Riks och landssamtal förr i tiden

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 december 2013, 22:51

Jag kom att tänka på när min farmor skulle prata med sina anhöriga i Nordnorge sedan hon hade flyttat till Göteborgtrakten. Det var i samband när jag skrev ett inlägg i följande tråd som jag kom på det.

viewtopic.php?f=39&t=43709

Det var svårt att höra varandra under denna tidsperiod.
Sade någon så svarade den alltid, "va" eller "vad sa du?".

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Markus Holst » 26 december 2013, 02:44

I telefonens barndom hade man enkeltråd. Nollan gick genom jorden. Detta medförde att signalen avtog med avståndet varför långväga samtal var svårt. Jag tror det var vid tiden för första världskriget som man började med dubbeltråd. I skyttegravs-utgrävningar här man konstetat att de äldsta telefonledningarna var enkeltråd och de senare dubbeltråd. Dubbeltråden var mycket svårare att avlyssna.

Men även med dubbeltråd var långväga samtal länge svårt. Det vet vi alla som såg eurovisions-slagerfestivalen på 70-talet. Speciellt knastrigt var det när Israel skulle lämna sina röster.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Donkeyman » 26 december 2013, 10:56

Jag växte upp i 50-talets Stockholm. Där hade vi nummerskiva på telefonerna och kunde ringa "Automatiskt". Men det gällde bara lokalsamtal. Skulle modern telefonera till sina systrar uppe i Tornedalen måste det beställas "Rikssamtal". Vilket kunde ta flera timmar att koppla upp. Moster Signe hade telefonnummer "Karungi 93A". Vilket betydde att hon delade telefonledning med flera andra hushåll som hade B, C och så vidare.

När så modern hade beställt sitt samtal så var det bara att sitta och vänta. Så kom det stora ögonblicket. Telefonen ringde och växelflickan meddelade: "Klart Karungi 93A - Varsågoda". Men växeln gick också in med jämna mellanrum och meddelade "En period". "Två perioder". och så vidare. Så man förstod vad det kostade. Jag minns också en gång när modern beställde samtal till Amerika. Till hennes äldsta syster som fyllde jämna år. Och det var sannerligen ett stort ögonblick för modern. Tänk er själva "Amerikasamtal". Tror det tog 5-6 timmar att koppla upp det samtalet. Visst var det stort att ett par gånger om året få "Amerikabrev", men telefonsamtal var nästan oerhört. Visserligen ansåg hon sig bara ha råd att tala i några få minuter men jag misstänker starkt att det var ett par dagars lön för fadern som gick ut i koppartrådarna.

Faderns släkt kom ifrån Roslagen och den bygden hade bara en enda ledning till omvärlden. Det betydde att endast ett samtal kunde expedieras åt gången. Det var bara att vänta. Och de flesta hade inte ens telefon. Speciellt inte sommargäster. Jag minns mycket väl att man som liten pojke på sommarbesök fick löpa som "telefonbud". Det kom samtal till familjens hus som var närmaste fastighet med telefon. Så fick sonen löpa iväg till någon som inte hade telefon och meddela att det var samtal från Stockholm eller var det nu var ifrån. Sedan kom den som skulle ha samtalet, lånade telefonen och kontaktade växeln. För att få samtalet uppkopplat. Och betala för sig. "Telefonbudet" fick gärna 10 öre om det var fiiiint folk som skulle ha samtal.

Och detta var inte medeltiden. Det var så man hade det för 60 år sedan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 december 2013, 19:23

Min farsa jobbade på Televerket (senare Telia) i många år samt under de tidsperioder som han inte jobbade i utlandet och han berättade en del nostalgiska öden för mig.......Synd att han inte är i livet längre, han skulle nog har uppskattat för att komma med allehanda "floror" på Skalman.
Teletekniken har gått framåt lavinartat under den andra halvan av 1900-talet och man minns att det var telestolpar med många trådar längs med vägarna (exempelvis mellan Vassunda-Sigtuna) ända fram till 1980-talet. Såvitt vad jag vet så tog lokalsamtal kortare tid än de övriga innan man kom fram. Hur längre avståndet var och desto längre tog det också samtalet att kopplas fram till rätt person.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Donkeyman » 26 december 2013, 23:37

Markus Holst skrev: Men även med dubbeltråd var långväga samtal länge svårt. Det vet vi alla som såg eurovisions-slagerfestivalen på 70-talet. Speciellt knastrigt var det när Israel skulle lämna sina röster.
När blev dubbeltråd allmänt inom telefonvärlden på landsbygden. Undras.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av cats » 27 december 2013, 07:45

Här är en bild från 1920 talet i Österbotten. Fotografen har varit och tagit bild av stolpar. El- eller telefon?
telefontrådar.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Markus Holst » 27 december 2013, 07:56

Trådanra på stolparna satt 4 och 4, just som bilden visar. Dessa fyra trådar vred sig ett kvarts varv mellan stolparna, så den tråd som vid en stolpe var överst/höger blev vid nästa stolpe nederst/höger och vid nästa nederst/vänster, eller möjligen åt andra hållet. Detta lär ha varit för att förhindra magnetiska fenomen.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 27 gånger.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av cats » 27 december 2013, 08:27

En gammal montör sa till mig (på dialekt) att det var för "päärvågen med resonans mellan trådarna för att signalen skulle gå fram".
Har ingen aning om vad han talade om... Är inte själv särskilt teknisk :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2013, 15:27

Man såg ju telefonstolpar som hade uppåt 40-uppåt ganska så ofta för ganska många år sedan nu. Det var bara vissa orter på glesbygden som hade sådana stolpar under 1990-talet. Jag skrev om min farmor i det första inlägget och minns att han hon hade fyra isolatorer på väggen. Förr i tiden gick ett par teleledningar dit och vet inte exakt när dessa togs bort. Hon bodde i samma hus i drygt femtio år.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Markus Holst » 27 december 2013, 17:20

om det var 4 isolatorer var det nog el-ledningarna som gick in där.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Der Löwe » 27 december 2013, 22:45

När jag var liten i början av 70talet knastrade det och knäppte i telefonen hos mormor och morfar på landet när det var åska i luften. Det var absolut förbjudet att ringa när det minsta åskan kunde antydas.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 december 2013, 18:14

Markus Holst skrev:om det var 4 isolatorer var det nog el-ledningarna som gick in där.
Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att en tråd var tele.
Der Löwe skrev:När jag var liten i början av 70talet knastrade det och knäppte i telefonen hos mormor och morfar på landet när det var åska i luften. Det var absolut förbjudet att ringa när det minsta åskan kunde antydas.
Tror nog att det ligger kvar ute på landsbygden. Minns när jag sökte jobb i Stavby några mil från Uppsala och han som hade hand om jobbet svarade inte när åskan gick.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av a81 » 1 februari 2014, 00:14

När försvann de olika taxorna för riks- och lokalsamtal? 1990-talet?

Amerikasamtal är ju fortfarande extremt dyrt (ca 20 kr/min). Jag var på två tjänsteresor dit förra året och hörde i princip bara av mig via SMS till min flickvän och mina föräldrar. Det är något våra barn och barnbarn kommer att förundras över i slutet av det här seklet: "Var det fortfarande så 2013?!" :)

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av Solkungen » 1 februari 2014, 01:41

I oktober 1993 gjorde Telia om taxesystemet och gick ifrån att avståndet skulle bestämma priset. Det nya systemet innebar, om jag kommer ihåg rätt, att lokalsamtal ringdes inom samma riktnummer, närsamtal till riktnumren i områdena alldeles utanför det egna området och riksamtal till resten.
Sedan var det avregleringen och konkurrensen från nya operatörer som gjorde lokalsamtal av alla samtal. Tror jag bytte till någon operatör 1999 som hade enhetstaxa och det var nog då det blev möjligt. Telia behöll sin prismodell flera år efter det.

Edit: Tror snarare att benämningarna efter omändringen 1993 kallades för närsamtal istället för lokalsamtal, området utanför regionalsamtal och för de längst bort kanske det fortfarande hette rikssamtal.
Omändringen gjordes delvis för att göra taxorna "rundare". Det blev något dyrare att ringa lokalt till grannen medan det blev billigare att ringa långt.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Riks och landssamtal förr i tiden

Inlägg av masase » 1 februari 2014, 19:34

a81 skrev: Amerikasamtal är ju fortfarande extremt dyrt (ca 20 kr/min). Jag var på två tjänsteresor dit förra året och hörde i princip bara av mig via SMS till min flickvän och mina föräldrar. Det är något våra barn och barnbarn kommer att förundras över i slutet av det här seklet: "Var det fortfarande så 2013?!" :)
Telefonsamtal USA till Sverige med telefonkort kostar runt 1-3 cent (USD) per minut plus lokal uppkoppling. Google tar 2 cent till fastnät.

Exampel: http://www.nobelphonecards.eu/phone-car ... 266-1.html

Sen finns der givetvis Skype och Gtalk och annat som är gratis.

Skriv svar