Från dass till vattenklosett

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Från dass till vattenklosett

Inlägg av Markus Holst » 18 oktober 2017, 20:31

Jag levde ju med utedass i 10 år och kan berätta att det bara är andras dass som luktar, inte ens eget - såvida inte någon utomstående varit där.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Från dass till vattenklosett

Inlägg av varjag » 18 oktober 2017, 23:37

Lasse Odrup skrev:
Min starkaste minnen från dessa somrar är stanken från det gemensamma dasset plus råttorna......
Varjagens barndomsminnen om somrar och utedass- är blandade.
Ett - problem för barnagumpen - var storleken på ''hålet''......Oftast väl tilltaget för bastanta kärringrumpor - men
liknade ett Ginungagap för ett barn. Man höll sig fast för glatta livet (inga handtag fanns!) för att förhindra ''det otänkbara''
- fritt fall bakåt ner i dyngan 8O

Morfar, ägde en tvåvånings feodalvilla på Piteå Nötön (med friliggande gäststuga, skjulrad) och - utedass i trappstegsform...

Det övre steget - hade två Ginungagap för vuxna.
Men det nedre - hade...Prisad vare Gud - ett ''lillhål'' för barn!

varjagens mor,omtalades det - hade som barn sagt - att det bästa med sommaren var lillhålet på Nötön :lol:

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Från dass till vattenklosett

Inlägg av varjag » 20 oktober 2017, 23:00

När vi ändå ''befinner oss på toa'' - ett ord om modernt toalettpapper >

Här i Australien, med knivhård konkurrens mellan 3-4 tillverkare av toalettpapper och - bara två stora
butikskedjor; Woolworths och Coles - tycks man ha skurit ned på kvalitén till förmån för lägsta pris......
och större förpackningar.
Tidigare var 12-24 rullar standard. Nu - är det billigast att köpa 36 eller rent av 48 rullar.....
ja - nittiosex....jpg
ja - nittiosex....jpg (43.4 KiB) Visad 1023 gånger
- i ''trängande fall''

Bobbinen i mitten är större och papperet tunnare.......

Vilket let till renaässans för den ädla japanska Origamikonsten :lol:

Här - gäller det minsann att kunna vika och dubbel & trippevika - för att hålla fingrarna rena :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Från dass till vattenklosett

Inlägg av erep » 21 oktober 2017, 06:06

varjag skrev:Lasse Odrup skrev:
Min starkaste minnen från dessa somrar är stanken från det gemensamma dasset plus råttorna......
Varjagens barndomsminnen om somrar och utedass- är blandade.
Ett - problem för barnagumpen - var storleken på ''hålet''......Oftast väl tilltaget för bastanta kärringrumpor - men
liknade ett Ginungagap för ett barn. Man höll sig fast för glatta livet (inga handtag fanns!) för att förhindra ''det otänkbara''
- fritt fall bakåt ner i dyngan 8O

Morfar, ägde en tvåvånings feodalvilla på Piteå Nötön (med friliggande gäststuga, skjulrad) och - utedass i trappstegsform...

Det övre steget - hade två Ginungagap för vuxna.
Men det nedre - hade...Prisad vare Gud - ett ''lillhål'' för barn!

varjagens mor,omtalades det - hade som barn sagt - att det bästa med sommaren var lillhålet på Nötön :lol:

Varjag
Morsan min är från en stor by i västra Finland, och där var jag ofta somrarna i barndomen. Där lärde jag mig också finska.

Men vattenklosett inne byggdes där först i slutet av 70-talet. Före det var det tre gammaldags trähus och lidren/bodarna och tuppen i fyrkant. Tuppen är altsså utedasset. Och det var ju tillräckligt. 4 hål i rad för vuxna och två små för barn. Först kom jag inte ihåg lukten, men nu efter ett par timmar efter att ha läst tidigare inlägg påminner jag mig om den. Dessutom var det skrämmande för barn när man var tvungen att kliva upp trappor för att komma till dasset och om man tittade ner i hålen var det långt ner :wink:

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Från dass till vattenklosett

Inlägg av LasseMaja » 24 oktober 2017, 18:11

Min mormor och morfar levde med utedass till 1980-talet. Fanns ej badkar, dusch eller varmvatten. Badbalja och vatten kokat på spisen (ved) var vad som gällde.

Skriv svar