ljudvallen

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

ljudvallen

Inlägg av predator » 6 mars 2014, 09:36

Hej fråga.

Efter man brutit ljudvallen och sänker farten igen kommer det smälla igen då?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: ljudvallen

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2014, 09:22

Jag har för mig att rymdfarkoster såväl sänker farten och vänder på sig så den värmeisolerande delen kommer neråt vid nedfärder.

Stefan

Aspie
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2007, 12:58
Ort: Bergslagen

Re: ljudvallen

Inlägg av Aspie » 15 juni 2014, 10:07

predator skrev:Hej fråga.

Efter man brutit ljudvallen och sänker farten igen kommer det smälla igen då?
Som jag förstått det, så är bangen från ett överljudsplan ungefär som svallvågen efter ett fartyg.
Man hör bangen när ett flygplan (eller annan farkost, t ex rymdraket) i överljudsfart passerar "åhöraren", inte när flygplanet "passerar ljudvallen".

http://hemportalen.fi/juhwestm/tech/ljudvall.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudvallen

Att det smäller när man passerar ljudvallen tror jag är en faktoid.

Aspie
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2007, 12:58
Ort: Bergslagen

Re: ljudvallen

Inlägg av Aspie » 15 juni 2014, 10:24

Stefan Lundgren skrev:Jag har för mig att rymdfarkoster såväl sänker farten och vänder på sig så den värmeisolerande delen kommer neråt vid nedfärder.

Stefan
Rymdfarkoster i omloppsbana måste sänka hastigheten för att komma ur banan.
Det sker med bromsraketer.
Det är hastigheten, 8 km/s i omloppsbana, som håller satelliter och andra rymdfarkoster uppe.
Men bromsraketerna står bara för en liten del av den totala hastighetsminskningen.
Den största delen av inbromsningen till stillastående sker genom "luftbromsning".
Då omvandlas hastigheten till värme. Det är rätt mycket hastighet som ska bromsas bort...
Om man vill överleva en sådan nedfart, är det bäst att vända den värmeisolerande delen först i färdriktningen.

För att återgå till trådens ämne, så orsakar alla rymdfarkoster ljudbangar vid både upp- och nedfart, eftersom de rör sig med hastigheter som är flera gånger ljudets. Ljudhastigheten vid markytan är 340 m/s, alltså 1/3 km/s.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: ljudvallen

Inlägg av gunship » 24 juni 2014, 19:50

Själva ljudbangen trodde jag var allt ljud från farkosten, dvs. alla tryckvågor från farkosten, som "komprimeras" framför den, desto närmare nämnda farkost når mach 1. Vid mach 1 reflekteras alla dessa tryck/ljudvågor från farkostens nos i en enda stor tryckvåg.

Att jämföra med vatten är svårt, då vatten inte är komprimerbart. Snarare med en båt som planar, fast istället för en bang så surfar båten på sin egen bogvåg, om man nu insisterar.

EDIT:
Denna våg fortsätter genereras så länge man gör överljudsfart, enligt wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_boom

Och där förstörde vi hela samtalsämnet med att kolla upp fakta :thumbsup:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: ljudvallen

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juni 2014, 20:47

Aspie skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jag har för mig att rymdfarkoster såväl sänker farten och vänder på sig så den värmeisolerande delen kommer neråt vid nedfärder.

Stefan
Rymdfarkoster i omloppsbana måste sänka hastigheten för att komma ur banan.
Det sker med bromsraketer.
Det är hastigheten, 8 km/s i omloppsbana, som håller satelliter och andra rymdfarkoster uppe.
Men bromsraketerna står bara för en liten del av den totala hastighetsminskningen.
Den största delen av inbromsningen till stillastående sker genom "luftbromsning".
Då omvandlas hastigheten till värme. Det är rätt mycket hastighet som ska bromsas bort...
Om man vill överleva en sådan nedfart, är det bäst att vända den värmeisolerande delen först i färdriktningen.

För att återgå till trådens ämne, så orsakar alla rymdfarkoster ljudbangar vid både upp- och nedfart, eftersom de rör sig med hastigheter som är flera gånger ljudets. Ljudhastigheten vid markytan är 340 m/s, alltså 1/3 km/s.
Det kanske är ändrad eftersom jag inte har läst så mycket om rymdfarkoster under de senaste tjugo åren för att tala om lite rymdhistoria.

Stefan

Skriv svar