fråga ang. järnväg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1454
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

fråga ang. järnväg

Inläggav gunship » 02 jan 2016 15:13

Jag har ofta funderat på vad rälsen som bitvis läggs innanför den ordinarie rälsen är till för? Det ser ut ungefär såhär. Ses oftast vid sationer eller dyl.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19842
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Hans » 02 jan 2016 16:08

Rangerbroms av något slag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Stödjande medlem
Inlägg: 4568
Blev medlem: 06 jun 2006 17:13
Ort: Finland

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Lasse Odrup » 02 jan 2016 17:00

Jag tror att de inre rälsbitarna ligger betydligt närmare de yttre och att arrangemanget är till för att styra hjulen vid besvärliga passager.
Tror jag, i alla fall :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Amund
Stödjande medlem
Inlägg: 5135
Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
Ort: Västerbotten

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Amund » 02 jan 2016 17:02

Tänker mig det som ett extra skydd vid urspårning, särskilt på broar och i tunnlar, kan bidra till att hålla tågsetet kvar på vallen?

Fast jag vet inte? Extra förstärkning?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1454
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav gunship » 02 jan 2016 17:15

Nej, det är inte de som skyddar mot utspårning vid växeln, utan andra.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1454
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav gunship » 02 jan 2016 18:30


Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1086
Blev medlem: 18 nov 2011 14:46
Ort: Söder om stan

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Nimrod-S » 02 jan 2016 20:06

På broar är det alltid såna extra skenor. Skulle tro att det är förstärkning.

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7349
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav sveahk » 02 jan 2016 23:39

Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)

...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1454
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav gunship » 03 jan 2016 02:30

sveahk skrev:Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)

...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene

Mvh Hans K


Jag tror inte de är guard rails då de jag menar sitter närmare mitten än guard rails.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Solkungen » 03 jan 2016 02:52

https://sv-se.mostphotos.com/2539396/ga ... nvagsbro-3

Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1454
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav gunship » 03 jan 2016 03:45

Solkungen skrev:https://sv-se.mostphotos.com/2539396/gammal-jarnvagsbro-3

Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.


Precis så menar jag.

De kanske är till för det, men borde de inte sitta närmare, typ som Guard rails postat tidigare?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1459
Blev medlem: 25 feb 2004 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Göstring » 03 jan 2016 13:40

375px-Skyddsral[1].JPG

Wikipedia skrev:Säkerhetsräler eller skyddsräler är räler som ligger strax innanför de ordinarie rälerna med syfte att försöka hålla kvar urspårade järnvägshjul på banvallen. De används på utsatta ställen av ett järnvägsspår, såsom broar och tunnlar, där det är speciellt allvarligt om urspårade vagnar välter ned från banvallen. Skyddsrälerna har oftast klenare dimensioner än de ordinarie rälerna.

Se också artikeln räls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Inlägg: 3117
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Markus Holst » 03 jan 2016 13:42

Om ni kikar på den bild gunship länkar till så ser ni en helt annan konstruktion än dessa skyddsräler ni beskriver. Gunships räler ligger betydligt närmre mitten och är också avsevärt längre än vad skyddsräler är.

Bild

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1454
Blev medlem: 14 dec 2004 14:00
Ort: Göteborg

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav gunship » 03 jan 2016 15:34

Verkar som om det faktiskt är skyddsräls. Jag begriper dock fortfarande inte syftet - det yttre hjulet har ju redan spårat ut ordentligt när det inre hjulet tar i skyddsrälsen?

1280px-Dilitationsskarv.JPG


Från wiki
"Dilitationsskarv på nya Årstabrons södra landfäste med stålbalkar som utjämnar vertikala böjningar. Observera säkerhetsrälerna mitt i spåret som ska förhindra vältning vid urspårning"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Stödjande medlem
Inlägg: 3117
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: fråga ang. järnväg

Inläggav Markus Holst » 03 jan 2016 16:06

Kan tunnelbanetågen ha något annat godis under magen som tar i skyddsrälen och hindrar urspårning?


Återgå till "Civil teknikhistoria"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster