Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 483
Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
Ort: Småland

Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav HomeGuardSoldier » 02 mar 2017 16:47

Jag har haft lite funderingar kring framtidens flygplatser och utvecklingen av flygplan, i synnerhet Airbus A380, världens tyngsta kommersiella jetflygplan.

Det är ju bara ett begränsat antal flygplatser i världen som kan ta emot denna jätte och långt ifrån alla flygplatser i världen som ens har råd (eller plats för den delen) att bygga ut för att kunna ta emot flygplanet.

Jag funderar på om inte V-STOL (Vertical - Short Take-Off and Landing) är framtiden inom det kommersiella jetflyget, även om det naturligtvis kostar lite att utveckla nya sådana flygplan. Men tekniken finns ju redan på militära flygplan - både propeller- och jetflygplan - så det borde väl gå att anpassa den även för civilt bruk?

Kan man under utvecklingens gång till slut kunna bygga kommersiella jet- och propellerflygplan med V-STOL-tekniken så innebär ju detta bl.a. att start- och landningsbanor, taxibanor och så vidare kommer att kunna bli mindre alternativt inte behöver byggas ut samt att man kan ha betydligt fler flygplatser som kan ta emot kommersiella trafikflygplan och att de redan överbelastade "motorvägarna" i skyn kommer att avlastas och spridas ut över en betydligt större yta totalt sett.

Ett av hindren är ju självfallet att man till en början inte kan få med lika många passagerare som med dagens flygplan, och det innebär ju mindre vinst, men borde inte till slut fördelarna övervinna nackdelarna?

Vad tror ni om detta? Detta är något jag faktiskt har funderat på ganska mycket på jobbet det senaste.

HGS

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19870
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav Hans » 02 mar 2017 18:34

Intressant fråga men mitt svar för närtiden är nej.

Rotodyne var ju en återvändsgränd. Helikoptrar kan möjligtvis få konkurrens av tilt-rotor (på svenska?) Men på alla lite längre sträckor så lär vi nog se flygplan i vår tid. STOL finns redan men det verkar vara mest för otillgängliga områden och för att få passagerare till en riktig flygplats.

Mobiltrålen gav: http://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=556021

MVH

Hans

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1454
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav gunship » 02 mar 2017 18:46

Problemet med vtol är att man måste ha en Thrust-to weight ratio av >1. Ett vtol plan eller stol med för den delen kan aldrig bära med sig så mycket last som ett konventionellt plan.

I en mycket lång framtid kanske man når en punkt där motorkapacitet är såpass billigt att det lönar sig.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2595
Blev medlem: 03 apr 2004 07:38
Ort: Norge/Norway

Re: Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav Varulv » 04 mar 2017 13:11

https://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_31

Dette er hva man kom nærmest et rent V/STOL transportfly. Da hadde det vist seg at kraftytelsen som er nødvendig, bare var mulig å oppnå med utilstrekkelige motorer med høy brenselforbruk og ekstra krav for vedlikehold - slik at det ikke var mulig å oppnå en økonomisk gevinst som kunne rettferdiggjøre store fly. Det er den dag i dag ikke en løsning på dilemmaet omkring motorkapasitet, man ha en mye sterkere lift-motor med høy kraftytelse med lav brenselforbruk, det eneste som kom i nærheten er atomkraft, oljebaserte brenselsdrift simpelt duger ikke. Aktuelt jukser man ved å fly, for vingeflatene som gir den nødvendige løfteevnen muliggjør en redusering i motorkapasitet som deretter mere var for å ha høy marsjhastighet for å skape løft - og dermed må man ha rullebaner. V/STOL har simpelt ikke denne luksusen ved vertikal oppstigning, dette er bare mulig for små og lettkonstruerte konstruksjoner paret med stor motorkapasitet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5140
Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
Ort: Sverige

Re: Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav Sarvi » 04 mar 2017 13:55

Lägg till de tekniska problemen med lyftkraft/vikt de krav som idag ställs på flygplatser ur miljösynpunkt, ffa med avseende på säkerhet/riskfrågor och bullerproblematiken, så är det svårt att se hur man ska kunna klämma in fler flygplatser i närheten av befolkningscentra - kundunderlaget måste ju finnas annars är det knappast intressant med flygförbindelser.

radon
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 14 sep 2016 07:11
Ort: Göteborg

Re: Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav radon » 18 mar 2017 22:51

Vertikal start/landning eller kraftigt förkortad med hjälp av diverse tekniska lösningar, är inte rimligt. Det finns ingen ekonomi i det.

I stället tror jag på mer av samordning så att man har ett distributivt nätverk där stora befolkningscentrum knyts samman genom matarleder där de största flygplanen används, dvs A340, A380, B747, B777. T ex mellan världsdelar och långa sträckor inom världsdelar. Typiska sträckor kan vara London-New York, New York-Los Angeles och liknande. Från dessa centrala flygplatser går sen mellanstora flygplan (B787, A330, B767 som exempel) i matarleder mellan mer lokala områden, t ex mellan nordvästra Europa och sydöstra Europa. Sista nivån är regionala flygplan (t ex B737, A320) som matar passagerare in från mer glesbefolkade områden (relativt sett) till mellannivåns flyglinjer. Den sista nivåns flygplansstorlekar funkar naturligtvis även för att knyta ihop områden direkt. Så i stort sett blir det då två parallella system, där ett bygger på regionala linjer utan nivåer med många direktrutter, och där ett annat bygger på nivåer med större och större kapacitet från färre och färre platser.

Det är mycket mer ekonomiskt ur utsläppssynpunkt att flyga med stora flygplan. Detta eftersom de faktorer som styr bränsleförbrukningen ökar långsammare med storleken än ökningen i passagerarkapacitet med storleken. Samtidigt är det inte ekonomiskt att flyga med halvfulla flygplan, så därför är det bra att samla ihop passagerare till större ställen. Där också de största flygplanen får plats.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19870
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav Hans » 19 mar 2017 12:10

Lite OT men intressant.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... eener.html

Runda flygplatser.

MVH

Hans

a77
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 18 aug 2011 22:47

Re: Framtidens civila flygplatser - V-STOL-flygplan?

Inläggav a77 » 01 apr 2017 12:34

Hans skrev:Runda flygplatser


Låta flera flygplan landa på samma runda landningsbana? Det går säker att göra, men tänk vilken röra eller fara om ett plan inte kan lyfta som planerat eller något annat problem uppstår....


Återgå till "Civil teknikhistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst