Har frågat en släkting som jobbar på gamla banverket i borlänge, och med träslipers så monterar de skyddsrälsen dikt an mot den riktiga rälsen medan de är mer komplicerat med betongslipers. Med dem så måste hänsyn tas till hållfasthet, armering och som en följd av det också atc-utrustningen som ska ligga där. Resultatet blir att skyddsrälsen hamnar rätt långt in, och de vet inte riktigt själva hur bra eller dåligt det är.
En annan detalj är att med moderna tågbroar har de ofta lite svårt att bedömma om det är en bro eller inte. Broarna byggs idag som stora tråg som fylls med makadam som man sedan lägger rälsen på. Tekniskt sett ska de kanske inte behöva extra skyddsräls men att det gärna blir så ändå av politiska skäl.
fråga ang. järnväg
Re: fråga ang. järnväg
Nej, men skyddsrälen hindrar boggin och därmed vagnen från att komma för långt ut åt sidan. Säg att vagnen spårar ur åt höger, det innebär att det vänstra hjulet kan vandra högerut till den högra rälen tar emot. En skyddsräl förhindrar att sidoförflyttningen blir så stor, och används när man har t.ex en brokonstruktion, bank eller tunnel med begränsat utrymme i sidled (dvs där ett urspårat tåg skulle ge oacceptabla skador på tåg eller kringutrustning. Räls och slipers får ofta bytas ändå men det är billigt jämfört med att reparera en fackverksbro i stål eller nåt annat dyrt.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13676
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: fråga ang. järnväg
Finns det urspårningar där skyddsrälerna så att säga varit i bruk, eller finns det kända tillfällen där de förhindrat olyckor? Det sista måste förvisso vara svårt att dokumentera
Re: fråga ang. järnväg
Det finns iallafall tillfällen där de saknats:
http://www.manchestereveningnews.co.uk/ ... en-6903753
http://www.manchestereveningnews.co.uk/ ... en-6903753