Hur långt har ni kommit i er släktforskning?

Diskussioner kring släktforskning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Släktforskning!

Inlägg av Lindir » 17 maj 2003, 14:30

überjunge skrev:Finns det inget program du kan använda.
Jodå, det finns flera dataprogram för släktforskare med inbyggade funktioner för grafiska framställningar av släktträd och anträd (de har naturligtvis en mängd andra ännu mer användbara funktioner). De mest kända är Holger och Disgen.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Re: Släktforskning

Inlägg av Scrooge_McDuck » 17 maj 2003, 17:36

Lindir skrev:
Scrooge_McDuck skrev:Dessutom, tror ni Christina von Otter skulle vara så känd om inte hon hade ett "von" namn?
Du menar Anne Sofie von Otter? Jag är litet tveksam till din slutsats. Visserligen hör hon inte till mina favoriter heller, men har ett sätt att sjunga som framstår som idealiskt i de kretsar där hon gjort sin största karriär - England, den internationella, utslätade skivmarknaden, osv. Och hon sjunger onekligen väldigt bra ...
Vilket land är känt för att adla mest människor i världen?? Stor Brittanien. Det är ingen slump att det är just där hon är känd. Jag säger inte att alla hennes framgångar beror på "von" namnet men jag kan garantera att det har något med saken att göra.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem
Inlägg: 971
Blev medlem: 7 oktober 2002, 16:39

Inlägg av Wolfblitzer » 17 maj 2003, 20:59

ja i england blir ju till och med gamla punkare adlade...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Släktforskning

Inlägg av Lindir » 17 maj 2003, 23:53

Scrooge_McDuck skrev:Det är ingen slump att det är just där hon är känd.
Nej, det är ingen slump, eftersom hon dels är utbildad där, och dels (vilket förstås hänger samman med det föregående) sjunger på ett sådant sätt som engelsmän vill att man ska sjunga - och det bättre än deras egna nu aktiva mezzosopraner. Hennes sätt att sjunga skulle aldrig gå hem i t ex Italien, där man har helt andra både musikaliska och tonbildningsmässiga ideal. Överhuvudtaget älskar engelsmännen svenska röster - det finns t ex ingenstans Nicolai Gedda hålls så högt som i England.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Re: Släktforskning

Inlägg av Scrooge_McDuck » 18 maj 2003, 00:06

Lindir skrev:
Scrooge_McDuck skrev:Det är ingen slump att det är just där hon är känd.
Nej, det är ingen slump, eftersom hon dels är utbildad där, och dels (vilket förstås hänger samman med det föregående) sjunger på ett sådant sätt som engelsmän vill att man ska sjunga - och det bättre än deras egna nu aktiva mezzosopraner. Hennes sätt att sjunga skulle aldrig gå hem i t ex Italien, där man har helt andra både musikaliska och tonbildningsmässiga ideal. Överhuvudtaget älskar engelsmännen svenska röster - det finns t ex ingenstans Nicolai Gedda hålls så högt som i England.
Vad jag ville ha sagt var i alla fall att "von" namnet har hjälpt henne.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 18 maj 2003, 00:18

Tycker du verkligen att Otter gör musik för en utslätad skivmarknad?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Släktforskning

Inlägg av Lindir » 18 maj 2003, 00:46

Scrooge_McDuck skrev:Vad jag ville ha sagt var i alla fall att "von" namnet har hjälpt henne.
Du får gärna tro det. Vi kommer aldrig få svaret eftersom det inte går att vare sig bevisa eller motbevisa. Vad jag menar är att det sannolikt inte har haft någon större betydelse i alla fall (jämförelsevis).

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Re: Släktforskning

Inlägg av Scrooge_McDuck » 18 maj 2003, 13:42

Lindir skrev:
Scrooge_McDuck skrev:Vad jag ville ha sagt var i alla fall att "von" namnet har hjälpt henne.
Du får gärna tro det. Vi kommer aldrig få svaret eftersom det inte går att vare sig bevisa eller motbevisa. Vad jag menar är att det sannolikt inte har haft någon större betydelse i alla fall (jämförelsevis).
Och om du inte har förstått det än så är det enda jag menar att det förmodligen har haft betydelse.

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Deppe

Inlägg av Fr33drik » 2 december 2003, 09:50

Jag har lyckats på min farmors sida att komma tillbaks till början av 1600-talet. Jag har hittat en Mstr Helmer Deppe, valon från hertigdömet Lippe. Riktigt kul faktiskt. I agnatiskt led har jag bara kommit ner i 11 generationer...

Ha det!
Fredrik

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 2 december 2003, 12:23

På farfars sida har jag fullt ifyllt anträd tillbaka till mitten av 1700-talet. På mormors sida har jag en släktgren tillbaka till början av 1600-talet. På morfars sida har jag en enstaka gren tillbaka till slutet av 1500-talet, en tysk köpman von Buchou som emigrerade till Göteborg i mitten av 1600-talet. På farmors sida har jag bara till mitten av 1800-talet.

Har inte gjort mycket av jobbet själv utan parasiterar på ambitiösa släktingar. :-) Men jag funderar helt klart på att börja komplettera med lite mer egna efterforskningar.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 2 december 2003, 15:13

Släktforskar inte själv men har läst en del som några släktingar gjort.
Som längst tillbaka är vi på 1698 tror jag. Som en intressant anekdot så skall det tydligen finnas ett svagt släktskap med såväl Anckarström som Ulf Adelsson också :)

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Tips?

Inlägg av Fr33drik » 2 december 2003, 15:41

Har ni några tips på hur man skall utforma (rent estetiskt) släktträdet eller anorna eller...?

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 30 mars 2003, 19:03
Ort: Stockholm, stockholm stad i världen

Inlägg av Scrooge_McDuck » 2 december 2003, 20:02

Min farbror har visst lyckats spåra en annan gren av min släkt så långt tillbaka som till romartiden. Tydligen var han någon sorts general av något slag. Fattar inte riktigt hur man kan gå så långt tillbaka i tiden. :?
Jag har ofta börjat utforma släktträd men slutat på grund av lathet. Man ska egentligen rita ett släktträd för varje nära släkting, dvs ett för din mamma och pappa, två för båda dina morföräldrar och två för dina farföräldrar och så vidare neråt i släkten.
Fick för övrigt reda på att Hitler, under andra världskriget, klassade människor som judar om man hade judesläkt 3 generationer bakåt.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 2 december 2003, 23:33

Örjan skrev:Man ska ha mycket tur om man kan spåra sin släkt längre bak än till 1600-talet. Och man ska också tänka på att andelen adel var mycket liten. År 1751 var bara 0,51 % av Sveriges befolkning adliga. Och då hade deras andel ändå mångdubblats under 1600-talet. Sannolikheten att ha adliga anor minskar också eftersom adeln i stor utsträckning gifte sig inom den egna gruppen.
Om vi antar att det är c:a 30 år mellan varje generation,
så har vi c:a 13 generationer till år 1600.
Med exakt 2st föräldrar per anfader/anmoder,
så ger det runt 8000 möjliga anfädrar/anmödrar år 1600.
Dock så har vi troligtvis då ett visst mått av inavel,
då giftemål med kusiner, sysslingar eller bryllingar inte var
helt ovanligt "i äldre tider".
Men att ha c:a 1000 anfädrar/anmödrar år 1600 låter ganska sannolikt.

Om vi skulle drista oss till att gå tillbaka 30 generationer så har vi
exakt 1'073'741'824 möjliga anfädrar/anmödrar, vilket överstiger
dåtidens befolkning på hela jorden.
Det är därför som man säger att alla människor är släkt om vi går tillbaka
50 generationer (c:a 1500 år).
Alla som är födda tidigare och vars avkomma ej släcktes ut
kan du därför med nära nog 100% sannolikhet betrakta som
som din anfader/anmoder.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 3 december 2003, 01:39

Enligt en man som nyligen hörde av sig till min mormor, så är min släkt på mammas sida dokumenterad sedan 1545, en viss Sjul Ersson. Sjul ska tydligen vara det samma som Sivert, enligt honom. Enligt hans efterforskningar är vi släkt från elfte led. Vartifrån vet jag dock inte.

Skriv svar