Dataanimering i filmer.

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 29032
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Dataanimering i filmer.

Inlägg av Hans » 28 maj 2024 07:09


Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2532
Blev medlem: 28 sep 2005 21:45
Ort: Höga tornet

Re: Dataanimering i filmer.

Inlägg av gostap » 29 maj 2024 19:18

Med dagens AI-teknik vågar man ju inte tro på någonting man ser....
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

hilbert
Medlem
Inlägg: 2320
Blev medlem: 30 jun 2008 22:07

Re: Dataanimering i filmer.

Inlägg av hilbert » 30 maj 2024 10:37

Med dagens AI-teknik vågar man ju inte tro på någonting man ser...
Ja vi är väldigt nära den punkt där det inte går att se skillnad på en animerad film och en "verklig".
AI utvecklingen går oerhört fort nu.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1513
Blev medlem: 31 jul 2003 15:40
Ort: Göteborg

Re: Dataanimering i filmer.

Inlägg av HJ » 09 jun 2024 09:28

En väldigt stor förändring som jag daterar till 2000-talet är när animeringarna blev fysik-baserade. Alltså att man beräknar hur objekt studsar och flyger, snarare än att animerare som "styr" eller målar dem. Såg en dokumentär där "pod race"-scenen i "The Phantom menace" (star wars episode 1) simulerade fysiken när fordonen havererar, medan i samtida "The matrix" var det mer av att man animerat (exempelvis explosionen i hotellobbyn eller när helikoptern faller in i husfasaden). Dock stämmer bristande fysikalisk realism in i Matrix narrativ.

/Håkan