Tumstockens minsta gradering

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Tumstockens minsta gradering

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 juni 2014, 08:08

Jag kom nyligen över en sådan där gammal tumstock från Hultafors med fyra skalor - metrisk, engelska tum, verktum och decimaltum. Det som slog mig var att decimaltummen var så grovt uppdelad, för den metriska skalan har ju streck med 1,00000 mm:s avstånd, den engelska skalan 1,58750 mm, verktumskalan 1,54375 mm, men decimaltumskalan har däremot 2,96400 mm mellan strecken!

Den fråga jag ställer mig är då: Var skapandet av decimaltum seriöst menat som något som verkligen skulle kunna användas i alla sammanhang i all framtid? Jag har svårt att föreställa mig att en hantverkare skulle kunna ha nytta av en så grov skala, men det kanske bara rör sig om ett förbiseende från tumstockstillverkarens sida.

Graderingen skulle ju ha kunnat vara hälften så stor med ett mittstreck, 1,48200 mm, eller ännu hellre en fjärdedel, 0,74100 mm, och då ha blivit den noggrannaste på stocken.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28561
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Tumstockens minsta gradering

Inlägg av Hans » 6 juni 2014, 09:07

decimalsystemet, svenskt ickemetriskt enhetssystem som infördes genom en förordning 1855. Redan på 1600-talet föreslog Georg Stiernhielm ett svenskt decimalsystem för mått. Förslaget antogs dock inte. 1855 års svenska decimalsystem anknöts till äldre svenska måttenheter och hade förberetts länge. Det blev dock kortlivat, ty det avlöstes 1889 av metersystemet såsom svenskt genom lag påbjudet måttsystem.

Längdenheter i decimalsystemet var 1 rev (ca 29,69 m) = 10 stänger = 100 fot = 1 000 tum, 1 tum (ca 29,69 mm) = 10 linjer = 100 gran = 1 000 skrupler.
...

http://www.ne.se/lang/decimalsystemet

Så nog var det tänkt att vara precist och seriöst utan att vara skruplelöst - men som sagt kortlivat.

MVH

Hans

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tumstockens minsta gradering

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 juni 2014, 10:09

Frågan kvarstår dock: Varför är det så långt mellan strecken på tumstocken för just decimaltumsskalan? Den är ju nästan oanvändbar för mer precisa saker.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Tumstockens minsta gradering

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2014, 23:02

Kan man tänka sig att decimaltumsskalan mest var kuriös?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tumstockens minsta gradering

Inlägg av varjag » 7 juni 2014, 12:43

Jag kom nyligen över en sådan där gammal tumstock från Hultafors med fyra skalor - metrisk, engelska tum, verktum och decimaltum. Det som slog mig var att decimaltummen var så grovt uppdelad, för den metriska skalan har ju streck med 1,00000 mm:s avstånd, den engelska skalan 1,58750 mm, verktumskalan 1,54375 mm, men decimaltumskalan har däremot 2,96400 mm mellan strecken!
Jag hade oxå en sån gamling - och grubblade. (Gav den till brorsan som fortfarande(?) har den)

Den engelska skalan, baserad på engelsk fot - 30,489 cm - är nedgraderad till 1/16-delar. Verktumskalan likaldedes till 1/16-del
av den svenska Verkfoten av 1739 - 24,742 cm.
Decimaltumskalan, visar 1/10-delar av ''svensk fot'' - 29,69 cm.

Normalt visar engelska tumstockar 1/16-delar och - 1/32-delar av fossingen. Likaledes den svenska - jag hade.

Kan det ha varit så att när din tumstock tillverkades - man redan kände metersystemets överlägsenhet/framtid - och struntade
i att hacka sönder decimaltummarna...?

my tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Tumstockens minsta gradering

Inlägg av Blixten » 7 juni 2014, 14:52

Å andra sidan tror jag aldrig att någon någonsin använt millimeterskalan på en tumstock. Behöver man millimeterprecision använder man linjal och är man byggnadssnickare avrundar man till närmaste hela eller möjligen halva cm. Enligt min erfarenhet iallafall.
Själv är jag lite förtjust i tanken på tum för tex snickeri, ett mått i hela tum kan man dela i både två och fyra bitar och varje del kan mätas mot ett streck på linjalen.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Tumstockens minsta gradering

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 7 juni 2014, 16:07

Blixten skrev:Å andra sidan tror jag aldrig att någon någonsin använt millimeterskalan på en tumstock. Behöver man millimeterprecision använder man linjal och är man byggnadssnickare avrundar man till närmaste hela eller möjligen halva cm. Enligt min erfarenhet iallafall.
8O I den verkstad där jag förtjänar mitt dagliga bröd används millimeterskalan på tumstocken många gånger dagligen och vi sliter ut mängder med tumstockar årligen.

En så grov uppdelning som 3 mm skulle inte vara praktisk för mig. Ofta är jag på ännu mindre mått, mellan millimeterstrecken, när jag ställer in något.

Den vanliga tumstocken har vissa svagheter, som att en del mått är hopplösa att mäta, enär de hamnar i skarven mellan delarna, och andra mått har försvunnit för att de missfärgas mot metallskoningen. Hultafors har dock en överlägsen kvalitet jämfört med övriga som jag har prövat.

Skriv svar