Jag har kommit i kontakt med via en numera nedlagt förening att lade ut räls för att transportera vagnar på och ofta hade man hästar eller oxar som dragkraft. I Skåne fanns s k Näsbyholms järnväg och där lade man ut 3,5 kilometer lång rälsbana i slutet på 1860-talet för att frakta hö och i början drog man vagnarna för hand, efter anpassning så användes hästar. Denna järnväg fanns i drygt tio år och uppges för att rivits före 1881. Om ni går in på Svenska Järnvägsklubbens hemsida (www.sjk.se) och sedan på arkiv. Där finns alla numren av Småbanebladet mellan 1975-2002 inscannade i en stor PDF-fil, scrolla fram till nummer 1/1984 för att läsa om ”Näsbyholms järnväg”.
Går man upp längre upp i landet så hittar man en dåtida järnväg som gick mellan Vadstena och Hova kyrkby. Denna järnväg fanns bara i drygt fem år under 1870-talet och där man transporterade jordbruksprodukter, sockerbetor samt torv som kom på ett sidospår.
Ni som är medlemmar i Svenska Järnvägsklubben och har inloggning till det ”låsta” materialet på arkivet kan klicka på tidskriften Tåg nummer 6/1976 för att läsa om en järnväg som transporterade malm i Ånimskogs socken (Dalsland) omkring 1920 (ett kort referat finns på sidan 18 utifrån PDF-formatets sidangivelser). Även där förekom trafiken endast i några få år och efter nedläggningen nöjesåkte traktens ungdomar banan tills banan revs upp.
Det finns flera sådana exemplen och även sjukhus har haft räls utlagt på sina områden som t ex Säters sjukhus. Som avslutning är det om Bressfalls lastplats utanför Hultsfred och där man hade räls utlagt enbart under något år i mitten av 1910-talet för att frakta torv. Personligen har jag skrivit om Bressfall på min historiska blogg.
https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... l.html?m=0
Stefan
Rälsen utlagt inom jordbruket samt andra grenar
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: