fråga ang. järnväg

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 2 januari 2016, 15:13

Jag har ofta funderat på vad rälsen som bitvis läggs innanför den ordinarie rälsen är till för? Det ser ut ungefär såhär. Ses oftast vid sationer eller dyl.
Bilagor
jarnvagsfråga.png
jarnvagsfråga.png (7.05 KiB) Visad 2422 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Hans » 2 januari 2016, 16:08

Rangerbroms av något slag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Lasse O » 2 januari 2016, 17:00

Jag tror att de inre rälsbitarna ligger betydligt närmare de yttre och att arrangemanget är till för att styra hjulen vid besvärliga passager.
Tror jag, i alla fall :)
Bilagor
Ammunitionstp Somme.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Amund » 2 januari 2016, 17:02

Tänker mig det som ett extra skydd vid urspårning, särskilt på broar och i tunnlar, kan bidra till att hålla tågsetet kvar på vallen?

Fast jag vet inte? Extra förstärkning?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 2 januari 2016, 17:15

Nej, det är inte de som skyddar mot utspårning vid växeln, utan andra.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 2 januari 2016, 18:30


Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Nimrod-S » 2 januari 2016, 20:06

På broar är det alltid såna extra skenor. Skulle tro att det är förstärkning.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av sveahk » 2 januari 2016, 23:39

Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)

...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 3 januari 2016, 02:30

sveahk skrev:Antar att det här är svaret...
https://en.wikipedia.org/wiki/Guard_rails_(railroad)

...ännu bättre förklarat på tyska:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fangschiene

Mvh Hans K
Jag tror inte de är guard rails då de jag menar sitter närmare mitten än guard rails.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Solkungen » 3 januari 2016, 02:52

https://sv-se.mostphotos.com/2539396/ga ... nvagsbro-3

Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 3 januari 2016, 03:45

Solkungen skrev:https://sv-se.mostphotos.com/2539396/ga ... nvagsbro-3

Har alltid gissat de extra rälen sitter där som en backup vid urspårning och för att inte tågsättet ska riva sönder bron och kanske störta ner i vattnet.
Precis så menar jag.

De kanske är till för det, men borde de inte sitta närmare, typ som Guard rails postat tidigare?

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Göstring » 3 januari 2016, 13:40

375px-Skyddsral[1].JPG
375px-Skyddsral[1].JPG (35.22 KiB) Visad 2334 gånger
Wikipedia skrev:Säkerhetsräler eller skyddsräler är räler som ligger strax innanför de ordinarie rälerna med syfte att försöka hålla kvar urspårade järnvägshjul på banvallen. De används på utsatta ställen av ett järnvägsspår, såsom broar och tunnlar, där det är speciellt allvarligt om urspårade vagnar välter ned från banvallen. Skyddsrälerna har oftast klenare dimensioner än de ordinarie rälerna.
Se också artikeln räls.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Markus Holst » 3 januari 2016, 13:42

Om ni kikar på den bild gunship länkar till så ser ni en helt annan konstruktion än dessa skyddsräler ni beskriver. Gunships räler ligger betydligt närmre mitten och är också avsevärt längre än vad skyddsräler är.

Bild

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av gunship » 3 januari 2016, 15:34

Verkar som om det faktiskt är skyddsräls. Jag begriper dock fortfarande inte syftet - det yttre hjulet har ju redan spårat ut ordentligt när det inre hjulet tar i skyddsrälsen?
1280px-Dilitationsskarv.JPG
Från wiki
"Dilitationsskarv på nya Årstabrons södra landfäste med stålbalkar som utjämnar vertikala böjningar. Observera säkerhetsrälerna mitt i spåret som ska förhindra vältning vid urspårning"

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: fråga ang. järnväg

Inlägg av Markus Holst » 3 januari 2016, 16:06

Kan tunnelbanetågen ha något annat godis under magen som tar i skyddsrälen och hindrar urspårning?

Skriv svar