Kassettbanden 50 år

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av CHJIMS » 30 augusti 2013, 20:15

sonderling skrev:
Hexmaster skrev:50 år... Och de har varit inaktuella i, vad kan det ha varit? När använde man senast kassettband "på allvar"?

Känns egendomligt att det som för inte så många år sedan var så självklart och evigt faktiskt hade en så kort blomstringstid, relativt sett.
Mitt senaste blandband spelade jag in 1998. Och då och då lyssnar jag på mina kassett band fast det är kanske inte på allvar.
Läste nånstans att i USA säljer man fortfarande MC. Det är tydligen det enda man får ha i fängelserna då man kan göra vapen av CD.

Sonderling
Fanns i Sverige för bara några år sedan fortfarande också. Artister som mest tilltalar lite äldre lyssnare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 september 2013, 17:13

Kassettbandet måste vara för 20 år sedan som jag köpte ett sådant sist och detta hände i utlandet har jag för mig.
Lyssna aldrig på dem längre, förresten så har "filmen" klibbat ihop sig.
Det är en artist som fortfarande ger ut sina sånger på kassett och det är dragspelaren Roland Cedermark, eftersom en del äldre personer lyssnar på hans låtar.

Stefan

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av Der Löwe » 28 september 2013, 19:08

Då har alltså skivbranschen klarat 50 år av det som skulle döda den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_Tapin ... ling_Music

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 oktober 2013, 08:21

Man kunde köpa oinspelade kasettband och sedan spela in från radio i ett par timmar.
En kompis till mig som jag inte har kontakt med längre köpte oinspelade band och sedan spelade in från radio, på det viset fick han den musik som han önskade sig.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av Donkeyman » 5 oktober 2013, 10:47

En sak som höll kasettbandet vid liv i många år var ju att man svårligen kunde spela vanliga vinylplattor i en bil. (Även om det i och för sig fanns speciella spelare för EP-plattor, men de var dyra och dåliga). Ville man spela "sin egen" musik så hade man kassetter i bilen. Precis som man hade kassettband med sig till sommarstugan, på campingturen eller när man annars lämnade hemmet. De flesta bärbara radioapparater hade också en kassettspelare inbyggd.

Själv hade jag alltid med mig en rejäl samling kassetter när jag reste ut till sjöss. Samt en spelare, en förstärkare och ett par högtalare - allt i minimodell givetvis för att rymmas i resväskan. Kassetter hade jag också när jag körde droska när jag var hemma från sjön. (Ett gäng med väl valda kassetter i bilen boostade dricksen ganska rejält för en droskis).

Det var först när CD-spelaren slog igenom allmänt som kassettbandet försvann ur bilarna och från andra mer tillfälliga platser. Och då är vi långt inne på 1990-talet. Ser vi till bilstereo så tror jag att tiden nog hade passerat 1995 innan en CD-spelare ersatte kassettspelaren som standardutrustning. Vi får ju också minnas att många hade stora samlingar med kassetter som man inte gärna ville ersätta med nya plattor. Jag höll själv liv i min kassettsamling fram till för si så där 7-8 år sedan. Nu har jag inte någon spelare och kassetterna ligger och samlar damm. Jag har vänt tillbaka till mina hyllmetrar med vinyl samt en del CD.

Och nu ersätts CD:n av diverse "streamingtjänster" genom nätet.

Det var flera artister som spred sina alster just genom kassetter. Eddie Meduza var ju dödskallemärkt hos Sveriges Radio och hans skivor fanns inte att köpa hos många skivbutiker. Trots detta var han en av mestsäljarna tack vare att han sålde sina kassetter i massupplaga genom postorder. Och så reste han runt med sitt band och spelade live samt sålde vid konserterna. Raggarna var hans stora publik och den räckte till för att hans låtar skulle gå ut i enorma upplagor. Det är först i nyare tid som det mesta har kommit ut på skivor, i huvudsak CD.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av CHJIMS » 10 februari 2014, 17:13

Jag minns TV-reklam ett tag. Då sa de att den finns på CD-skiva och kassettband.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 april 2014, 02:46

Det är iallafall en artist som fortfarande ge ut sina stofter på kassettband, nämligen Roland Cedermark.
Hittade det av en ren slump för ett tag sedan på Wikipedia.
Han skivdebuterade som soloartist 1976, och har sedan dess sålt i mer än 2 miljoner exemplar av sina skivor, varav hela 12 har sålt guld [källa behövs]. Hans album ges fortfarande ut på kassettband, då han särskilt vänder sig till den äldre publiken. Han har under 1990-talet och i början av 2000-talet haft melodier på Svensktoppen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Roland_Cedermark

Stefan

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av Johan Matsson » 8 maj 2014, 07:40

De små eller ibland stora bandspelarna gjorde ju at man kunde ta med sig musiken överallt. På träning Typ som i TV serien Fame eller liknande, på läger och överallt. Allt eller nästan allt gavs ut både på LP och kassett. Specielt populära måste väl barnkasetter varit, Tintin och filmteman kanske. Språkkurser finns väl fortfarande nästan nu att få tag i på vissa bibliotek. När det var frysgrader i bilen tog det ett tag innan banden startade i gång och de svajade och det lät illa. Jag spelade kassetter i bilen ett tag runt 2006 eller så, sedan dog kasettbanden för mig. Lämnade en stor kartong bakom mig vid en flytt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kassettbanden 50 år

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2014, 09:20

Jag har börjat föra listor över de låtar som jag har på kassettbanden som jag har och ganska många av dem finns exempelvis på Youtube. Tror nog att kassettbanden har blivit slitna, mera störande ljud än vad låtarna hörs och de yngsta köpte jag omkring 1991-92 har jag för mig (lite privat teknikhistoria det med).

Stefan

Skriv svar