Riksdagsmän på 1700-talet
Riksdagsmän på 1700-talet
Finns det någon förteckning över riksdagsmän från förr? Jag har stött på en Jan Johansson som är skriven som riksdagsman och är lite nyfiken på honom. Än har jag inte fått fram hans födelsedatum men en son är född 1729, så någonstans runt första halvan av 1700-talet låter rimligt. Jan Johansson bör ha representerat Uppland då han kom från Tuna.
Re: Riksdagsmän på 1700-talet
Har själv en släkting som var riksdagsman inom bondeståndet (1810, då Jean Baptiste Bernadotte valdes till tronföjare). Man kan beställa böcker från riskdagen med förteckningar över ledamöter:
http://www.riksdagen.se/shopping/R_item ... _7096.aspx
Din släkting Jan Johansson borde finnas med i Förteckning över bondeståndets ledamöter vid riksdagarna 1710-1800 (om han var bonde). När man vet vilken/vilka riksdagar han deltog i kan man läsa protokollen, som finns i bokform på många(?) bibliotek, till exempel på Carolina Rediviva i Uppsala.
http://www.riksdagen.se/shopping/R_item ... _7096.aspx
Din släkting Jan Johansson borde finnas med i Förteckning över bondeståndets ledamöter vid riksdagarna 1710-1800 (om han var bonde). När man vet vilken/vilka riksdagar han deltog i kan man läsa protokollen, som finns i bokform på många(?) bibliotek, till exempel på Carolina Rediviva i Uppsala.
Tack! Där fanns ju en del matnyttigt. Han var troligen bonde. Jag har inte hittat honom i person än utan bara i sonens dödsruna.
Om Jan Johansson, precis som sonen kom från Tuna socken i Uppland, bör han ha representerat Olands härad. (Ibland representerade de mer än ett härad och ibland kunde samma härad ha mer än en riksdagsman.) Det borde inte vara några större problem att hitta Jan Johansson i förteckningen, men tänk på att han även kan kallas Johan Johansson, Jan Jansson, Johan Jansson, osv.
Hette sonen Johan och var han född den 22 mars 1729? Jag hittade en Johan, son till Johan Jansson och Brita Johansdotter, född det datumet i Tuna. Tyvärr nämns inget bynamn (se Tuna C:3 1716-1766, bild 32/sid 56).
Hette sonen Johan och var han född den 22 mars 1729? Jag hittade en Johan, son till Johan Jansson och Brita Johansdotter, född det datumet i Tuna. Tyvärr nämns inget bynamn (se Tuna C:3 1716-1766, bild 32/sid 56).
Sonen heter Olof Jansson (1729-07-10 - 1770-10-12) och var gift med Brita Isacsdotter (1732-02-07 - 1813-12-04). De bodde i Myssinge men Olofs föräldrar bodde i Vittja, Tuna. Fadern nämns i begravningsboken (C:3 1767-1820 Födde, vigsel, död s. 316 (2271.26.8900) bild 89).
Jag beställde båda häftena med förteckningar över bondeledamöter. Det kan vara kul att ha. Jag har en representant där sedan tidigare, Per Ericsson Wass (1596-1680), som enligt Upplands fornminnesförenings tidskrift 47:2 var den som höll böndernas tal till drottning Kristina när hon förklarade att hon skulle abdikera. Denna Per Ericsson Wast bodde också i Tuna fast i Edinge. Han ska ha varit med 1650, 1654, 1655 och 1660. Jag ska se om det går att få tag i protokollen på biblioteket här.
Jag beställde båda häftena med förteckningar över bondeledamöter. Det kan vara kul att ha. Jag har en representant där sedan tidigare, Per Ericsson Wass (1596-1680), som enligt Upplands fornminnesförenings tidskrift 47:2 var den som höll böndernas tal till drottning Kristina när hon förklarade att hon skulle abdikera. Denna Per Ericsson Wast bodde också i Tuna fast i Edinge. Han ska ha varit med 1650, 1654, 1655 och 1660. Jag ska se om det går att få tag i protokollen på biblioteket här.
Är också släkt med riksdagsmannen, nämndemannen, gästgivaren, kyrkvärden och bonden Per Eriksson Vast (död 1680) i Edinge, Tuna. Han var min farmors farfars farmors farfars morfars farfar.
De kanske finns på större vanliga bibliotek, men eventuellt måste man besöka ett universitetsbibliotek, landsarkiv, eller så.Eva R skrev:Jag ska se om det går att få tag i protokollen på biblioteket här.
Kul, då är vi alltså släkt. Han är min farfars farfars farfars farmors farfars far.
När böckerna kommit ska jag testa biblioteken här. Trots allt ska ju Linköping föreställa att vara en universitetsstad, dock ej som Uppsala
.
När böckerna kommit ska jag testa biblioteken här. Trots allt ska ju Linköping föreställa att vara en universitetsstad, dock ej som Uppsala
Böckerna med protokollen borde nog finnas i Linköping också...Eva R skrev:När böckerna kommit ska jag testa biblioteken här. Trots allt ska ju Linköping föreställa att vara en universitetsstad, dock ej som Uppsala.