Adelstitlar

Diskussioner kring släktforskning.
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Adelstitlar

Inlägg av Mathias Forsberg » 21 januari 2004, 16:44

Finns det en mer utförlig sammanställning av olika adelstitlar och deras interna rangordning?

Finns det även en interantionell jämförelse, dvs skillnader och likheter mellan en fransk och en svensk greve?

I vilka stater är adeln fortfarande officiell (Storbritannien?) respektive skild från staten helt (Sverige numera?)?

Många frågor, men en tabell över de större adelsstaternas rangordning (Storbritannien, Frankrike, Spanien, Tyskland, Belgien, Sverige, Ungern, Norditalien, Ryssland, Österrike etc?)och gärna en interdependenstabell vore mycket intressant att ta del av.

/Forsberg

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 12 april 2004, 23:19

Jag har stött på en del på nätet genom flitigt googlande, men det är mycket svårt. Några exempel:

-en brittisk earl är mycket mer sällsynt än en fransk greve, som i sin tur är mer sällsynt än en italiensk greve.

-rangordningen mellan prins och hertig varierar oerhört mellan länderna, delvis beroende på om de är kungliga titlar eller adelstitlar, och alla har inte alla varianter m.m.

-detta gäller bara Europa, övriga världen är en djungel. Tyvärr har man prenummerationsbelagt Almanach de Bruxelles som var en bra nätreferens tidigare.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem
Inlägg: 277
Blev medlem: 10 mars 2004, 17:29
Ort: Huddinge

Inlägg av Gröfaz » 27 april 2004, 17:36

Man borde ta sig till riddarhuset i sthlm och fråga kanske?
jag har själv funderat på det, enligt min farfar så ska det typ finnas en massa adelssköldar.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 28 april 2004, 14:12

Förutom i Storbritannien förekommer adlande fortfarande i Belgien och i Spanien och möjligen något mer land. Så i dessa länder bör adeln ha en "officiell" status.

Angående adelstitlar så är tydligen fallet Polen lite speciellt. De polska kungarna förlänade inte några titlar förutom adelskap och formellt så skulle alla medlemmar av den polska adeln ha samma status. Dock blev en rad polacker av utländska kungar m.m. förlänade titlar som furste, greve och baron.

Till Gröfaz, din farfar har rätt Riddarhuset hyser en samling av alla introducerade adelsätters vapen. Dessa är uppmålade på plåtar i Riddarsalen.

//MK

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 29 april 2004, 09:23

Guy Stair Sainty har någonstans på sin sajt en lista över vad olika europeiska länders konstitutioner säger när det gäller adlande/adelstitlar. Jag tror att BeNeLux (Belgien, Nederländerna, Luxemburg) fortfarande har en konstitutionell möjlighet till exempel.

EN länk med åtminstone vissa jämförelser: http://www.heraldica.org/topics/odegard/titlefaq.htm

Vad jag förstår brukar man översätta titel för titel utan hänsyn till skillnad i rang, även om t.ex. vissa grevar i Tyskland har en rang som är högre än vissa hertigar/prinsar(?) beroende på att grevskapen varit egna självständiga stater.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juli 2004, 03:37

Sidan var inte helst fullständig då densaknade svenska översättningen på bl a baron (som är friherre, men tiltalas i konversation baron)

Gör en koll på http://www.riddarhuset.se

Dinaste familken i scerige, näst kunga huset är Lewenhaupt (tidigare lejonhufud med böa Drottning margareta, hustru till Gustaf Vasa i familjen) grevlig ätt nr. 2
Näst finast De la Gardie, grevlig ätt nr 3
och tre är Oxenstierna grevlig ätt nr 8.

Brahe var ätt nr 1, siste greve Brahe var Magnus Brahe på Rydboholm och Skokloster, men han dog barnlös 1930. Hans begravning var en av de stora snyftarna på gränsen till statsbegravning få skölden bröts och nyckeln till gravkoret slängdes i sjön.


Det bor även en Habsburgs prinsessa, gift grevinnan Douglas och en av Napoleons Hertigar i Sverige(D'trount(

Vår kultur historiskt föraktande riksdag har tagit bort motiveringen från KU som de hade till grund för sitt ansvarslösa beslut att ta bort adelsprivilegierna

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 23 juli 2004, 18:22

Kolla på antikvariat efter Ointroducerad adels kalender, ex. 1975, där det finns en liten utvikning i ingressen om bl.a. friherre-baron. Tydligen var man friherre till något, men titulerades herr, ex. herr Öfwerhufvud, friherre till Blodby.

När det gäller skölbrytning, så bryter man en fejkad i trä. Det finns fortfarande de som tror att man bryter Riddarhusskölden (som är av kopparplåt och alla sitter uppe).

När det gäller riksdagsbeslutet, så tycker jag att det fel att dra alla politer över en kam. Vi har en s-v-mp majoritet i riksdagen och mot den kan opposition inte göra något när det gäller röstningarna. I vissa frågor har dock mp bytt fot så att oppositionen+mp fått igenom sitt förslag.

Jag förstår inte vad du menar att KU:s motivering inte finns med i beslutet? I riksdagsprotokollet framgår röstsiffrorna mellan huvudförslaget i utskottets betänkande och olika reservationer. Vill man se vad man röstade om så får man läsa utskottsbetänkandet. Så är det alltid och hanteringen skiljer sig inte här jämfört med andra ärenden.

/Jonas

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 juli 2004, 23:56

Jag skulle surfa in och kolla på hur våra "moderna" riksdagsmän motiverar varför man förstör månghundraåriga traditioner, dock fungerade inte länken, och en aning konspirationsteoretisk och ett uns politkerförakt fick mig att svära till. Ordet otidsenligt finns nämligen inte i vareken min vokabulär eller min tankebanor. Men politik prats tydligen inte här.

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 24 juli 2004, 10:45

Jag har kollat igenom Riksdagens databas. Den 10 april 2003 hölls riksdagsdebatten. Mats Einarsson (v) menade där att detta var första steget mot att avskaffa monarkin. Talmannen Björn von Sydow (s) medgav Tuve Skånberg (kd) en extra replik för att kunna bemöta detta, vilket är mycket ovanligt. 11 april röstades förslaget enhälligt igenom, eftersom inga reservationer fanns i betänkandet som man kunde yrka på. Det betyder att riksdagen delar de argument som regeringen fört fram i sin proposition.

Anledningen till det är att förändringarna är marginella. Prop:en hade två lagändringar. Den ena är att adelns privilegier avskaffats. Flera punkter var redan borttagna genom tidigare förändringar, andra gäller numera för alla medborgare i Sverige, åter andra är helt obsoleta. Jag har svårt att se att någon har något emot detta. Den andra gäller adelns offentligrättsliga ställning. Förändringen innebär att Riddarhuset/adeln numera är ett privaträttsligt subjekt, d.v.s. det är inte regeringen som ändrar riddarhusordningen på förslag från Riddarhuset, utan man kan nu själv göra förändringarna.

Betänkandet: http://www.riksdagen.se/debatt/200203/u ... tframe.htm

Prop:en:
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/19 ... HWIDS}=0.0]10906651801228&${TRIPPIFE}=HELDOK.msword.application

En intressant artikel av Erik Tersmeden om förändringen.
http://www.riddarhuset.se/jsp/admin/arc ... status.pdf

Andreas
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 juli 2004, 09:47
Ort: Åbo

Inlägg av Andreas » 24 juli 2004, 14:03

För dem som inte viste det så kan man också ta en titt på Finlands riddarhus på nätet. http://www.riddarhuset.fi

Hemsidan är främst på svenska då omkring 80% av släkterna härstammar från den svenska tiden. Förutom dem finns det en del ryska, bl.a. den furstliga ätten Menschikoff, som dock har dött ut på svärdssidan. Ändast två finska släkter har adlats (Yrjö-Koskinen och Soisalon Soininen)

I Finland fortlever fem av de grevliga ätterna, ursprungligen 11, fortfarande.

Armfelt (nr.4)
Aminoff (nr.5)
Berg (nr.11)
Creutz (nr.1)
Mannerheim (nr.8 )

På sidan hittas även en panoramavisning av riddarhusets interiörer, absolut värd en titt.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 juli 2004, 14:28

För vad dessa familjer gjort för Sverige borde de behålla sin privilegier obsoleta eller ej.

Vissa politiska fraktioners demontering av det historiska Sverige är inte nån form av modernisering utan ett steg i införandet av proletäriatets fiktatur. Jag är uppriktigt besviken på att inga borgerliga riksdagsledamöter varken oponerade mer högljudt eller röstade emot.

Finns det ingen mer än Magnus Stenbock som försvarar traditioner i Sverige i dag?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Adelstitlar

Inlägg av Ralf Palmgren » 24 juli 2004, 16:50

Vem är denna Greve Magnus Stenbock? :?

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 juni 2003, 08:34
Ort: Borås

Re: Adelstitlar

Inlägg av Gyllenewasen » 4 augusti 2004, 10:13

Ralf Palmgren skrev:Vem är denna Greve Magnus Stenbock? :?
En glad "tok" :D som vill särbehandlas eftersom hans förfäder på 1500-talet gifte in sig i kungahuset och vars barn därefter lättare kunde göra karriär under stormaktstiden.
Hans favorittes, efter att adeln ska ha kvar alla sina privilegier, är att kvinnans enda uppgifter är att föda barn, laga mat och städa. Om det har han skrivit en väldigt rolig bok. Kräver att man titulerar hon greven om man inte är en del av familjen - då kan man säga farbror (källa: en kamrat som ingår just i familjen sedan barnsben).

Han var för drygt tio år sedan i gräl med sin kommun för att hemtjänsten vägrade städa hela hans slott uta bara tre rum som han bodde i. Hans åsikt var att hela slottet skulle städas och det för samma kostnad som övriga pensionärer fick sina lägenheter städade.

Man kan ju säga att det är att försvara svenska traditioner men jag är tveksam.

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: 23 juni 2003, 08:34
Ort: Borås

Inlägg av Gyllenewasen » 4 augusti 2004, 10:26

Psilander skrev:Jag skulle surfa in och kolla på hur våra "moderna" riksdagsmän motiverar varför man förstör månghundraåriga traditioner, dock fungerade inte länken, och en aning konspirationsteoretisk och ett uns politkerförakt fick mig att svära till. Ordet otidsenligt finns nämligen inte i vareken min vokabulär eller min tankebanor. Men politik prats tydligen inte här.
En gång i tiden hade vi slaveri. Det kanske ska återupptagas. Och den allmänna rösträtten - vilket fåneri. Nä, återinför ståndsriksdagen redan idag. Och för allt i världen - ta bort de moderniteter som säger att kvinnan ska vara myndig. :P

Men allvarligt talat. Såsom Jonar242 skriver var det inga privilegier som avskaffades - allt har redan tagits bort (och tur är väl det). Poängen med lagen var att politikerna ville slippa ifrån hela Riddarhuset eftersom det är en verksamhet som i övrigt inte har med det offentlighetsrättsliga att göra.


För övrigt kan tilläggas att ordet "Baron" på 1600- och 1700-talet faktiskt användes som en titel i skrift. Det är först på 1800-talet som man börjar säga att "baron" bara används i tilltal och "friherre" i skrift. Vi är betydligt mer bundna av ettikettsregler numera.


När det gäller titulaturen i ointroducerad adelskalender så betyder nog "herr" egentligen att personen saknade en (för kalendern) anständig titel. Han kanske var plåtslagare eller liknande och det var titlar som gärna plockades bort förr. Är man herr kan man ju åtminstone låtsas att man lever på ärvda pengar, en plåtslagare är ju arbetare, gubevars, och sådana kan ju inte vara adelsmän.

Mörner
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 juni 2003, 00:39
Ort: Stockholm

Inlägg av Mörner » 4 augusti 2004, 20:49

Såhär dags känns det ganska nödvändigt att nämna att farbror Magnus Stenbock är en riktigt sjyst person :)

Skriv svar