Riks och landssamtal förr i tiden

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av varjag » 2 februari 2014, 11:48

Donkeyman's post 26:e december - väcker minnen.....
50-talets Stockholm. Där hade vi nummerskiva på telefonerna och kunde ringa "Automatiskt".
Telefonerna med nummerskiva - kallades petmojar - och dök upp, tror jag ungefär 1944-45i Luleå, Helt fantastiska!
Dessförinnan - och minnet är Piteå cirka 1942 - satt det en liten vev på telefonen - man vevade och ''växeln'' svarade...
Detta gällde alltså även lokalsamtal, liksom riks-samtal. Vilka måste beställas.....
När så modern hade beställt sitt samtal så var det bara att sitta och vänta. Så kom det stora ögonblicket. Telefonen ringde och växelflickan meddelade: "Klart Karungi 93A - Varsågoda".
Det fanns minsann prioritering ''efter rikedom'' för rikssamtalen. Telegrafverket - som hade monopol på rulljangsen - erbjöd
Ilsamtal - vilka hade företräde i kön - före alla Rikssamtal.
Dessutom fanns det Blixtsamtal - som kopplades direkt medan man väntade i luren!
Minns inte - men ''Ilsamtal'' kostade minst dubbel taxa. ''Blixt'' var fyrdubbel eller ngt sånt.....
Moster Signe hade telefonnummer "Karungi 93A". Vilket betydde att hon delade telefonledning med flera andra hushåll som hade B, C och så vidare.
Detta med delad telefonledning, var - fortfarande vanligt i Australiens ''outback'' - när jag kom hit och kallades ''partyline''
Gick genom en telefonväxel och alla abonnenterna var A,B,C o.s.v. - ingånde samtal på partylinjen - ringde ALLA telefonerna
på linjen. Men - växeltelefonissan - ringde morsebokstav!
Så om samtalet var för Varjag - ringde alla telefonerna di-di-di-dah (...- =V) och då visste alla andra att inte lyfta luren -
''cause it's for that damned Swede and no-one can understand wha't he's saying anyway....'' :D
Partylines - var ju oxå en helt underbar skvallerlinje - då alla på linjen, diskret kunde lyfta sina lurar och höra ''det sista....''

En annan grej på telefonist-expedierade samtal var, att då rikssamtal var dyrbara - och kärringarna satt å skvallrade på
lokalsamtal - telefonissan bara högg in i samtalet med orden Riks bryter! - och den uppringda abonnenten kopplades in till Rikssamtalet. Medan den andra - bara hade att lägga på luren :?

Så var det - på varjagens tid

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Markus Holst » 2 februari 2014, 15:12

Då var Luleå tidigare än Partille. Min äldsta bror är född 1942, och blev så irriterad när nya telefonerna med petmoj kom att han för ett tag vägrade att ringa någon. Han måste väl åtminstone varit 5 år då.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av a81 » 2 februari 2014, 21:15

masase skrev:
a81 skrev: Amerikasamtal är ju fortfarande extremt dyrt (ca 20 kr/min). Jag var på två tjänsteresor dit förra året och hörde i princip bara av mig via SMS till min flickvän och mina föräldrar. Det är något våra barn och barnbarn kommer att förundras över i slutet av det här seklet: "Var det fortfarande så 2013?!" :)
Telefonsamtal USA till Sverige med telefonkort kostar runt 1-3 cent (USD) per minut plus lokal uppkoppling. Google tar 2 cent till fastnät.

Exampel: http://www.nobelphonecards.eu/phone-car ... 266-1.html

Sen finns der givetvis Skype och Gtalk och annat som är gratis.
Jo, det är ju mobil som är dyrt. Men var hittar man telefonkiosker? Skype har jag använt vid en tidigare USA-resa, men får inte lägga program själv på jobbdatorn och hade inte plats att släpa med mig två datorer...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Markus Holst » 3 februari 2014, 08:02

Om man från en telefon med fingerskiva ville nå en telefonist, för att till exempel beställa samtal, var slog man nummer 000. Undras när den tjänsten försvann.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Donkeyman » 3 februari 2014, 21:23

Jag skall gå lite längre fram i tiden. Och berätta om en annan tid som också är förbi. Då snackar vi om 1990-tal, en tid när det inte fanns mobiltelefoner, internet eller Skype. Och det var ganska tungvint att hålla kontakt med huvudkontoret när man var på resa i SydAmerika, Afrika eller Australien. Men faktiskt lika jobbigt om du var i UK, Tyskland eller Grekland. Skillnaden var ganska liten.

Därför att det enkla och raka alternativet var att ringa från hotellets telefon. Alternativt att beställa samtal genom en telefonautomat. Bägge dessa var alternativ som kostade. Eller snarare som KOSTADE- med stora bokstäver. Men monopolets telfonbolag i våra länder hade ett alternativ. Det fanns en form av telefonkonto som gjorde att man kunde ringa från diverse utländer och hem och få samtalet betalt som om det hade gått ut ifrån hemlandet. Plus inte minst att det fakturerades ditt konto hemma.

Därmed hade man en liten tabell med telefonnummer för i stort sett alla världens länder. Och i de länder där det var många operatörer hade man nummer för olika delstater. Grejen var att finna en telefonautomat, stoppa i den minsta slanten som automaten ville ha och så ringa detta nummer. Då fick man kontakt med en talmaskin som krävde att man skulle slå in sitt kontonummer som bestod av mängder med siffror. Därefter kunde man slå det nummer man ville ringa till. Samtalet kopplades upp och man kunde snacka precis som om man hade varit hemma. Men till hemlandets taxa för det utland man befann sig i. Fakturan kom i efterhand.

Men eftersom många hotell tog ut en väldigt stor förtjänst på telefonsamtalen var det också en hel del som spärrade rumstelefonerna för denna typ av samtal. Så man måste "ut på stan" för att hitta en telefonkiosk och ringa. Grejen var bara att den affärsresande behövde en rejäl stapel med mynt för att betala samtalen. Detta var ju också i plastkortens barndom.

Dessutom var det så att sådana platser som flygplatser och stora järnvägsstationer hade enorma mängder med telefonkiosker. I långa rader. Inte bara för den här sortens samtal som jag snackar om utan i huvudsak för vanliga kontant betalda samtal. Det fanns alltså inte mobiltelefon och sådant. Och då snackar vi om bara 20 år tillbaka i tiden.

Slutligen kan jag inte låta bli att undanhålla en liten solskenshistoria från Skalmans läsare. En gång i den tiden var det ett studentskämt som genomfördes på Arlanda. Som fotograferades och publicerades i dagspressen. I en radda på kanske 50 telefonkiosker märkte studenter upp si så där 20 telefonkiosker med "Herrar" och resten med "Damer". Eftersom herrar var den absoluta majoriteten av alla affärsresande så ställde det upp sig enorma köer framför de 20 "Herrkioskerna". Medan "Damkioskerna" stod tomma. Ett bevis på hur dumma folk faktiskt kan bli.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2014, 15:45

På Ny Tekniks hemsida finns det en mängd olika artiklar med historiskt bakgrund, ett av dessa handlar just om riktnummer och hur dessa uppkom.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 205411.ece

Stefan

Skriv svar