Hur länge har efternamnet gått i arv?

Diskussioner kring släktforskning.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hur länge har efternamnet gått i arv?

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 maj 2015, 20:32

På min morfars sida finns det båtsmän eller soldater, namnet har gått följande riktning......Winge, Ekgren och Ekengren. Man kan nog inte påstå att dessa namn var likvärdiga med varandra förutom med de två sista.

Stefan

DeRade
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 april 2016, 15:26
Ort: Malmö

Re: Hur länge har efternamnet gått i arv?

Inlägg av DeRade » 3 april 2016, 15:59

Det beror på hur man räknar. Min farfars farfar var väldigt släktintresserad. 1921 tog han, hans syskon, och deras barn vårt nuvarande efternamn. Inspirationen till det hämtade han dock från sin mamma, men med dåvarande namnlagstiftning så kunde släktnamn bara ärvas på fädernet. Tidigare hade han själv haft ett patronymikon. Han ville som sagt ta sin mammas efternamn, men nekades detta av myndigheterna. Han ändrade då stavningen något, men det ligger tillräckligt nära ursprunget för att alla ska blanda ihop de två namnen. Det ursprungliga släktnamnet är dock äldre än så. Det var en borgarsläkt i Växjö och den första med namnet var min farfars farfars morfars farfar som levde på 1700-talet och som tog det på 1740-talet.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Hur länge har efternamnet gått i arv?

Inlägg av loop » 6 april 2016, 02:20

Soldatnamn från 1800-talet typ. Innan det så hette dom Johansson. Antar att det fanns påfrestande många Johansson bland knektarna.

Skriv svar