)

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 8 juni 2007, 11:03

Blixten skrev:Vet någon varför Prins Harry heter "Wales" i det militära?
Jag tror att det har diskuterats på antingen

http://groups.google.com/group/alt.talk.royalty eller
http://groups.google.com/group/rec.heraldry

Jag vill minnas att det hänger samman med att kungligheter inte använder sitt efternamn, och att man då tagit det närmast tillgängliga.

MVH

Jonas

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 8 juni 2007, 11:10

Psilander skrev:Om jag skall försöka mig till en rangordning efter svenska mått mätt så.
Jag tror att följande är mer korrekt:

kungligheter
________
furste
hertig
markgreve (markgrevarna Lagergren, det mest framstående exemplet i Sverige , skriver sig dock markis)
greve
vikomt (jag har hittat den svenska formen i äldre uppslagsverk, och den finns även i en del slaviska språk)
friherre / baron
herre

MVH

Jonas

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 8 juni 2007, 14:03

jonar242 skrev:
Blixten skrev:Vet någon varför Prins Harry heter "Wales" i det militära?
Jag tror att det har diskuterats på antingen

http://groups.google.com/group/alt.talk.royalty eller
http://groups.google.com/group/rec.heraldry

Jag vill minnas att det hänger samman med att kungligheter inte använder sitt efternamn, och att man då tagit det närmast tillgängliga.

MVH

Jonas
Egentligen borde han väl heta Windsor som är det närmaste ett efternamn man kommer i detta sammanhang.

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Adelstitlar

Inlägg av Rosenhane » 23 maj 2010, 17:21

Tar upp tråden igen då jag har en fråga om en släkting till mig som blev adlad på 1800 talet. Gustav Frödings far eller farfar blev i början av 1800 talet adlad. Till följd av det bytte han och hans syskon efternamn till Fröding, adelskapet gällde var inte ärftligt och således blev aldrig några av hans söner adelsmän. Min fråga är, är det någon som vet vad en sådan titel kan tänkas kallas. Var det bara att han fick byta efternamn eller fick han någon svensk motsvarighet till Storbrittaniens "sir"

Tack på förhand
//Che :)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Adelstitlar

Inlägg av lampros » 23 maj 2010, 18:05

Kallas det inte "nobilisering" då (inte "adling")...?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Adelstitlar

Inlägg av Örjan » 23 maj 2010, 21:53

Che Guevara skrev:Tar upp tråden igen då jag har en fråga om en släkting till mig som blev adlad på 1800 talet. Gustav Frödings far eller farfar blev i början av 1800 talet adlad. Till följd av det bytte han och hans syskon efternamn till Fröding, adelskapet gällde var inte ärftligt och således blev aldrig några av hans söner adelsmän. Min fråga är, är det någon som vet vad en sådan titel kan tänkas kallas. Var det bara att han fick byta efternamn eller fick han någon svensk motsvarighet till Storbrittaniens "sir"

Tack på förhand
//Che :)
I de ätter som adlades efter 1809 var det bara den äldste manlige bröstarvingen som hade adlig status. Utöver det gällde samma regler för dem som för den gamla adeln.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Adelstitlar

Inlägg av Ben » 23 maj 2010, 22:38

Che Guevara skrev:Tar upp tråden igen då jag har en fråga om en släkting till mig som blev adlad på 1800 talet. Gustav Frödings far eller farfar blev i början av 1800 talet adlad. Till följd av det bytte han och hans syskon efternamn till Fröding, adelskapet gällde var inte ärftligt och således blev aldrig några av hans söner adelsmän. Min fråga är, är det någon som vet vad en sådan titel kan tänkas kallas. Var det bara att han fick byta efternamn eller fick han någon svensk motsvarighet till Storbrittaniens "sir"

Tack på förhand
//Che :)
Nja, det där stämmer nog inte alls. Enligt Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL) togs namnet Fröding år 1812 av barnen till korpralen Johan Thomasson Ryman (1759-1835). Man brukade inte adla korpraler (eller deras barn) i det dåtida Sverige.

Gustaf Frödings farfar Johan var son till denne korpral och blev förvisso en mycket bemärkt man, men 1812 var han endast 21 år gammal och totalt okänd. Alltså inget adelskap där heller.

LeVicomte
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 september 2022, 19:54
Ort: Bryssel

Re:

Inlägg av LeVicomte » 20 september 2022, 06:43

jonar242 skrev:
17 februari 2005, 10:09
Jag har inte boken här nu, men i förordet till "Ointroducerad adels kalender" 1975 har Christopher von Warnstedt (iofs kallad "från Vanvett") hävdat att ointoducerad adel i Sverige i princip har/hade samma rättigheter som introducerade.

Utöver svenska prinsar/hertigar, grevar, baroner och adliga som är introducerade på Riddarhuset, så finns i Sverige en hel del betitlad adel som inte är introducerade. I Bromma finns en prins Cantacuzino av det insomnade furstedömet Waldakiet(?), hertigen d'Otrante (resten av familjen är grevar Fouché d'Otrante), och någon markgreve (Lagergren, som iofs kallar sig markis). Det ska också finnas en viscomte-familj i Sverige som dock inte är med i Ointroducerad adels förening. Titlar i fallande skala brukar anges hertig/prins, markgreve/markis, greve, "vicegreve"/viscomte, friherre/baron, adel.

Utöver det så finns ärftliga ridderskap, som inte räknas som adel. Hit hör ex. Baronet. I Ungern instiftades Vitézi Rend i början av 1900-talet, som också har medlemmar i Sverige, och det är en riddarorden vars ridderskap är ärftligt.

MVH

Jonas Arnell

Vilken är den i Sverige bosatta vicomte-familjen som omnäms i texten?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Re:

Inlägg av koroshiya » 21 september 2022, 06:45

LeVicomte skrev:
20 september 2022, 06:43

Vilken är den i Sverige bosatta vicomte-familjen som omnäms i texten?
Hej och välkommen :)

Kanske denna, även om den är med i föreningen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%E2%80%99Avignon

Han vars inlägg du svarade på har inte skrivit här på över sex år, så risken är väl stor att han inte ser ditt inlägg.

Skriv svar