Inga kakelugnar i Nordamerika?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av a81 » 17 december 2023, 00:14

Hade man inga kakelugnar i Nordamerika? Jag tror bara att jag har sett typ öppna spisar och kaminer i Nordamerika. Men kakelugnar innebär ju en enorm besparing av både ved och arbetsinsats jämfört med öppna spisar. Dessutom är ju vintrarna i norra USA och Kanada ännu bistrare än i Nordeuropa.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11952
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 december 2023, 03:48

Tror nog att kunskapen kom med de svenskar som emigrerade till USA och därmed kunde de göra kakelugnar där i motsvarande till svenska.

Finns iallafall en på American Swedish finns det iallafall en. Kakelugn på engelska är Tile stove.

https://www.tripadvisor.se/LocationPhot ... esota.html

Känner till att det finns en bok om kakelugnar och såg det i en butik som bl a säljer kakelugnar. Ligger på Vaksalagatan/288:an mellan motorvägsbron och korsningen med Bärbyleden. Men har inte varit där på länge nu.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av loop » 17 december 2023, 12:47

Intressant. Köper inte riktigt denna förklaring dock.
Men USA och Kanada har ju kört med enkelglasfönster och annat konstigt.
http://www.forgreenheat.org/technology/ ... toves.html

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av cats » 18 december 2023, 10:19

loop skrev:
17 december 2023, 12:47
Intressant. Köper inte riktigt denna förklaring dock.
Men USA och Kanada har ju kört med enkelglasfönster och annat konstigt.
http://www.forgreenheat.org/technology/ ... toves.html
De ugnar som finns i din länk är s.k. täljstensugnar. I princip fungerar på samma sätt som kakelugnar. De är byggda för att ackumulera värmen genom ett system av rörkanaler. Ett samlingsnamn för kakelugnar och täljstensugnar är ackumulerande spisar/ugnar. Benämningen kakelugn används endast för de som är beklädda med kakel. Medan ackumulernade spis också kan vara en spis/ugn som är murad i tegel, natursten eller t.o.m gjuten i järn.

Den form av kakelugnar man kan se i äldre hus idag utvecklades på 1700-talet och är ofta vackra att se på. De uppfanns ur ett behov man hade att spara på ved. Före det gick värmen i eldstäderna i stort sett rakt ut, förutom att man ofta använde ett spjäll för att bevara värmen i spisen. I nordamerika är användningen av kakelugnarna inte så vanliga. De finns främst på sådana orter där invandringen bestått mest av tyskar och svenskar (finnar).

Moderna kakelugnar är för det mesta en murad spis som har ett system av rökkanaler men som är beklädd med kakel. I de gamla kakelugnarna från 1700 framåt var rökkanalerna ibland direkt bakom kaklet, vilket gjorde att de blev fortare varma än vad en murad spis blir. Tyvärr gjorde det gamla sättet att mura dem att de också blev känsliga för sprickbildningar. Kaklet murades på varandra som man gör med tegelstenar men med en form av lerbruk. Senare, i början på 1900talet fanns ockås ofta hål på insidan av kaklet där man kunde armera dem med metalltråd.

Konsten att bränna kakel i andra former än som flata plattor har idag i det närmaste försvunnit.

Edit: bifogar en bild från nätet av en nermonterad kakelugn.
kakelugn delar.png
kakelugn delar.png (302.08 KiB) Visad 568 gånger

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av loop » 18 december 2023, 11:41

Uppväxt med kakelugnar, och en kompis far var kakelugnsmakare. Det var historiken som var det intressanta i länken, även om jag inte riktigt köper den.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av a81 » 18 december 2023, 22:20

loop skrev:
17 december 2023, 12:47
Intressant. Köper inte riktigt denna förklaring dock.
Men USA och Kanada har ju kört med enkelglasfönster och annat konstigt.
http://www.forgreenheat.org/technology/ ... toves.html
Enkelglas hade man tidigare även i Sverige. Jag vet inte när man började med innanfönster som monterades inför vintern. Jag gissar att det blev vanligt i mitten av 1800-talet eller så. Kopplade tvåglasfönster blev väl standard för ungefär 100 år sedan?

Enkelglas är väl en sak. Om fönstren inte är alltför stora tror jag att det kan vara rimligt energieffektivt ändå. Timmerväggar är också rätt OK. Men jag förstår inte riktigt hur de värme husen utan kakelugn eller något kakelugnsliknande. Att elda i öppen spis måste ha krävt enormt mycket ved och arbete att hålla en konstant brasa. En kakelugn eldar man bara två gånger per dygn. Tänk också på att norra USA är kallt vintern. Minneapolis är t.ex. ungefär lika kallt som Luleå i januari!

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av loop » 19 december 2023, 04:06

Hittade en tråd. Med en bild. Ser ugnsliknande ut. Öppen spis eller nån form av rörspis?
https://www.reddit.com/r/history/commen ... eir_homes/

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av cats » 19 december 2023, 10:03

a81 skrev:
18 december 2023, 22:20
Men jag förstår inte riktigt hur de värme husen utan kakelugn eller något kakelugnsliknande. Att elda i öppen spis måste ha krävt enormt mycket ved och arbete att hålla en konstant brasa. En kakelugn eldar man bara två gånger per dygn. Tänk också på att norra USA är kallt vintern. Minneapolis är t.ex. ungefär lika kallt som Luleå i januari!
Långt tillbaka hade urbefolkningen ingen skorsten alls. Husen var högre och röken från brasan som var mitt i rummet sipprade ut i nocken. LIte som att det i Norden, före det blev mera allmänt med en skorsten, fanns rökpörten.

Jag har rätt mycket litteratur i ämnet. Mest facklitteratur för murare, men i en del av dem finns ofta historik. Alla är nog rätt ense om att den "moderna" kakelugnen utvecklades på 1700-talet.

I öppna spisar kan man också få rätt varmt, om man gör rätt bruk av spjället. Många stänger spjället allt för sent. Min svärfar lärde mig att det ännu ska vara röd glöd i spisen när man stänger spjället. Däremot får det inte finnas blåa flammor som ger oz.

Vad jag inte förstår är varför man ofta har skorstenen på utsidan i Nord-Amerka. På så sätt går man miste om en hel del värme. Värmen bevaras i stenen ganska länge, så det hade varit fiffigare att bygga skorstenen inne i huset. Inte utanför. Men det är kanske någon form av säkerhetsgrej. I Norden, med vårt kalla klimat, håller inte en sådan skorsten länge.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av cats » 19 december 2023, 10:51

En länk till eldstädernas historia i Nordamerika
https://www.chimcare.com/the-complete-h ... n-america/

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av Sarvi » 19 december 2023, 11:13

Just kakelugnen är väl en rätt skandinavisk företeelse. Men konceptet att lagra värme i sten/tegel/murbruk genom långa rökgasgångar är ju inte exklusivt skandinavisk. ”Masonry stove” eller ”masonry heater” finns det ganska många varianter på i kyligare klimat.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av cats » 19 december 2023, 11:39

Sarvi skrev:
19 december 2023, 11:13
Just kakelugnen är väl en rätt skandinavisk företeelse. Men konceptet att lagra värme i sten/tegel/murbruk genom långa rökgasgångar är ju inte exklusivt skandinavisk. ”Masonry stove” eller ”masonry heater” finns det ganska många varianter på i kyligare klimat.
Den eldstaden som fortfarande är populärast i Nordamerika är den s.k. Rumford spisen. Rätt rakt upp ändå om man jämför men en nordisk kakelugn. Men har en lång historia ända sedan början på 1800talet Bild
Bilagor
the Rumford fireplaces.gif
the Rumford fireplaces.gif (13.55 KiB) Visad 505 gånger

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av cats » 19 december 2023, 11:51

När jag var yngre tänkte jag bli murare. Gick en del kurser och murade en del hus och en del spisar. Faktiskt också en traditionell kakelugn. Men sedan sa min rygg att det inte var någon bra idé, så jag blev tråkig akademiker istället :roll: :-)

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1319
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av adlercreutz » 19 december 2023, 20:17

Relaterat: Korea har en traditionell typ av golvvärme där rökgaserna värmde golvet, som ofta var gjort av sten som lagrade värmen. Eldning skedde oftast vid matlagning.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ondol

Bild

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av cats » 20 december 2023, 06:29

Påminner om uppvärmningsanordningarna för Caracallas bad i Rom. Där var det visst runt 50 sådana ugnar i arbete. Rökgaserna är de som gör ugnen het.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Inga kakelugnar i Nordamerika?

Inlägg av a81 » 20 december 2023, 23:59

cats skrev:
19 december 2023, 10:03
a81 skrev:
18 december 2023, 22:20
Men jag förstår inte riktigt hur de värme husen utan kakelugn eller något kakelugnsliknande. Att elda i öppen spis måste ha krävt enormt mycket ved och arbete att hålla en konstant brasa. En kakelugn eldar man bara två gånger per dygn. Tänk också på att norra USA är kallt vintern. Minneapolis är t.ex. ungefär lika kallt som Luleå i januari!
Långt tillbaka hade urbefolkningen ingen skorsten alls. Husen var högre och röken från brasan som var mitt i rummet sipprade ut i nocken. LIte som att det i Norden, före det blev mera allmänt med en skorsten, fanns rökpörten.

Jag har rätt mycket litteratur i ämnet. Mest facklitteratur för murare, men i en del av dem finns ofta historik. Alla är nog rätt ense om att den "moderna" kakelugnen utvecklades på 1700-talet.

I öppna spisar kan man också få rätt varmt, om man gör rätt bruk av spjället. Många stänger spjället allt för sent. Min svärfar lärde mig att det ännu ska vara röd glöd i spisen när man stänger spjället. Däremot får det inte finnas blåa flammor som ger oz.

Vad jag inte förstår är varför man ofta har skorstenen på utsidan i Nord-Amerka. På så sätt går man miste om en hel del värme. Värmen bevaras i stenen ganska länge, så det hade varit fiffigare att bygga skorstenen inne i huset. Inte utanför. Men det är kanske någon form av säkerhetsgrej. I Norden, med vårt kalla klimat, håller inte en sådan skorsten länge.
Men vintrarna är kallare i stora delar av Nordamerika. "Svenskbygderna" i Minnesota har t.ex. vintrar som Luleå och somrar som Mallorca!

Skriv svar